دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ در شهرداری‌ها تشکیل شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ در ادارات راه و شهرسازی است، از این‌رو پیشنهاد می‌شود برای بررسی هرچه سریع‌تر طرح‌های شهری مشابه تهران، مراکز کلان‌شهرها دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان امروز _پنجشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ در نشست هم‌اندیشی بررسی مسائل و چالش‌های شهری در حوزه شهرسازی، طرح‌های توسعه شهری و بازآفرینی شهری که در قالب پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه شهرسازی و معماری با چالش‌های مختلفی از جمله توسعه ناموزون شهرها، مسائل زیست‌محیطی، توجه نکردن به هویت معماری در طراحی‌ها روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: در اصفهان در حوزه شهرسازی و معماری نیز به رقم هم‌افزایی‌ها و اقدامات انجام شده با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که موجب شده است روند اقدامات کند و حتی زمین‌گیر شود، در این راستا باید مطالبه‌گری ملی و پیگیری برای حل‌وفصل مشکلات را داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ در ادارات راه و شهرسازی است، از این‌رو پیشنهاد می‌شود برای بررسی سریع‌تر طرح‌های شهری مشابه تهران، مراکز کلان‌شهرها دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ داشته باشند.

مهدویان خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۷ تهیه طرح جامع و تفصیلی در اصفهان با رویکرد نوین آغاز شده است، گفت: از سال ۱۴۰۰ مسئولیت تهیه طرح جامع به راه و شهرسازی واگذار شد اما از آن سال تاکنون روند تهیه طرح به مشکل برخورده است، از این‌رو با توجه به اینکه بسیاری از مباحث شهری منوط به طرح جامع است، پیشنهاد می‌شود راهبری طرح جامع کلان‌شهرها به شهرداری‌ها واگذار شود تا روند کار با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی داخل محدوده از دیگر مشکلات است، خاطرنشان کرد: تغییر کاربری اراضی بایر ممنوع است و همین موضوع نارضایتی مالکان و همسایگان آنان را به‌همراه داشته است، لذا امیدواریم برای رفع این مشکل روند واحدی در شهرها تعریف شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اضافه کرد: روی اراضی گستره ویژه، تعیین کاربری انجام شده است تا طرح‌های تفصیلی آن آماده شود، اما کاربری خدماتی، آموزشی، ورزشی به صورت کامل به شهرداری‌ها واگذار شده است.

مهدویان با بیان اینکه تغییر مداوم طرح‌ها موجب شده اراضی که داخل محدوده بوده، خارج از محدوده شود، گفت: در اصفهان ۹۲ طرح ابلاغ شده را که بلاتکلیف مانده است، پیگیری کردیم؛ در این راستا طرح‌های بازآفرینی شهری در اصفهان در تعامل با مدیریت میراث فرهنگی در حال پیگیری است اما با موضوع حقوقی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان قرارگاه تأمین مسکن و بازآفرینی شکل گرفته، لذا برای هر ۱۵ منطقه، ۱۵ طرح آماده شده است، افزود: در این راستا تاکنون سند بازآفرینی ۴۵ محله آماده شده، اما فرایند دست‌وپاگیر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه برای احصا ساختمان‌های آسیب‌پذیر و ناایمن پس از حادثه پلاسکو کارگروهی در اصفهان تشکیل شد، افزود: پس از حادثه متروپل اقدامات جدی‌تر انجام شده است در این راستا ۴۳۰ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان شناسایی و به استانداری و شهرسازی ارسال شد.

مهدویان تصریح کرد: تعیین تکلیف آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ از دیگر موضوعات مهم است، زیرا دستورالعمل‌های متفاوت و متناقضی برای ما در حوزه معماری و شهرسازی ایجاد کرده است.

کد خبر 661978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.