زمینه‌ساز استمرار حکمرانی مردمی از طریق شوراها باشیم/ رفع مشکلات لاینحل چندساله در اصفهان

استاندار اصفهان با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در پی ارتقای حس تعلق باشند و راهکارهایی برای رفع مشکلات شهر بیندیشند، گفت: یک کار عالمانه همراه با تعریف مسیر دقیق و با پشتیبانی شورای اسلامی باید انجام گیرد تا زمینه‌ساز استمرار حکمرانی مردمی از طریق شوراهای اسلامی شهر و روستا باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی امروز _سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان که در سالن شهید مطهری باغ ابریشم برگزار شد، اظهار کرد: شوراهای اسلامی به تعبیر امام راحل (ره) از مکتب اسلام در اداره امور بر آمده است، بنابراین امیدواریم راه این شجره طیبه باز بماند.

وی افزود: تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور، نقطه آغازی برای حکمرانی مردمی بود، اما استمرار آن در بخش‌های مختلف آن‌گونه که انتظار می‌رود، رقم نخورده است.

استاندار اصفهان با اشاره به روند شکل‌گیری قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا و رأی دادن مردم به‌منظور انتخاب اعضای شوراها گفت: دامنه مأموریتی و نظارتی شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس قانون تعریف شده و بسیار گسترده است و شامل عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، رفاهی، عمرانی، سلامت و محیط زیست می‌شود، در واقع هر آنچه که برای زندگی هر شهروند لازم است به‌نحوی با حوزه کار مدیریت شهری، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا گره خورده است.

وی با بیان اینکه اگر مجموعه شوراهای اسلامی شهر و روستا مسائل را به‌درستی شناسایی کنند و در پی یافتن راهکار برای حل مشکلات باشند، شاهد پیشرفت و آبادانی شهر خواهیم بود، افزود: به نظر می‌رسد در تعریف مأموریت و ابزار اعمال مأموریت‌های شوراهای اسلامی شهر و روستاها به‌درستی عمل نکردیم، اگر در شوراهای شهرستان و استان به عنوان نهاد برآمده از دل مردم، این نوع نگاه راهبری شود و برنامه‌ریزی برای ممانعت از بروز مشکلات بعدی صورت پذیرد، می‌توانیم شاهد فتح‌الفتوح‌ها در آینده باشیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا باید در پی ارتقای حس تعلق باشند و راهکارهایی را برای رفع مشکلات شهر بیندیشند، تصریح کرد: یک کار عالمانه همراه با تعریف مسیر دقیق و با پشتیبانی شورای اسلامی باید انجام گیرد تا زمینه‌ساز استمرار حکمرانی مردمی از طریق شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل آن که اعضای شورا نماینده بلافصل مردم در حکمرانی شهری هستند، جایگاهی والا و ارزشی است؛ اعضای شورای اسلامی شهر و روستا بدون واسطه توسط مردم برای حکمرانی شهری انتخاب می‌شوند و حتی از این جهت نسبت به انتخاب استاندار و وزیر ارزش بالاتری دارند.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه هر کجا در انقلاب اسلامی به همراهی و همگامی مردم تکیه کرده‌ایم، با پیروزی‌های و سربلندی‌های زیادی روبه‌رو بودیم، گفت: مصداق این موضوع دفاع مقدس است که پیروزی‌های ما ناشی از ورود مردم، حمایت و همراهی آنها بود؛ امروز نگاه راهبردی مقام معظم رهبری در عرصه اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی جامعه، مبتنی بر مردمی‌سازی اقتصاد و متأثر از این موضوع است که از مسیر شورای اسلامی شهر و روستا تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: خواسته و مطالبه من از مدیریت شهری و شوراهای اسلامی شهر و روستا این است که روزهای باقی مانده خدمت را که قریب به دو سال است، زمانی اندک ندانند و برای خدمت کوتاهی نکنند.

مرتضوی تصریح کرد: استان اصفهان را محور تعامل و ارتباط قرار داده‌ایم، در این راستا توفیقاتی که امروز رقم می‌خورد حاصل این مسیر است، به عنوان مثال در شاخص بهبود فضای کسب‌وکار استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ رتبه ۲۳ کشوری را داشته‌ایم، اما در سایه این تعامل و همراهی، سال گذشته رتبه پنجم را در کشور کسب کردیم.

وی با بیان اینکه در تعامل و همراهی بخش خصوصی و حاکمیت موفقیت‌هایی حاصل شده است، خاطرنشان کرد: از ۹۴۰ بنگاه اقتصادی تعطیل در استان، نزدیک به ۴۰۰ بنگاه در مدار تولید قرار گرفته است، همچنین نسبت مصارف و درآمد بانک‌ها از ۵۴ درصد به ۷۶ درصد رسیده که در تاریخ این استان بی‌نظیر است.

استاندار اصفهان اظهار کرد: بعضی مشکلات عمرانی لاینحل چندساله در سطح شهر اصفهان نیز در لوای همراهی و هماهنگی با فرمانداران، شوراها و نمایندگان حکمرانی‌ها رفع شده است، رفع مشکلات محله علی‌آباد کلنگان پس از ۵۳ سال، حل شدن مسائل دهکده لجستیک پس از ۱۲ سال و رفع مشکلات شهرک شهید کشوری پس از ۱۸ سال از جمله مصادیق است.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که روزی خود در بین مردم مایه ناامیدی بود، امروز جلوه‌ای از امید و اطمینان را در میان مردم ایجاد کرده است، گفت: امروز در جنگ ۴۴ ساله به سر می‌بریم؛ پس پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاهد یک دفاع مقدس هستیم که در مقابل فتنه‌ها، کودتاها، ترورها، جنگ تحمیلی و جنگ‌های ترکیبی و فرهنگی امروز ایستادگی کرده است.

دفاع مقدس همچنان ادامه دارد

مرتضوی افزود: موشک امروز دشمن، عملیات رسانه‌ای و روانی و جنگ دشمن در میدان رسانه‌ای است که با ابزارهایی چون بزرگ کردن کاستی‌ها و ناچیز انگاشتن داشته‌ها رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی چون فرانسه سال‌های متمادی درگیر تجمع و خشونت‌های پلیس و آسیب زدن به مردم هستند، اما در دنیا کسی علیه آنها عملیات روانی انجام نمی‌دهد و شورای امنیت بر ضد آنها بیانیه منتشر نمی‌کند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: میدان جنگ دشمن علیه انقلاب اسلامی تغییر کرده است، اما دفاع مقدس همچنان ادامه دارد، در میدان‌های جنگ جدید، فرزندانی از ایران‌زمین را در گوشه‌هایی از خیابان‌های امروز با ظواهری خاص شاهدیم که از دیدن آنها رنج می‌بریم.

وی با بیان اینکه امیدآفرینی تنها راه نجات کشور است، اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجموعه دستگاه‌های حکمرانی وظیفه دارند تا از طریق جهاد تبیین، معرفی خدمات ارائه شده و اطلاع‌رسانی آنها به مردم، موجب امیدآفرینی بین مردم شوند.

مرتضوی اضافه کرد: جهاد تبیین ابزار و سلاح مبارزه در این میدان جنگ است، بنابراین نباید بگذاریم تلفات ما در این میدان جنگ زیاد شود.

کد خبر 660161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.