میراث به‌جا مانده از گذشتگان همانند ابزار دیپلماسی فرهنگی عمل می‌کند

شهردار زرین‌شهر گفت:خطه طلایی ایران از تاریخ، فرهنگ و تمدنی کهن برخوردار است، به‌گونه‌ای که نام مفاخر و مشاهیر این شهر نه تنها در جغرافیای شهرستان لنجان بلکه در کشور و جهان اسلام می‌درخشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اسماعیلی‌احمدی در نشست برنامه‌های هفته نکوداشت زرین‌شهر، میراث به‌جا مانده از گذشتگان را همانند ابزار دیپلماسی فرهنگی دانست و اظهار کرد: خطه طلایی ایران از تاریخ، فرهنگ و تمدنی کهن برخوردار است، به‌گونه‌ای که نام مفاخر و مشاهیر این شهر نه تنها در جغرافیای شهرستان لنجان بلکه در کشور و جهان اسلام می‌درخشند.

وی با اشاره به جغرافیای طبیعی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی زرین‌شهر، افزود: از افراد سرشناس محلی این شهر می‌توان به «اسماعیل‌بن‌محمدریزی» از دانشمندان قرن هفتم هجری قمری و صاحب دو رساله «نصرتیه و حیات‌النفوس»، «ملاعبدالوهّاب ریزی» و صاحب چند جلد تعلیقه بر کتاب «القسطاس المستقیم» و رساله‌هایی در احکام، علامه فقیه «شیخ مرتضی ریزی» از رهبران مشروطه و صاحب فتوای عزل ظل‌السلطان، حاکم اصفهان، «شیخ ابوالفضل ریزی»، «شیخ ضیاالدین ریزی»، «ملأ حسن ریزی»، «سید اسماعیل ریزی» از رهبران مذهبی مشروطیت و نماینده اولین دوره مجلس شورای ملی، «حاج‌سید نظام الدینی» خطیب و مدرس حوزه، فقیه وارسته «مریم ریزی» صاحب کتاب وزین و مرجع «مطالب‌السوال» اشاره کرد.

شهردار زرین‌شهر تصریح کرد: وجود مفاخری چون شیخ مرتضی‌ریزی و دیگر علما و فقهای سرشناس خطه طلایی ایران، ثمرات و بهره‌های بسیاری را برای جهان اسلام به همراه داشتند، بر همین اساس زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها نه تنها پاسداشت فرهنگ خطه طلایی ایران بلکه آینده‌نگری برای توسعه فرهنگی این دیار زرخیز به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه نام مفاخر و چهره‌های برجسته به خوبی سابقه درخشان این شهر را در حوزه علم، فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته است، ادامه داد: استاد «حاج‌میرزا آقا امامی معروف» از نقاشان برجسته کشور در دوره قاجار، «میرزا عبدالجواد خطیب» از خطاطان برجسته اصفهان و صاحب دیوان اشعار با قریب به سه هزار بیت شعر، سردار فاتح خرمشهر «شهید حسین قجه‌ای»، سردار شهید «بیژن طاهری»، سردار شهید «محمدعلی باغبانی» و استاد «حاج‌علی پرورش‌ریزی»، استاد آهنگر و سازنده نخستین پل معلق بومی کشور در سال ۱۳۳۷ بر روی زاینده‌رود و ده‌ها چهره برجسته علمی-فرهنگی دیگر از جمله مفاخر زرین‌شهر به‌شمار می‌آیند که آوازه آنها بسیار بلند است.

اسماعیلی‌احمدی اضافه کرد: هفته نکوداشت زرین‌شهر با محوریت مشاهیر این شهر و در قالب ویژه برنامه «گذر تاریخی مشاهیر زرین‌شهر» در حال برگزاری است و هنرمندان تئاتر در فاز نخست مشاهیری چون شیخ مرتضی‌ریزی، فخرالاطبا ریزی، حاج‌علی پرورش‌ریزی و سردار شهید قجه‌ای را با هنر خود به شهروندان معرفی خواهند کرد.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نقالی معرفی مشاهیر زرین‌شهر و همچنین نمایش خیابانی تحت عنوان «ریزی یک هویت پر افتخار» از هشتم لغایت دهم خردادماه در فضای باز برای شهروندان به نمایش گذاشته خواهد شد.

شهردار زرین‌شهر خاطرنشان کرد: این شهر امکانات و ظرفیت بسیار بالایی در راستای ترویج مباحث فرهنگی و ارائه خدمات تفریحی در اختیار دارد که باید از این پتانسیل با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق در حوزه جذب گردشگر و توریسم استفاده کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری زرین‌شهر می‌تواند رشد اقتصادی را برای شهروندان آن به ارمغان بیاورد، اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است شناخت این ظرفیت‌ها توسط شهروندان و تلاش برای معرفی جاذبه‌های مختلف فرهنگی، هنری و گردشگری است که امیدواریم شاهد تحقق این مهم با برگزاری هفته نکوداشت زرین‌شهر باشیم.

کد خبر 664464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.