۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
"شوید"؛ اشتهاآور و آرام‌کننده اعصاب

یک متخصص طب سنتی گفت: اضافه کردن مقدار کمی از میوه گیاه شوید به جوشانده‌ها اشتهاآور و آرام‌کننده اعصاب است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه شوید از خانواده جعفری (چتریان) اظهار کرد: شِوِد، شوِت و شبِت نام‌های دیگر این گیاه است. زمان گلدهی گیاه شوید از اوایل تیر تا اواخر شهریورماه و زمان برداشت آن مرداد و شهریورماه است.

وی افزود: شوید گیاهی با طبیعت گرم و خشک، یک ساله با ساقه منشعب و پوشیده از گرده سبز مایل به آبی است، در انتهای ساقه آن، گل‌های چتری به رنگ زرد طلایی قرار دارد؛ همچنین برگ‌های آن خطی و چندشانه‌ای است و به صورت متناوب روی ساقه قرار دارد، همچنین این گیاه بومی شرق مدیترانه و غرب آسیا است.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه از قدیم شوید به عنوان گیاه دارویی مهم شناخته شده و برای درمان سرفه، سردرد و تهیه مرهم به‌کار می‌رفته است، تصریح کرد: میوه و شاخه‌های برگ‌دار این گیاه را جمع‌آوری می‌کنند، گل‌ها را به‌تدریج که می‌رسیدند، می‌چینند و قبل از اینکه میوه‌های آن جدا شود و بیفتد آن‌ها را خشک می‌کنند؛ جمع‌آوری باید زمانی انجام شود که گیاه شبنم‌زده باشد، زیرا در این زمان دانه‌های آن به‌سادگی از گیاه جدا می‌شود و بر زمین می‌افتد.

وی ادامه داد: ساقه‌ها را درست قبل از گل دادن گیاه قطع می‌کنند و به سرعت در سایه یا در خشک‌کن که درجه حرارت آن بیش از ۳۵ درجه نباشد، خشک می‌کنند. قسمت‌های مؤثر این گیاه محتوی نوعی اسانس روغنی بوده که دارای آنتون، آلفا فلاندرن، کتون، کاروون و لیمونن است؛ همچنین حاوی پروتئین، چربی و مواد دیگر است.

یوسفیان گفت: گیاه شوید بادشکن است و تجمع گاز در بدن را محدود کرده و دفع آن را آسان می‌کند، اضافه کردن مقدار کمی از میوه این گیاه به جوشانده‌ها اشتهاآور و آرام‌کننده اعصاب است.

وی اضافه کرد: از تقطیر میوه‌های شوید روغن معطری به دست می‌آید که در داروسازی مورد مصرف قرار می‌گیرد، همچنین در تهیه مواد آرایشی از آن استفاده می‌کنند؛ در مجموع اثرات درمانی شوید شبیه رازیانه است.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه طبیعت میوه شوید را بسیار گرم و خشک بیان کرده‌اند، افزود: از دم‌کرده دانه شوید به مقدار یک تا چهار گرم در یک لیوان آب جوش می‌توان برای درمان نفخ و به عنوان شیرافزا بهره برد و از تنتور آن برای درمان قولنج نوزادان شیرخوار به مقدار پنج تا ۱۰ قطره با اضافه کردن به بطری شیر آن‌ها می‌توان کمک گرفت.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه شوید گفت: مصرف زیاد برگ شوید باعث بروز لکه‌های سیاه روی پوست می‌شود و زنان باردار باید در مصرف دانه شوید با احتیاط عمل کنند.

یوسفیان خاطرنشان کرد: قرص و گرانول آنتوم، محلول گریپ واتر و قطره شیرافزا از جمله فرآورده‌های موجود در بازار است که با استفاده از گیاه شوید تهیه می‌شود.

کد خبر 661669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.