به گزارش ایمنا، دوران کودکیام با روزهای جنگ همراه بود، روزهایی که برای آمدن «بابا» از جبهه لحظهشماری میکردم و مثل همه بچههای هم سن و سالیام کمک کردن به مادر را از همان کودکیآموخته بودم و در زندگیام جاری بود.
یادم میآید آن روزها کوپنهای مواد غذایی که اعلام میشد همه حواسمان به کممصرف کردن بود و هر وقت هیئتامنای مسجد محله برای جمعآوری کمکهای مردمی به جبهه اعلام عمومی میکرد با آن همه کمبودی که از آن روزها یاد میشود، حیاط مسجد پر میشد از مواد غذایی که از مازاد همان کوپنهای ذخیرهشده بود. آن روزها با آن که کودک بودم اما همیشه یک واژه در ذهنم ماندگار بود. زمزمه نام «امام» در بین صحبتهای مردم.
حالا بعد از گذشت سالها از آن روزها وقتی خاطرات دوران کودکی را مرور میکنم از حضور جوانان آن روزها در جنگ، کمک به جبهه و بعد همان نسل درصحنههای دیگر چون سازندگی در ذهنم زنده میشود. بهراستی «روحالله» با جوانی که سرشار از انرژی و زندگی است چه کرد که جانش را در کف عشق الهی نهاد و عاشقانه «اسماعیل انقلاب خمینی (ره)» شد؟
نیازمند احیای روشهای تربیتی امام خمینی (ره) هستیم
پیروزی انقلاب با حضور جوانانی شکل گرفت که در سال ۴۲ در گهواره بودند. یعنی همان امیدهای امام (ره). جوانان انقلاب یا به عبارت روشنتر جوانان معاصر امام (ره) از چه ویژگی برخوردار بودند که کارستان آنها و در کنار رهبر بودنشان اینگونه جاودانه شد؟
محمد، شهروندی است که در روزهای پیروزی انقلاب دوران جوانی خود را سپری میکرده است. او با ذکر خاطرهای از روزهای پیروزی انقلاب میگوید: در شور و شعور جوانی و انقلاب درگیر بودیم که خبر آمدن امام (ره) را شنیدم. آماده میشدم برای استقبال «آقا» بروم تهران. در حوالی چهارراه خسروی شاهد تصادف دو اتومبیل بودم. یک مأمور انتظامی که آن روزها به آنها پاسبان میگفتند، آمد تا بین دو راننده صلح کند، اما جالب بود آن دو نفر با همان تیپهای مد آن دوره یعنی موهای فرشده و شلوارهای دم پا گشاد تا چشمشان به پاسبان افتاد صورت هم رو بوسیدند و یکی از آنها بلند گفت: آقا ماشینم که هیچ، جانم فدای آقای خمینی!
این کارمند بازنشسته ادامه میدهد: هیچوقت خاطره زیبای آن روز را فراموش نمیکنم. اما آنچه در همه عمرم برایم مهم بود نوع رفتار حضرت امام (ره) با نسل جوان بود. نسلی که همه نوع وسیله برای لذتهای شهوانی بدون هیچ مانعی برایش فراهم بود اما راه مبارزه برای خدا را در پیش گرفت.
وی میافزاید: ما باید سراغ شیوههای تربیتی امام راحل برویم تا راز موفقیت ایشان را در تربیت نسلی وارسته و ایثارگر کشف کنیم. نسل جوان ما در این وانفسای دنیای امروز نیازمند احیای روشهای تربیتی امام خمینی (ره) است.
بازخوانی اندیشههای یک ابرمرد
ملیحه، دختری است جوان که روزهای حیات امام (ره)، در دوران کودکیاش بهسر میبرده است. او اکنون پس از اتمام درسهای دانشگاه در یک سازمان دولتی به فعالیت میپردازد.
از او درباره ویژگی جوانان عصر امام (ره) میپرسم، میگوید: صداقت و دینگرایی مهمترین ویژگی جوانان عصر امام (ره) است. تا جایی که اوج دینگرایی آنها را در طول ۸ سال دفاع مقدس به چشم دیدیم.
وی با بیان اینکه توکل بر خدا زیباترین وجهه از سیره امام (ره) است ادامه میدهد: امام (ره) در سختترین شرایط حتی ذرهای دچار تردید نمیشدند و در شرایط بینالمللی تصویر رهبری مقتدر در یکخانه محقر و ساده با یک رادیوی کوچک چشم همه را خیره میکرد و به نظر من نسل جوان امروز و دیروز نیازمند بازخوانی اندیشه امام (ره) هستند.
این جوان نسل دوم انقلاب درباره برداشتش از گفتمان امام (ره) درباره جوانان میگوید: امام (ره) جوانان را سرمایههای اصلی انقلاب اسلامی میدانستند. در اندیشه ایشان جوانان تنها نسلی بودند که میتوانستند سهم عمدهای در ارتقای وضعیت جامعه ایفا کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که «اگر امام (ره) امروز حضور داشتند با همان شیوه اول انقلاب با جوانان برخورد میکردند؟» اظهار میکند: پاسخ من منفی است! چراکه جوانان امروز با همه تحریمهای بینالمللی قلههای علمی و فناوری را در عرصههای جهانی فتح کردهاند و هنوز هم ادامه دارد. این جوانان فرزندان جوانان سالهای اول انقلاب هستند که در آن دوره با دستهای خالی و بدون امکانات مرزهای ایران را در مقابل تهاجم دشمن حفظ کردند و چرخهای خودکفایی را بدون امکانات به حرکت درآوردند. اگر امام (ره) بودند به جوانان امروز طور دیگری افتخار میکردند.
دوست دارم به اندیشههای امام (ره) نزدیک شوم
نسل جوان امروزی شاید نگاه متفاوتتری نسبت به امام (ره) داشته باشد. من با فرضیه وجود برخی خلأها و فاصلههای فکری به گفتوگو با تعدادی از جوانانی که بعد از ارتحال امام (ره) متولد شدند پرداختم؛ اما «محمدعلی» معادلههای فکری مرا دچار تردید کرد.
این جوان هنرمند که حرفهاش عکاسی است و از جوانان فعال و روشنفکر کشورمان است، نگاهی متفاوت به شخصیت امام (ره) و اعتقادی جالب درباره رابطه نسل خودش با اندیشههای امام (ره) دارد.
محمدعلی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) شخصیت بزرگی است، میگوید: امام (ره) در همه ابعاد زندگی شخصیت بارزی دارد و من بهعنوان یک جوان دوست دارم خودم را به اندیشههای ایشان نزدیک کنم.
این عکاس جوان معتقد است شخصیت امام خمینی (ره) باید از ابعاد مختلف بررسی و به نسل امروز جامعه معرفی شود وگرنه ما شاهد جدایی و فاصله از اندیشههای امام (ره) در جامعه خواهیم بود.
وی به بعد فرهنگی شخصیت امام (ره) اشاره میکند و میافزاید: من فکر میکنم کسی بهتر از امام (ره) در بعد فرهنگی، ایده ارائه نکرده است. من یک مطبوعاتی هستم و همیشه درباره دیدگاههای افراد مختلف درباره آزادی مطبوعات مطالعه میکنم. بهصراحت میگویم در هیچ جایی توصیهای بهروشنی و کارآمدی اندرزهای امام (ره) به جامعه مطبوعاتی مشاهده نکردم.
وی اظهار میدارد: به عقیده من اگر این ابعاد زندگیامام (ره) برای نسل جوانی که ایشان را ندیدند تبیین شود، بیگمان بسیاری از شبهاتی که درباره اندیشه امام (ره) مطرح میشود و ممکن است دامان من و امثال من را بگیرد، بیاثر خواهد بود.
محمدعلی در ادامه با بیان گلایهای از صداوسیما میگوید: من از صداوسیما گلهمندم که چرا همه آنچه درباره امام (ره) در آرشیو خود دارد را برای مردم به تصویر نمیکشد. من امثال مستندهایی را از تلویزیون مشاهده کردم که تاکنون ندیده بودم. به عقیده من نباید حتی برشی از زندگیامام (ره) از دید نسل من مخفی بماند.
وی در خاتمه با بیان اینکه اندیشههای امام (ره) درباره جوانان در دوره ما هم جواب میدهد، میگوید: تفکر امام (ره) برخاسته از اسلام است و همانگونه که اسلام پویا و جاودانه است اندیشه امام (ره) نیز در همه دورهها پاسخگوی نیاز جوانان است.
اندیشههای امام فرانسلی است
عبدالوهاب فراتی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن مطالعه نگرشهای جوانان سه نسل گذشته از انقلاب به تحلیل دگردیسی دیدگاههای ایشان نسبت به اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) میپردازد.
وی با بیان اینکه شاید مهمترین پرسش نسلی که امام خمینی (ره) را ندیده، این باشد که تفکر ایشان به چهکار ما میآید؟ میگوید: نسل جوان امروز علاقهمند است خود با اندیشههای امام (ره) به گفتوگو بپردازد و پرسشهای خود را بر آن عرضه کند و به معنای متن گوش دهد. متن نیز از او خواهد پرسید و او نیز پاسخ میدهد. فرایند این پرسش و پاسخ، همافق شدن ذهنیت نسل کنونی با معنای متن است و فهم نسل کنونی از این اندیشه، احتمالاً با فهم دیگران بهویژه نسل اول تفاوت دارد.
این استاد دانشگاه ادامه میدهد: نوآوریهای امام راحل در حوزه اندیشه سیاسی و نیز نگرش آزادیخواهانه آن فقید در حوزه سیاست به بسیاری از پرسشهای نسل کنونی پاسخ میدهد و زمینه گفتوگوی جوان امروزی با اندیشههای امام (ره) را فراهم میسازد.
وی در خاتمه تأکید میکند: اندیشههای امام (ره) فرا نسلی است از همین روی میتواند پاسخگوی پرسشهای نسل کنونی باشد.
منبع: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
نظر شما