آبیاری مکانیزه فضای سبز پایان شهریورماه عملیاتی می‌شود / شناسنامه‌دار کردن درختان کهنسال

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه آبیاری مکانیزه مزایای زیادی برای شهر و شهروندان به ارمغان خواهد آورد، گفت: کاهش قابل ملاحظه آب مصرفی، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی، افزایش بهره‌وری آبیاری، تشکیل نشدن آب‌های سطحی و مدیریت میزان آبدهی از مزایای اجرای این طرح است.

غلامحسین احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهرداری زنجان سال جاری قراردادی را با بخش خصوصی در راستای آبیاری مکانیزه منعقد کرده است، اظهار کرد: شهرداری برای نخستین‌بار در راستای آبیاری مکانیزه فضاهای سبز شهری حدود ۱۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه ۹ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده است، افزود: در مجموع برای آبیاری مکانیزه ۱۹ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است که با ادامه طرح این مبلغ به ۲۵ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان اضافه کرد: تا پایان شهریورماه سال جاری، مکانیزاسیون آبیاری شهری در تمام فضاهای سبز به پایان خواهد رسید.

احمدی با تاکید بر اینکه آبیاری مکانیزه مزایای زیادی برای شهر و شهروندان به ارمغان خواهد آورد، خاطرنشان کرد: کاهش قابل ملاحظه آب مصرفی برای آبیاری، کاهش هزینه‌های نیروهای انسانی، افزایش راندمان آبیاری، تشکیل نشدن رواناب یا آب‌های سطحی و مدیریت میزان آبدهی از مزایای اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه این طرح دارای دو مرحله مکانیکی و نرم‌افزاری است، ادامه داد: در حال حاضر بخش سخت‌افزاری در حال انجام است و هوشمند کردن کنتورهایی که در محیط کار خواهیم گذاشت نیز در مراحل بعدی اجرا می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به کنده‌کاری‌های انجام شده در فضای سبز شهر گفت: این اقدام به منظور لوله‌گذاری فضای سبز شهری است و از شهروندان زنجانی بابت اخلال به وجود آمده عذرخواهی می‌کنیم.

میزان صرفه‌جویی آب با آبیاری مکانیزه حدود ۳۰ درصد است

احمدی مساحت فضای سبز شهری زنجان را حدود ۶۵۰ هکتار دانست و تاکید کرد: سرانه فضای سبز حدود ۱۴.۵ مترمربع بوده و راندمان آبیاری تحت فشار بارانی حدود ۷۰ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان صرفه‌جویی آب با آبیاری مکانیزه حدود ۳۰ درصد است، تصریح کرد: در آبیاری مکانیزه شهری صددرصد آب مصرفی آب خام خواهد بود و به هیچ عنوان از آب لوله‌کشی شهر برای آبیاری فضای سبز استفاده نخواهیم کرد، در سیاست‌های جدید مدیریت شهری موضوع خوش‌منظری مطرح شده و استفاده از چمن به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. مدیریت شهری با کاشت درختان مثمر (میوه‌دهنده) و گیاهانی که نیاز آبی کمتری دارند در راستای استفاده بهینه آب تلاش می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان اضافه کرد: شناسنامه‌دار کردن درختان کهنسال از اقدامات مهم شهرداری زنجان است و مدیریت شهری افزایش سرانه فضای سبز شهر را در دستور کار دارد.

احمدی با بیان اینکه خاموشی پارک‌ها و فضای سبز شهر طی سال‌های گذشته و در روزهای گرم سال مشکلاتی را برای شهروندان به همراه داشته است، گفت: امسال مدیریت شهری برنامه خاموشی فضاهای سبز شهری و بوستان‌ها را در دستور کار نخواهد داشت و شهروندان با حضور در فضای سبز به مصرف بهینه انرژی کمک خواهند کرد.

کد خبر 660328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.