مستندنگاری پروژه‌های مشارکتی در حال اجرا است / مکلف به صیانت از اموال شهر هستیم

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: کتابچه‌ای از پروژه‌های مشارکتی در حال اجرا، در دست تهیه است که به تفصیل موارد فنی، اجرایی، زمان‌بندی پروژه، سهام طرفین و موانع احتمالی موجود در اجرای هریک از پروژه‌های مشارکتی را تشریح خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، نشست همگرایی و هم‌افزایی مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با کارشناسان و مسئولان حوزه سرمایه‌گذاری مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان به میزبانی شهرداری منطقه ۱۰ برگزار شد.

مسعود حیدری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان هدف از برگزاری این نشست را افزایش آگاهی و تبیین صحیح فرایند سرمایه‌گذاری و رفع موانع در راستای تسهیل و تسریع امور سرمایه‌گذاران دانست و اظهار کرد: از فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری کاهش فشار اقتصادی از مردم و هموار کردن مسیر برای مشارکت مردم در امور اقتصادی و امیدآفرینی در جامعه است که در این راستا به نوبه خود در تحقق شعار سال با عنوان "مهار تورم رشد تولید"، نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی پایه و اساس هر رویداد موفقی است، ادامه داد: هرچند انجام پروژه‌های شهری از مسیر منابع مالی ناپایدار بسیار سخت و گاهی ناممکن شده، اما با این وجود می‌توان با تعریف فرصت‌های جذاب و دارای توجیه اقتصادی در موضوعات گوناگون شهری با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی، غالب نیازهای شهر را به‌صورت مشارکتی به سرانجام رساند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اجرای پروژه‌ها در مدل‌های مختلف مشارکتی ضمن به‌کارگیری حرفه‌های مختلف و اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش افزوده و مولدسازی دارایی‌های شهر، نگرانی تأمین مالی برای اجرای سایر پروژه‌های شهر را برای مدیران کاهش خواهد داد.

حیدری تاکید کرد: ما مسئول هستیم و برای این مسئولیت حقوق می‌گیریم، پس باید نسبت به حقوق مردم به ویژه سرمایه‌گذاران که شریک ما در توسعه شهر هستند، پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت‌ها و تأکید شهردار اصفهان بر موضوعات مشارکتی و سرمایه‌گذاری، مقرر شد هر هفته از روند اجرایی پروژه‌های مشارکتی ارائه گزارش داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به مستندنگاری مکتوب از پروژه‌های مشارکتی در حال اجرا گفت: کتابچه‌ای از پروژه‌های مشارکتی در حال اجرا در دست تهیه است که به تفصیل موارد فنی، اجرایی، زمان‌بندی پروژه، سهام طرفین و موانع احتمالی موجود در اجرای هریک از پروژه‌های مشارکتی را تشریح خواهد کرد و در بازه زمانی هر ماه به‌روزرسانی و در اختیار مدیران شهری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ما موظف به دفاع از حقوق شهر و پیشگیری از تضییع حقوق سرمایه‌گذار هستیم و در این مشارکت منافع طرفین باید مدنظر باشد گفت: در اجرای بعضی از پروژه‌ها با موانع و مشکلاتی مواجه می‌شویم که در این خصوص و در راستای رفع نواقص و مشکلات هرماه جلسه هم‌اندیشی برای رفع آن در منطقه مربوطه برگزار خواهیم کرد.

حیدری تصریح کرد: در امور سرمایه‌گذاری و مشارکتی شاهد هستیم که فرصتی برای اجرای پروژه‌ای به شکل مشارکتی با هدف مولدسازی و ایجاد ارزش افزوده به فراخوان گذاشته شده اما با گذشت سال‌ها از اتمام آن هنوز به بهره‌برداری و در چرخه استفاده قرار نگرفته است که باید با بررسی و آسیب‌شناسی چرایی آن، از تکرار این چنین مشکلات و معضلاتی در انجام سایر پروژه‌های مشابه جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مشکلات به تکمیل و شفاف‌نبودن اسناد مربوطه، ابهام و واضح نبودن مفاد حقوقی قرارداد و تأخیرات در انجام پروژه باز می‌گردد؛ انتظار می‌رود پیش از اعلام فراخوان همه موارد قانونی از سوی ارائه دهنده آن تکمیل و ملزومات چگونگی اجرای آن نیز در قرارداد به سرمایه گذار و مشارکت کننده به طور واضح تفهیم شود.

حیدری با بیان اینکه موظف به حفاظت و مکلف به صیانت از اموال شهر هستیم گفت: در ساخت و تجهیز یک پروژه می‌توان از لوازم وسایل و امکاناتی در سطوح مختلف کیفیتی و قیمتی استفاده کرد، اما زمانی‌که در بندهای قرارداد اجرایی به طور مشخص و معین نوع و جنس و درجه کیفیت قید نشود، همین کلی‌نگری منجر به بروز مشکلاتی جدی در فرآیند انجام آن می‌شود که چشم‌پوشی از آن موجب تضییع حقوق شهر می‌شود و به لحاظ شرعی و قانونی نیز در برابر آن مسئول خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان افزود: بعد از انعقاد قرارداد هیچ‌گونه تأخیری از سوی هریک از طرفین پذیرفته نخواهد بود، زیرا نوسانات شدید اقتصادی می‌تواند ایجاد ضرر کند که در این میان ضرر شهرداری، خسارت به شهر است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات را می‌توان با مذاکره رفع کرد، همچنان که بعضی از پروژه‌های مشارکتی که ریشه اختلافات آنها به چندین سال پیش مربوط بود، با همین روش حل و فصل شد و با باز شدن قفل آنها در چرخه اقتصادی شهر قرار گرفت.

پروژه مشارکتی شهرک سلامت وارد بورس می‌شود

داوود بحیرایی، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: شهرداری منطقه ۱۰ اصفهان در مباحث مشارکتی پیشرو بوده است و اولین آثار مشارکتی منطقه به سال‌های ۱۳۸۲ بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در صدور پروانه برای تعدادی از پروژه‌های مشارکتی منطقه با مشکل روبه‌رو شدیم گفت: با تشکیل و حضور در جلسات متعدد، به‌زودی مشکل آنها رفع خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای نخستین‌بار در کشور پروژه مشارکتی شهرک سلامت به بورس ورود خواهد کرد که به نوبه خود کاری نوآورانه محسوب می‌شود، ادامه داد: مناطق علاوه بر موضوعات و فعالیت‌های سنتی شهر از قبیل ساخت‌وساز باید به سمت تعریف و خلق فرصت‌های غیرساختمانی نیز حرکت کنند تا به این ترتیب بتوانند در جذب سرمایه‌های خرد و کلان همچنین بهره‌برداری از طیف گسترده سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با هدف تأمین منابع مالی پایدار شهری موفق تر عمل و اقتصاد منطقه‌ای را پویاتر کنند.

وی تصریح کرد: مدیریت واحد شهری از مؤثرترین عوامل در ایجاد اقتصاد پویا و پایدار شهری است، در این صورت است که برنامه‌ریزی واحدی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای همه شهر طراحی و پیاده‌سازی خواهد شد و با الزام به اجرای آن از مدیریت‌های سلیقه‌ای و غیراصولی پیشگیری می‌شود و خسارت و آسیب‌های وارده به شهر نیز به حداقل خود خواهد رسید و توسعه متوازن و پایدار شهر تحقق خواهد یافت.

کد خبر 661335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.