چه کسی بهترین گزینه برای هدایت ذوب‌آهن است؟

سبزپوشان اصفهانی فصل پرفراز و نشیبی را گذارندند و این روزها مدیران این تیم در تلاش برای انتخاب گزینه نهایی هدایت گاندوها در فصل جدید هستند. در این راستا سه تن از پیشکسوتان سال‌های دور و نزدیک ذوب‌آهن نظرات خود را درباره کادر فعلی و آینده ذوب‌آهن مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ذوب‌آهن اصفهان در لیگ بیست‌ودوم با هدایت مهدی تارتار از مجموع ۳۰ بازی برگزار شده، موفق به کسب ۳۶ امتیاز شد و در نهایت با قرار گرفتن در رده نهم جدول به کار خود در لیگ پایان داد. در هر حال سبزپوشان اصفهان چند فصلی است که شرایط مطلوبی را تجربه نمی‌کنند و چه در جام حذفی و چه در لیگ برتر با عملکرد نه‌چندان مطلوبی به کار خود پایان می‌دهند. در همین خصوص هواداران اصفهانی در طول فصل اعتراض شدیدی به سبک بازی تارتار داشته‌اند و این سرمربی نیز بارها اعلام کرده است اگر با گاندوها چنین شرایطی را تجربه می‌کند، به دلیل محدودیت انتخاب بازیکن است؛ چراکه مجموعه ذوب‌آهن بودجه کمی را در اختیار کادر فنی قرار داده است.

با این حال پس از اتمام لیگ بیست‌ودوم صحبت‌هایی درباره جدایی مهدی تارتار از ذوب‌آهن و نام‌هایی همچون قاسم حدادی‌فر، وحید هاشمیان و مهدی رجب‌زاده برای هدایت سبزپوشان مطرح شده است اما همچنان وضعیت این تیم برای فصل آینده مشخص نیست. جالب این است که مهدی تارتار روزهای گذشته در گفت‌وگویی از ادامه همکاری با ذوب‌آهن استقبال کرد و قاسم حدادی‌فر نیز گفته بود درباره همکاری صحبتی از طرف مدیریت باشگاه با وی انجام نشده است. شنیده می‌شود مدیران باشگاه ذوب‌آهن امروز جلسه‌ای را در خصوص وضعیت انتخاب سرمربی برای گاندوها برگزار خواهند کرد که خروجی آن همچنان نامشخص است و همچنان امکان معرفی سرمربی جدید ذوب آهن وجود دارد. با توجه به شرایط فعلی ذوبی‌ها و تردید مدیران ذوب‌آهن برای انتخاب سرمربی فصل بعد خود، پیشکسوتان سال‌های دور و نزدیک این تیم درباره کادر فنی فعلی و آینده این تیم نظرات خود را مطرح کردند. محمود یزدخواستی، رسول کربکندی و حسن اشجاری در گفت‌وگوهایی نظرات خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

ذوب‌آهن افتخارآمیز ظاهر نشده است

محمود یزدخواستی درباره وضعیت سال‌های گذشته سبزپوشان اظهار کرد: ذوب‌آهن در دو سال اخیر افتخارآمیز ظاهر نشده است و البته مجموعه باشگاه نیز نارسایی‌ها و مشکلاتی داشت که مورد اعتراض سرمربی تیم قرار گرفت و گاهی هم انتظارات وی مقبولیت خاصی نداشت. به طور کلی از نگاه هواداران، نتایجی که سبزپوشان کسب کردند در مجموع رضایت‌بخش نبود. در فوتبال روز دنیا معیارها برای انتخاب مدیران و کادر فنی باشگاه‌ها تغییراتی داشته است که تمام باشگاه‌ها باید به این نقطه نظرات جدید توجه کنند تا بتوانند پاسخگوی هزینه‌ها باشند و انتظارات هواداران را فراهم کنند.

اظهار نظر غیرمسئولانه درباره میزان بودجه باشگاه عجیب است

وی با اشاره به ویژگی‌های کادر مدیریتی و فنی هر باشگاه تصریح کرد: وقتی قرار است برای باشگاهی مدیرعامل انتخاب شود چون وی در رأس مدیریت باشگاه قرار دارد و انتظارات اقتصادی از او می‌رود. مدیرعامل باید در زمینه‌های اقتصادی آگاهی داشته باشد یا از کارگروه‌های کمک‌کننده استفاده کند. سرمربی نیز باید از لحاظ فنی، رزومه، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه وقتی وی برای باشگاه انتخاب می‌شود از اعضای دائمی باشگاه به‌شمار می‌رود. اعضای کادر فنی باید تعهد قراردادی داشته باشند. بخشی از مواردی که در دو سال اخیر در ذوب‌آهن به چشم می‌خورد کم‌توجهی برخی از اعضای کادر فنی به تعهد قراردادی است. یک سرمربی در هر باشگاهی که باشد نباید مدیران ارشد باشگاه را زیر سوال ببرد، چراکه در مفاد قرارداد وی اظهار نظر غیرمسئولانه درباره میزان بودجه باشگاه قید نشده است.

چه کسی بهترین گزینه برای هدایت ذوب آهن است؟

سبزپوشان کمیته فنی ندارند

یزدخواستی در تشریح روند انتخاب بازیکن خاطرنشان کرد: برای انتخاب بازیکن نیز برنامه‌هایی مدون شده است برای مثال بازیکن صرفاً نباید با نظر سرمربی جذب نشود، باید ابتدا توسط سرمربی معرفی شود و پس از آن کمیته فنی حضور بازیکن را تأیید کند. همچنین رزومه فنی و پزشکی وی باید مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت بازیکن جذب تیم شود. باشگاه ذوب‌آهن این موارد را به‌طور کامل رعایت نمی‌کند، چراکه کمیته فنی ندارد و به همین دلیل تردد بازیکن در یکی دوسال گذشته در این تیم بسیار بوده است. سبزپوشان در سال‌های اخیر بازیکنانی همچون بیدوف، پنجشنبه و مارکوویچ را داشته‌اند که فقط پول قرارداد را گرفته‌اند و بر اساس نیازسنجی جذب نشده‌اند. در واقع تأثیر آنها ضروری نبوده است و اصلاً نباید جذب می‌شدند.

دلیل ورود و خروج بازیکنان باید مشخص شود

پیشکسوت فوتبال کشورمان با بیان دلیل عملکرد گاندوها تصریح کرد: باید مشخص شود که چرا چنین بازیکنانی جذب باشگاه می‌شوند اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. درواقع برای هر ورود و خروجی باید دلیل فنی وجود داشته باشد. متأسفانه در ذوب‌آهن تعداد زیادی رفت و آمد داشتند که بی‌فایده بوده‌اند. به‌طور کلی هفت پیروزی، ۱۵ تساوی، هشت شکست و کسب ۳۶ امتیاز برای ذوب‌آهن که کارنامه درخشانی دارد، مطلوب نیست. همچنین شاگردان تارتار طی دوسال اخیر به راحتی از جام حذفی کنار رفته‌اند و این در صورتی است که سبزها همیشه در این جام مدعی بوده‌اند.

چه کسی بهترین گزینه برای هدایت ذوب آهن است؟

ذوب‌آهن فقط در لیگ حضور دارد

یزدخواستی در خصوص انتخاب سرمربی برای ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: در مسابقات لیگ هم سقوط یک پله‌ای نسبت به سال گذشته داشته‌اند. ۷۵ درصد مسابقات ذوب‌آهن رضایت‌بخش نبوده و اگر ۱۵ تساوی و هفت شکست این تیم را کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم گاندوها ۲۳ بازی عملکرد رضایت‌بخش نداشته‌اند و به همین دلیل باید تغییرات اساسی در باشگاه و کادر فنی به وجود بیاید.

وی افزود: انتخاب سرمربی بستگی به انتظارات باشگاه دارد، تیم فوتبال ذوب‌آهن در دو سال اخیر کم‌حاشیه نبوده و نتایجی در شأن باشگاه کسب نشده است، درواقع این تیم فقط در لیگ برتر حضور داشته است.

افراد باتجربه باید هدایت ذوب‌آهن را در دست گیرند

سرپرست سابق تیم ذوب‌آهن با اشاره به اعتراض هواداران به نتایج این تیم اظهار کرد: اگر به رفتار هواداران روی سکوها نگاه کنیم متوجه می‌شویم این شعارها از لحاظ مکتبی و ورزشی در حد باشگاه نیست اما هواداران نارضایتی خود را از وضع موجود به این شیوه اعلام کرده‌اند. هر تغییری در کادر فنی به وجود می‌آید باید وضعیت فوتبال ذوب‌آهن را بهینه کند و به همین دلیل حضور مربی باتجربه الزامی است. فکر می‌کنم برای کادر فنی ذوب‌آهن کمتر از افرادی همچون قلعه‌نویی نباید در نظر گرفته شوند. در این باشگاه مربیان سرشناسی حضور داشته‌اند برای مثال سال ۹۷ سبزپوشان با هدایت امیر قلعه‌نویی، نایب قهرمان لیگ شدند و این در شرایطی بود که باشگاه در جهت نظرات سرمربی عمل نکرد.

مورایس برند سپاهان را زیر سوال نبرد

یزدخواستی در تشریح تأثیر انتخاب سرمربی تصریح کرد: کیفیت هر باشگاهی را سطح مدیران آن بالا می‌برد؛ اگر فوتبال خوب بخواهیم به مربی بسیار خوب احتیاج داریم و ویژگی‌های مربی مناسب هم مشخص است. مورایس وقتی پا به سپاهان گذاشت به لحاظ فرهنگی با طلایی‌پوشان هماهنگ شد و هیچ موقع در مصاحبه‌های خود باشگاه را زیر سوال نبرد. شخصی که برای هدایت ذوب‌آهن انتخاب می‌شود باید با اجازه باشگاه مصاحبه باشد و از طرفی هم به برند باشگاه آسیب وارد نکند.

ذوب‌آهن فوتبال کپک‌زده‌ای را به نمایش نمی‌گذارد

کارشناس فوتبال اصفهان با اشاره به انتخاب قاسم حدادی‌فر خاطرنشان کرد: اگر سبزپوشان می‌خواهند جایگاه مناسبی در جدول داشته باشند باید برخی موارد را رعایت کنند. در فوتبال ایران نتایج صرفاً داخل زمین رقم نمی‌خورد، هنگامی‌که کادر داوران را مورد تهاجم قرار می‌دهیم عکس‌العمل‌هایی صورت می‌گیرد که روی نتایج تأثیرگذار است. اگر داور تحت تأثیر قرار گیرد از برخی خطاها نمی‌گذرد و اگر کادر فنی با داور ارتباط خوبی نگیرند، انگیزه‌های تیمی کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ذوب‌آهن فوتبال کپک‌زده‌ای را به نمایش نمی‌گذارد اما باید عملکردی در سطح بالاتر ارائه دهد. در سال‌های گذشته هرگاه بازیکنی از ذوب‌آهن خارج می‌شد به تیم‌های بالاتر و مطرح می‌رفت اما اکنون می‌بینیم مهره‌هایی که جدا می‌شوند یا به تیم‌های پایین‌تر می‌روند یا نیمکت‌نشین و ناراضی هستند.

چه کسی بهترین گزینه برای هدایت ذوب آهن است؟

مربی منتخب باید به قدمت ذوب آهن افتخار کند

یزدخواستی در پایان با پاسخ به این سوال که بهترین گزینه برای هدایت سبزپوشان چه کسی است، گفت: مصاحبه‌های عارف رستمی را که بخوانید، متوجه می‌شوید از حضور در ذوب‌آهن پشیمان است. مربی باید به لحاظ روانشناسی آگاهی داشته باشد. مربی باید بتواند انگیزه‌های لازم برای بازیکن را فراهم کند. به‌طور کلی برای آینده گاندوها نامی معرفی نمی‌کنم اما می‌گویم مربی باید شأن و منزلت باشگاه را حفظ کند و از سطح بالایی برخوردار باشد. باشگاه ذوب‌آهن نباید مورد اعتراض کادر فنی قرار گیرد اما فردی باید هدایت این تیم را برعهده بگیرد که به این باشگاه افتخار کند و این بایدها و نبایدها را در نظر گیرد. باز هم تاکید می‌کنم عملکرد ذوب آهن طی دو سال اخیر رضایت‌بخش نبوده است‌.

ذوب‌آهن باید بداند می‌خواهد کجای جدول قرار گیرد

رسول کربکندی، پیشکسوت باسابقه ذوبی‌ها در مقایسه دو تیم اصفهانی با یکدیگر اظهار کرد: ذوب‌آهنبه هیچ‌وجه نباید با سپاهان مقایسه شود، چراکه سرمایه‌گذاری و امکانات این دو تیم با یکدیگر متفاوت است. سبزپوشان با تارتار دوسال بدون نگرانی از سقوط و بدون تلاش برای سهمیه به کار خود ادامه داده‌اند و از روز اول هم گفتم که تیم‌های تارتار با توجه به نتایج، در میانه‌های جدول قرار می‌گیرند. ذوب‌آهن باید بداند می‌خواهد کجای جدول قرار گیرد و با توجه به جایگاه مدنظر خود بودجه‌ای را در نظر بگیرد. اگر توقع آن‌ها قهرمانی با بودجه کم است، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و مدیریت باشگاه باید در ابتدای فصل بداند به دنبال چه جایگاهی است.

سیاست‌گذاری برای یک‌سال آینده باید بسیار دقیق باشد

وی در خصوص تصمیم‌گیری مدیران این باشگاه تصریح کرد: اگر آن‌ها فقط می‌خواهند در لیگ بمانند که همین تیم خوب است. اشتباه مدیران این است که دو سال تارتار را با سال‌هایی که در معرض سقوط بودند مقایسه می‌کنند و برای آن‌ها این نتایج راضی کننده است اما درواقع این مقایسه درست نیست و وضعیت ذوب‌آهن برای آینده باید توسط مقامات عالی باشگاه و کارخانه مشخص شود و بر اساس آن بودجه در نظر بگیرند. در مجموع سبزپوشان برخی مواقع نتایج خوبی گرفته‌اند و در برخی مواقع شکست‌های بسیار بدی داشته‌اند و سیاست‌گذاری برای یک‌سال آینده باید بسیار دقیق باشد.

بهتر است با پیش‌بینی درست مربی انتخاب شود

کربکندی با اشاره به انتخاب قاسم حدادی‌فر برای حضور به عنوان سرمربی ذوب‌آهن تصریح کرد: فکر نمی‌کنم تارتار جزو گزینه‌های باشگاه باشد اما در خصوص حدادی‌فر باید بگویم وقتی یک مربی جوان قرار است برای یک کار بزرگ در نظر گرفته شود میزان موفقیت و شکست برابر است، امکان دارد به هدف برسید یا نرسید و به همین دلیل فکر می‌کنم بهتر است مدیریت متناسب با پیش‌بینی‌های خود دست به انتخاب مربی بزند. مهم‌تر از همه چیز بودجه باشگاه است، چراکه با مبالغی که امروزه بازیکنان از تیم‌های مطرح می‌گیرند، ذوب‌آهن برای جایگاه مناسب خود باید بودجه خوبی در نظر گیرد و با توجه به وضعیت باشگاه که موافق پرداخت‌های بزرگ نیست، مهم‌ترین مسئله همین بودجه است.

پیشکسوت ذوب‌آهن در پایان گفت: از نظر من با توجه به جوان‌هایی که ذوب‌آهن در اختیار دارد، اگر دو سه بازیکن اثرگذار و شاخص اضافه کند، می‌تواند تیمی باشد که جایگاه خوبی دارد.

چه کسی بهترین گزینه برای هدایت ذوب آهن است؟

وضعیت کنونی ذوب‌آهن قابل پیش بینی بود

حسن اشجاری، بازیکن اسبق ذوب‌آهن با اشاره به وضعیت این تیم در لیگ بیست‌ودوم اظهار کرد: از ابتدا مشخص بود ذوب‌آهن با توجه به سبک تفکر سرمربی خود در میانه‌های جدول قرار می‌گیرد. تفکر مهدی تارتار دفاعی، نباختن و چشم دوختن به ضد حملات است و با این تفکر هم در دو سال گذشته سبزپوشان بین رتبه‌های هشتم تا دهم جدول بوده‌اند و فکر می‌کنم با توجه به بودجه باشگاه این رتبه بد نباشد اما این تفکرات تنها به سرمربی تعلق ندارد و مجموعه نیز با همین تفکر جلو می‌رود.

وی افزود: وقتی از تهران برای تیم تصمیم گرفته می‌شود و یک‌شبه سرمربی‌ای را انتخاب می‌کنند که اصلاً هدایت تیم‌های لیگ برتر را در کارنامه نداشته است و افرادی همچون سعید آذری باید در خانه بنشینند و منصور ابراهیم‌زاده‌ها نیز دور از میدان باشند، همین نتایج انتظار می‌رود.

حدادی‌فر اشتباه محرم را تکرار نکند

پیشکسوت ذوب‌آهن با اشاره به تصمیم‌گیری‌های مدیران این تیم تصریح کرد: پیشکسوتانی در باشگاه حضور دارند که نمی‌خواهند دست از سر این تیم بردارند و به دنبال منافع شخصی هستند. در واقع آنجا روابط بیشتر تعیین‌کننده است، در رده‌های پایه هم وضعیت خوبی نداریم. بازیکنان جوان تارتار از تیم‌های دیگر هستند و به محض اینکه این سرمربی برود، آن‌ها نیز جدا می‌شوند. وضعیت قراردادها نیز نشان می‌دهد این موارد برای مدیریت باشگاه اهمیت ندارد و فکر می‌کنم تفکر کسانی که در سطح کلان در باشگاه فعالیت می‌کنند، در سطح پایین است.

وی با اشاره به انتخاب قاسم حدادی‌فر به عنوان سرمربی ادامه داد: در مورد قاسم حدادی‌فر به عنوان یک دوست انتظار دارم وی اشتباه محرم را تکرار نکند، چراکه این تصمیم مهره‌سوزی را به همراه دارد. قاسم تنها یک‌سال به عنوان کمک‌مربی بوده و کاری هم نکرده است. انتظار دارم حدادی‌فر این درخواست را قبول نکند، چراکه اگر نتایج خوبی کسب نشود، هواداران صبر نمی‌کنند؛ به محرم هم خیلی لطف داشتند که این‌همه فرصت دادند. به‌طور قطع این تیم متعلق به امثال قاسم است اما تصمیم‌گیری به این سرعت نتایج خوبی ندارد.

بهترین گزینه برای گاندوها مهدی تارتار است

اشجاری با بیان شرایط انتخاب سرمربی تصریح کرد: اگر قرار است تیم فقط در لیگ بماند، بهترین گزینه مهدی تارتار است چون توقع باشگاه را برطرف می‌کند و با این بودجه کم هر فصل دغدغه سقوط ندارد. اگر به این مربی بودجه خوب دهیم طبیعی است که تفکر خود را به سمت رتبه‌های بالاتر می‌برد اما وقتی بودجه پایین است، مربی تنها به دنبال حفظ تیم در لیگ برتر خواهد بود.

وی افزود: از پایتخت در این تیم دخالت زیادی می‌شود و آقایان بدون اطلاع برای باشگاه تصمیم‌گیری می‌کنند و همه تصمیمات بدون کارشناسی است؛ در واقع افراد بدون رزومه برای رسیدن به جایگاه وارد این باشگاه می‌شوند و نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم.

ابتدا مشکل بودجه باید برطرف شود

بازیکن اسبق ذوب‌آهن در تشریح انتخاب سرمربی برای ذوب‌آهن تصریح کرد: افراد بسیاری هستند که می‌توانند هدایت این تیم را برعهده گیرند و همه‌چیز به بودجه سبزپوشان بستگی دارد، وگرنه اگر قرار است همین روند ادامه پیدا کند و بودجه کم باشد نتیجه‌ای جز این نمی‌توان انتظار داشت‌.

وی ادامه داد: با احترام به همه ذوب‌آهن باید به دنبال گزینه‌های جوان باشد؛ چراکه قدیمی‌ها توانایی‌های خود را نشان داده‌اند؛ افرادی همچون رجب‌زاده و مجتبی حسینی افرادی هستند که می‌توانند به تیم کمک کنند و البته اگر این افراد هم با هدف حفظ تیم در لیگ بیایند، نتیجه بهتری حاصل نمی‌شود.

بین پیشکسوتان ذوب آهن همدلی وجود ندارد

اشجاری در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن و سپاهان در بخش پیشکسوتان خود به بازیکنان دهه‌های ۴۰، ۳۰ و ۲۰ اهمیت می‌دهند و به سایرین توجه نمی‌شود. اگر هم توجهی باشد با اصرار هواداران است، نمونه بارز آن حضور حدادی‌فر با فشار رسانه و هوادار در کادر فنی است. یکی از دلایل نبود موفقیت در مجموعه فنی این باشگاه و نبود همدلی میان پیشکسوت‌ها، برخورد نادرستی است که با آن‌ها شده است زیرا باشگاه هیچ احترامی به آن‌ها نمی‌گذارد.

چه کسی بهترین گزینه برای هدایت ذوب آهن است؟

کد خبر 663620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.