«اراک» ظرفیت تشکیل دفتر هنرهای آیینی و ملی را دارد

کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و کارشناس هنری گفت: در حال حاضر نقالان بسیار جوان و پخته‌ای در شهر اراک فعالیت دارند، همچنین این شهر در حوزه تعزیه یکی از فعال‌ترین شهرستان‌های کشور با حدود ۱۰۳ هیئت تعزیه‌خوان در سطح استان است به همین جهت این شهر ظرفیت تشکیل دفتر هنرهای آیینی و ملی را دارد.

ناصر کریمی نیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون ضرورت تشکیل دفتر هنرهای آئینی و ملی در اراک، افزود: استان مرکزی از دیرباز مهد هنرهای آئینی و سنتی ایران بوده و حضور بزرگان تعزیه‌ای چون اسماعیل محمدی، حاج محمدرضایی و بزرگانی همچون مرشد ولی اله ترابی و مرشد سعیدی در استان مرکزی و شهرستان اراک گواه این مسئله است.

سابقه طولانی استان مرکزی در هنرهای آئینی

وی ادامه د: این استان از دیرباز در حوزه تعزیه سابقه طولانی دارد، همان‌طور که تعزیه سیار بازار اراک بزرگ‌ترین تعزیه کارناوالی ایران بوده است و حضور میرزا محمد روحانی که یکی از بزرگ‌ترین نسخه نویسان تعزیه در زمان قاجار بوده، همه از بضاعت‌های استان مرکزی در این عرصه است.

این کارشناس هنری که از سال ۱۳۶۴ فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر نقالان بسیار جوان و پخته‌ای در شهر اراک فعالیت دارند، همچنین این شهر در حوزه تعزیه یکی از فعال‌ترین شهرستان‌های کشور با حدود ۱۰۳ هیئت تعزیه‌خوان در سطح استان که تعداد بسیاری از آن‌ها در اراک فعالیت دارند، است.

لزوم راه‌اندازی دفتر هنرهای آئینی در استان مرکزی

وی بابیان اینکه استان مرکزی با عنایت به موارد یادشده بضاعت بسیار بالایی در حوزه هنرهای آئینی و ملی دارد، تصریح کرد: این استان در سیاه‌بازی نیز بزرگانی چون استاد ابراهیم شریعتی و محمود شاه‌محمدی را دارد و در حوزه خیمه‌شب‌بازی هم هنرمندان بسیار زیادی در این استان فعال بوده‌اند که مجتبی دربندی یکی از این هنرمندان خوب در سطح کشور است.

کریمی نیک خاطرنشان کرد: در موسیقی عاشورایی و آئینی هم استان مرکزی سابقه طولانی دارد و بزرگانی همچون عباس صالحی نوازنده موسیقی شب دهم و نوازندگان خوبی که در سطح اراک و یا خارج از کشور فعالیت دارند، گواه این موضوع است.

وی که داوری جشنواره تئاتر صحنه‌ای، اجرای بیش از ۲۰ نمایش در اجراهای عمومی و اجرای برنامه نقالی پرده‌خوانی در سراسر ایران را در کارنامه دارد، ادامه داد: در ماه محرم بیش از ۱۰۰ نوازنده ترومپت از استان مرکزی به سایر استان‌های دیگر فرستاده می‌شوند و برنامه اجرا می‌کنند.

این هنرمند عرصه هنرهای نمایشی اظهار کرد: این بضاعت، بضاعت بسیار خوبی در این استان است؛ اما گوش شنوایی برای این قضیه نیست و دغدغه برخی متولیان امر نیست همچنین باید شهرداری هم در کنار سایر دستگاه‌های متولی برای راه‌اندازی دفتر هنرهای آئینی و ملی حضورداشته باشد، کما اینکه چنین دفتری در اصفهان وجود دارد و بالغ‌بر ۱۵۰ برنامه امسال در عید اجرا کرد، این بضاعت را اراک هم دارد، منتها در دستور کار متولیان امر قرار ندارد.

وی تصریح کرد: در استان مرکزی در حوزه هنرهای آئینی و ملی کتاب‌های بسیار زیادی چاپ و منتشر می‌شود اما نهادی حمایتی نمی‌کند و مشکل اصلی نبود تفاهم و مفاهمه هنرمندان با متولیان فرهنگی و هنری شهر است

کریمی نیک خاطرنشان کرد: مکان‌هایی مانند حمام ارگ یا بلک باکس جدیدی که در پارک شهر در حال احداث است در اراک وجود دارد که می‌توانند جای خوبی برای استقرار این دفتر باشند.

کد خبر 659877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.