شیان؛ نخستین خواهرخوانده نصف جهان

۳۴ سال پیش در سال ۱۹۸۹ میلادی به‌واسطه قدمت تاریخی، ظرافت معماری، سابقه فرهنگی، شخصیت‌های برجسته هنری و ارتباطات تاریخی مشترک عقد خواهرخواندگی اصفهان و شیان منعقد شد.

به گزارش ایمنا، شیان از قدیمی‌ترین شهرهای کشور چین است که مرکز استان شانکسی جمهوری خلق بوده و در میان چهار پایتخت باستانی جهان از قدیمی‌ترین آن‌ها است؛ از سال ۱۹۹۰ میلادی، شیان به‌عنوان یک مرکز مهم صنعتی، فرهنگی و آموزشی در منطقه مرکزی و شمال غربی چین مورد توجه قرار گرفت.

شیان؛ نخستین خواهرخوانده نصف جهان

شیان یکی از مراکز شکل‌گیری تمدن در شرق آسیا به شمار می‌رود، این شهر با قدمتی حدود ۳۶۰۰ سال دارای چهار هزار اثر تاریخی، ۳۱۴ واحد آثار باستانی و ۱۲۰ هزار بقایای فرهنگی است و در حال حاضر مهمترین مرکز آموزش و فرهنگ، علم و تکنولوژی و تجارت در کشور پهناور چین به شمار می‌رود.

فرهنگ: فرهنگ و هنر چین تأثیر زیادی از تاریخ غنی و عرفانی این کشور گرفته است، بسیاری از سازهای موسیقی نیز به فرهنگ چینی گره خورده است. هنرهای رزمی شرقی در همین منطقه شکل گرفته و «کونگ فو» را هم آنها ابداع کرده‌اند؛ این تکنیک مبارزه که از روی حرکات حیوانات گرفته شده، در اواسط دهه ۱۶۰۰ به وجود آمده است.

اقتصاد: این شهر دارای جایگاه دوم در میان مراکز فناوری‌های پیشرفته چین است. اقتصاد در حال توسعه این شهر از صنعت توسعه نرم افزار حمایت می‌کند و در این زمینه در کشور چین پیشرو به حساب می‌آید. مهم‌ترین مراکز صنعتی شیان شامل مرکز توسعه اقتصاد و فناوری شیان و مرکز توسعه فناوری‌های پیشرفته شیان است.

شیان؛ نخستین خواهرخوانده نصف جهان

گردشگری: شیان شهری با قدمت بیش از سه هزار سال که در تاریخ باستان به نام چانگ آن شناخته می‌شده است، برای هزار سال پایتخت ۱۳ امپراطور چین بوده است به طوری که ۷۳ پادشاه در آن بر تخت سلطنت نشسته‌اند و این همه گواه تاریخ پرشکوه و پرحرف این شهر است.

با توجه به این سوابق، حرف گزافی نیست اگر ادعا کنند که ریشه تمدن چین را باید در شیان جست. شیان با ۴.۵ میلیون نفر جمعیت، مرکز استان «شاآن‌شی» بوده و به سبب آثار تاریخی و باستانی بی شمارش، یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران چینی و خارجی و علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ باستانی چین محسوب می‌شود. قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، سبب شد تا این شهر را یکی از اصلی‌ترین پایانه‌های این جاده تاریخی بدانند که نقش مهمی در تجارت بین المللی داشته باشد.

تراکوتا (جنگجو) و اسب‌ها، دیوار شهر باستانی، پاگودا، برج ناقوس و محله مسلمان‌نشین از جمله مقاصد مهم گردشگری در این شهر به شمار می‌آید.

حمل‌ونقل: یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی که حضور پر رنگی در خیابان‌های شهرهای چین دارد، دوچرخه است. دوچرخه به عنوان رایج‌ترین وسیله حمل‌ونقل، جایگاه به خصوصی در میان شهروندان چینی دارد و شهر شیان نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما ترافیک و راه بندان جزئی جدایی ناپذیر از شهرهای بزرگ و شلوغ چین است، به گونه‌ای که بزرگراه‌ها همواره مملو از اتوبوس، خودرو و عابران پیاده است. تمام شهرهای بزرگ چین مجهز به سیستم پیشرفته اتوبوسرانی است که به دلیل دسترسی آسان و صرفه اقتصادی آن، بسیاری از افراد در مناطق شهری و حومه‌ای از آن استفاده می‌کنند. مترو نیز یکی از سریع‌ترین گزینه‌های حمل‌ونقل در این شهر است.

شیان؛ نخستین خواهرخوانده نصف جهان

شیان و اصفهان از جمله شهرهای تاریخی در مسیر جاده باستانی ابریشم هستند و در تاریخ، فرهنگ، فرهنگ‌عامه و معماری تشابهات فراوانی دارند که این موضوعات، عامل اصلی همکاری دوستانه آن‌هاست.

در این میان اصفهان به‌عنوان یک شهر تاریخی سومین شهر پرجمعیت ایران و نهمین شهر پرجمعیت آسیا محسوب می‌شود؛ این شهر در دوران اسلامی و به‌ویژه در دوره پادشاهی صفویان پایتخت ایران بوده و رونق فراوانی داشته است. در این شهر کهن، بناهای تاریخی فراوانی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

نخستین پیمان خواهرخواندگی اصفهان اردیبهشت ۱۳۶۸ با شهر شیان چین بسته شد که بر اساس این پیمان هر دو شهر در بخش‌های فرهنگی، تاریخی و عمرانی با هم همکاری کرده‌اند.

هردو شهر ازلحاظ موقعیت تاریخی در ادوار مختلف اهمیت ویژه‌ای داشتند. شیان پایتخت مهم‌ترین سلسله‌های تاریخ چین و آغاز راه ابریشم بوده است؛ اصفهان نیز در مسیر راه ابریشم قرار داشته که این نقطه اشتراک منجر به اولین مسیر تجارتی بین‌المللی این دو شهر شد و وجود بخش‌ها و آثار تاریخی در هر دو شهر حائز اهمیت است.

از جاذبه‌های گردشگری شهر شیان می‌توان به ارتش سفالینه چین، دیوار شهر باستانی، مقبره امپراتور کیم و برج ناقوس اشاره کرد. اصفهان نیز آثار تاریخی مهمی مانند کوه آتشگاه، کاخ عالی‌قاپو، چهلستون، منارجنبان، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله، پل‌های خواجو و سی سه پل و بسیاری دیگر مکان‌های تاریخی را در خود جای‌داده است.

شیان؛ نخستین خواهرخوانده نصف جهان

بازار گیاهان دارویی واقع در شیان چین شباهت نزدیکی به بازار معادل خود در اصفهان دارد. در این بازار سنتی محصولاتی همچون زنجبیل و جینسینگ یا ادویه‌جاتی همچون دارچین و شیرین‌بیان با محصولات اصفهان عطری آشنا و مشترک دارند.

اصفهان تا امروز با ۱۵ شهر جهان پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده است، لذا با انعقاد این پیمان‌ها و شناخت مشترک شهرهای خواهرخوانده و استفاده از کارشناسان می‌توان به رشد و توسعه این شهرها کمک کرد که درنهایت منجر به حفظ و حراست مراکز مهم تاریخی و فرهنگی آن‌ها نیز می‌شود.

کد خبر 660332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.