تبدیل اصفهان به شهر زندگی با استراتژی رویدادمحوری / تجلی هویت نصف جهان در برنامه‌ها

اصفهان شهری است که در کنار دارا بودن ظرفیت‌های هویتی و تاریخی، زیست‌پذیر بودن آن از بعد فرهنگی مورد توجه این دوره از مدیریت شهری است، حال این پرسش مطرح است که معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان با برگزاری رویدادها و فعالیت‌های متنوع فرهنگی چقدر توانسته است در محقق شدن این مهم نقش‌آفرین باشد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، از دیرباز تاکنون اصفهان را شهری آمیخته با فرهنگ و هنر می‌دانند، شهری که در کالبد و زیست مردمانش فرهنگ و هنر به‌عنوان عنصر حیات‌دهنده در جریان است و همین عامل باعث شده است که توجه به حوزه فرهنگ یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری باشد، اولویتی که در شعار «اصفهان من، شهر زندگی» تجلی پیدا کرده است.

برگزاری فعالیت‌های متنوع فرهنگی در دوره‌های مدیریت شهری اصفهان همیشه به‌عنوان فعالیت اثرگذار و شاخص در بین شهرهای کشور مطرح بوده و این فعالیت‌ها در دوره جدید مدیریت شهری بیش از گذشته پررنگ شده است، فعالیت‌هایی که از بعد محله‌ای و شهری خارج شده و بعد ملی و بین‌المللی به خود گرفته است. در اثر برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی توسط شهرداری اصفهان، همبستگی و نشاط اجتماعی در بین شهروندان ارتقا پیدا کرده است که گواه این ادعا، حضور گسترده شهروندان و میزان رضایت آنان از این برنامه‌ها است.

محور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهر، معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است، حال این پرسش مطرح می‌شود که این سازمان چه اندازه در توسعه و جریان‌سازی فعالیت‌های فرهنگی در شهر اصفهان نقش‌آفرین بوده است؟، از این‌رو خبرگزاری ایمنا گفت‌وگویی را با مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان انجام داده است که بخش نخست آن را از نظر می‌گذرانید:

تبدیل کردن اصفهان به شهر زندگی با استراتژی رویداد محوری

ایمنا: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در زمان مدیریت شما از لحاظ رویکرد با چه تغییراتی مواجه شده است؟

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، سازمانی با ربع قرن سابقه و تجربه است و به‌جرئت می‌توان گفت پیشروترین سازمان در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در شهر اصفهان است. زمانی که من توفیق حضور و خدمت در این سازمان را پیدا کردم، این سازمان با چندین مسئله همچون موضوع شیوع ویروس کرونا مواجه بود. کرونا نه‌فقط حوزه فرهنگ کشورمان بلکه دنیا را تحت‌الشعاع قرار داد و همین امر باعث شده بود که حوزه‌های فرهنگی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.

در کنار شیوع ویروس کرونا، به علت تحریم‌های ظالمانه شرایط اقتصادی کشور دستخوش تغییرات شده بود، به‌خوبی می‌دانیم وقتی شرایط اقتصادی تحت‌الشعاع قرار گیرد اولین تأثیر را بر سبد فرهنگی خانوارها و اعتبارات فعالیت‌های فرهنگی می‌گذارد، درواقع این امر باعث شده بود که بودجه و ردیف اعتباری حوزه فرهنگی کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کند. بر همین اساس سعی شد رویکردی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دنبال شود که ارتباط مردم با حوزه فرهنگ تقویت شود و به این حوزه بیش از گذشته اهمیت داده شود.

اقدامات ارزشمند در دوره‌های قبلی مدیریتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان صورت گرفته است و به‌نوعی ما با استفاده از تجارب موفق دوره‌های قبلی سازمان اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌کنیم. من و همکارانم در این سازمان چند رویکرد را دنبال می‌کنیم، اولین رویکرد این است که شور و نشاط و حس خوب زندگی به همه شهروندان به‌ویژه اهالی فرهنگ و هنر انتقال پیدا کند، امروزه در دنیا یکی از استراتژیک‌ترین رویکردها در حوزه فرهنگ، رویکرد «رویدادمحوری» است.

تبدیل کردن اصفهان به شهر زندگی با استراتژی رویداد محوری

رویدادهای فرهنگی همچون نبض قوی حوزه فرهنگ است، شهروند اگر در شهر بسیار پیشرفته و زیبایی زندگی کند، اما شهر فاقد شور و نشاط باشد، در آن احساس افسردگی می‌کند. هم‌اکنون در دنیا شهرهای تاریخی وجود دارد که از لحاظ تعداد و قدمت آثار تاریخی معروف هستند، اما به دلیل اینکه این شهرها فاقد رویدادهای فرهنگی و هنری هستند، شهروندان نوعی حس خمودگی و افسردگی دارند، به تعبیری شهری که فاقد رویداد باشد، شبیه قبرستان تاریخی می‌ماند و شهروندان در آن احساس زندگی نمی‌کنند.

امروز در دنیا سیاست‌گذاران در حوزه فرهنگی تلاش می‌کنند با برگزاری رویدادهایی که گروه‌های مختلف را مورد توجه قرار می‌دهد، شهر را به شهر زندگی تبدیل کنند، شعار مدیریت شهری اصفهان «اصفهان، شهر زندگی» هم بر این اساس انتخاب شده است. اصفهان شهری است که در ادوار گذشته محل زندگی، پرورش و رشد بزرگان فرهنگ و هنر بوده است و لازمه تداوم این مهم این است که فضای فعالیت‌های فرهنگی در آن فضای پررنگی باشد. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همواره تلاش کرده است که شهر اصفهان پر از رویدادهای متنوع باشد و شهروندان در گوشه‌گوشه شهر شاهد رویدادهای مختلفی را باشند و بر اساس این ویترین رویداد مورد نظرشان را به فراخور ذائقه خود انتخاب کنند.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در کنار این بحث چند محور دیگر هم مدنظر قرارداد، یکی از این رویکردها توجه به همه مناطق پانزده‌گانه شهر به‌جای توجه به چند نقطه خاص بود؛ به‌نوعی تمرکززدایی از محورهای خاص رویدادی و تاریخی شهر به‌عنوان یک رویکرد اصلی در معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان دنبال می‌شود و نگاهمان این است که شهروند باید بتواند در منطقه‌ای و محله‌ای که زندگی می‌کند، همان رویدادهایی که در کنار پل خواجو و میدان امام (ره) در طول سال برگزار می‌شود، در محله خود شاهد برگزاری آن باشد.

همه این عوامل باعث شد در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۰ هزار رویداد فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری در شهر اصفهان برگزار شود، این کار یک رکورد فوق‌العاده است و می‌توان گفت در مقایسه با ادوار گذشته سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، باورپذیر نیست.

نگاه ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بود که باید قله‌هایی را در فعالیت‌های فرهنگی تعریف کنیم که آن قله‌ها بتوانند جذب گردشگر داشته باشند. امروزه در دنیا گردشگر فقط برای بازدید از مکان تاریخی سفر نمی‌کند، بلکه تجربه حضور در رویدادهایی که به آن علاقه دارد، برای او بسیار مهم است. سال گذشته تلاش شد که به یک تقویم رویدادی از لحاظ ملی و بین‌المللی دست پیدا کنیم و خوشبختانه توانستیم رویدادهای شاخصی را همچون جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان، مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان (پوپک) و رویدادهای مشابه دیگر برگزار کنیم.

تبدیل کردن اصفهان به شهر زندگی با استراتژی رویداد محوری

ایمنا: استراتژی رویدادمحوری چقدر قابلیت پذیرش برای مسئولان و شهروندان اصفهان را داشت؟

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان: ما نیاز به یک جهش در حوزه فرهنگی داریم، این جهش هم در طرز فکر سیاست‌گذاران فرهنگی و هم در برنامه‌ریزی و اجراها باید مدنظر قرار گیرد. به اندازه‌ای تحولات اجتماعی و فرهنگی در دنیا سریع است که اگر به این جهش فکر نکنیم، در حوزه فرهنگ از اثرگذاری لازم برخوردار نخواهیم بود. مخاطب فعالیت‌های فرهنگی یک مخاطب بین‌المللی است و به همین جهت نیاز است که در حوزه فرهنگی جهش داشته باشیم.

شاید ابتدا شاهد پذیرش این استراتژی توسط برخی مسئولان و شهروندان اصفهان نبودیم، اما هم‌اکنون این استراتژی به‌عنوان الگوی اصفهان و کشور تبدیل شده است. اتفاق بسیار مهمی که به نظر من در کنار استراتژی رویدادمحوری افتاد، رویکرد مردم‌سپاری است، این استراتژی باعث شد که مردم و نهادهای مردمی در بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی شاخص معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مشارکت داشته باشند و حتی برخی از این فعالیت‌ها توسط خود نهادهای مردمی برگزار شد و ما فقط از آن برنامه و رویداد پشتیبانی کردیم.

اینکه مردم را به عرصه فرهنگ و هنر بیاوریم و مشارکت آنان را در این دو حوزه تقویت کنیم، اقدامی مهم است. فعالیت‌ها و رویدادهای معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بر اساس رویکرد ماتریسی است؛ در این رویکرد مردم‌سپاری، مردم‌محوری و خانواده‌محوری دنبال می‌شود. تمام تلاشمان در مجموعه فرهنگی شهرداری اصفهان این است که خانواده‌ها بتواند یک مصرف‌کننده خوب باشند و برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مدنظر ما به‌گونه‌ای طراحی شود که همه اعضای یک خانواده بتوانند از آن بهره ببرند.

ایمنا: این پذیرش از سوی مردم نسبت به فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان صورت گرفت؟

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان: مردم نسبت به این رویکرد پذیرش کامل داشتند و به‌نوعی تشنه این فعالیت‌ها بودند.

ایمنا: پذیرش متولیان امر نسبت به این نوع سیاست‌گذاری چه بود؟

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چاره‌ای نداشت که از نگاه سنتی به فرهنگ گذر کند، فرهنگ بسیار گسترده است بر همین اساس سعی شده است که هویت فرهنگی، هنری، مذهبی، تاریخی و علمی شهر اصفهان در تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان تجلی پیدا کند. این سازمان از دوره ناامیدی کرونایی عبور کرده است و امروزه به جاهایی رسیده است که مجموعه‌ها و نهادهای مردمی و فرهنگی برای بیان ایده‌ها و اجرای آن توسط این سازمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. ما هر روز با ده‌ها ایده و طرح جدید از طرف مجموعه‌ها، مردم و هنرمندان روبه‌رو هستیم و این حس شور و نشاط، بیش از گذشته احساس می‌شود.

مردم علاقه دارند، تصویرهای جذاب از شهر خودشان ببیند و این زیبایی‌ها و تصاویر جذاب را به دنیا مخابره کنند. معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تلاش می‌کند چنین تصویرهایی را برای شهروندان خلق کند، تصویرهایی که مردم از آن لذت ببرند و به زندگی در این شهر افتخار کنند.

آنچه اتفاق افتاده است محصول تلاش همکاران من در حوزه‌های مناطق فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و البته همراهی مردم و هنرمندان بوده است، اگر این همدلی ایجاد نمی‌شد، طبیعتاً این اقدامات صورت نمی‌گرفت.

سیاست‌هایی که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری پیش برده است، همه بر پایه خانواده‌محوری، مردم‌سپاری، محله‌محوری، رویدادمحوری و خلاقیت‌محوری بوده است و آنچه در این شهر به‌طور جدی توسط ما دنبال می‌شود، این است که اصفهان به معنای واقعی شهر زندگی فرهنگی باشد. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در برشی از شعار «اصفهان، شهر زندگی»، شعار «اصفهان شهر زندگی، شهر فرهنگ و هنر» را برای خود تعریف کرده است.

تبدیل کردن اصفهان به شهر زندگی با استراتژی رویداد محوری

ایمنا: به نقش نیروی انسانی در برنامه‌ها و رسیدن به اهداف سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اشاره کردید. ملاک شما در انتخاب مدیران و کارکنان این سازمان چه بوده است؟

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان: ما در دوره جدید مدیریت شهری هم از لحاظ تاکیداتی که نهادهای نظارتی داشتند و هم تعهدی که شهردار دارد، تا امروز نیرویی از بیرون به مجموعه معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اضافه نکرده‌ایم. تمام تلاش ما این بوده است که از بضاعت‌های خود سیستم شهرداری استفاده کنیم.

از طرفی همکارانی که در حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان فعالیت می‌کنند، همکاران باسابقه فعالیت اثرگذار در حوزه فرهنگی هستند. در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تاکنون تلاش شده است که بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

یکی از دغدغه‌های همه ما در این سال‌ها این بوده است که نگاه شایسته‌سالاری حاکم باشد و در رفت و آمد مدیران، نیروهای شایسته و باسابقه تغییر نکنند و در دوره جدید مدیریت شهری نگاه تغییر نیروها به‌طور کلان صورت نگرفته است.، نگاه ما در مدیریت شهری، نگاه شایسته‌سالاری بوده و سعی شده است هر فردی که توانمندی و شایستگی دارد، همچنان حمایت شود، فرقی ندارد که او در چه دوره‌ای حضور پیدا کرده و مسئولیت گرفته است، آن فرد اگر بتواند خود را باسیاست‌های مدیریت شهری هماهنگ کند و این سیاست‌ها را پیش برد، می‌تواند ادامه مسئولیت دهد و در کنار آن باید شایستگی و توان فعالیت کار در کنار ما را داشته باشد.

من فکر می‌کنم آنچه امروز درباره تعالی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان صحبت شد، محصول تلاش همه همکاران من است، افرادی که خالصانه و بدون لحظه‌ای استراحت، شبانه‌روز فعالیت کردند تا بتوانند کار را به‌خوبی پیش ببرند. یک انتخاب ما در وهله اول شایسته‌سالاری بود، نگاه بعدی این بود که افراد در حوزه‌هایی که به آنان سپرده می‌شود، تخصص داشته باشند و در نهایت افرادی باشند که با خلاقیت آنچه مدنظر است را پیش برند.

مجموعه این فاکتورها در انتخاب افراد، حاصل آن افرادی است که در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری فعالیت می‌کنند و من تمام‌قد از آن‌ها حمایت و دفاع می‌کنم و معتقد هستم بهترین تیمی که می‌شد در مجموعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شکل گیرد، همین افراد بوده‌اند. از بیان این موضع ابایی نداریم که بسیاری از معاونان و همکاران من در این سازمان پیشنهادهایی خوبی برای مدیریت‌های کلان در مجموعه شهری و خارج از این مجموعه داشتند اما به خاطر علاقه‌ای که به حوزه فرهنگ داشتند و عهدی که همه ما مبنی بر اینکه حوزه فرهنگ را به‌عنوان حوزه پیشران در شهر اصفهان تبدیل کنیم، بسته‌ایم، در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ماندند و به‌جرئت می‌توانم بگویم حوزه فرهنگی به قضاوت مردم برترین حوزه و پیشران حوزه شهری در اصفهان است و امیدواریم بتوانیم قدم کوچکی در راستای اعتلای اصفهان دوست‌داشتنی برداریم.

کد خبر 662311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.