۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
آبی بر آتش تروریسم دولتی صهیونیسم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر خواهد کرد.

‌به گزارش ایمنا، سفر رئیس جمهور ایران به دمشق پس از ۱۳ سال به رؤیای نافرجام آمریکایی‌ها برای ایجاد هرج و مرج، ناامنی و تجزیه کشورهای منطقه پایان داد. این سفر که در پاسخ به دعوت رسمی بشار اسد؛ رئیس جمهور سوریه انجام شده سرآغاز فصل جدیدی از روابط با کشوری است که ثبات امروز خود را وامدار حضور مستشاری جمهوری اسلامی است و اکنون در مسیر تازه‌ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی قرار دارد.

آخرین سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در سال ۲۰۱۱ انجام شد و اکنون سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور در حالی کلید خورد که بازگشت آرامش و ثبات به سوریه، طومار نقشه‌های غرب برای تغییرات سیاسی در سوریه و قانون اساسی این کشور با شکست داعش و پایان جنگ‌های داخلی را در هم پیچیده است.

با وجود روابط تنگاتنگ میان سوریه و ایران در سال‌های اخیر مقام عالی‌رتبه‌ای از ایران به دمشق سفر نکرده بود اما اکنون با بهبود اوضاع در سوریه و تسلط بشار اسد بر اکثر نقاط، دمشق مورد توجه مقامات کشورهای منطقه قرار گرفته است و پیش از ابراهیم رئیسی وزرای خارجه عربی مانند مصر و عربستان به این کشور سفر کرده بودند.

سوریه پس از جنگ در برابر داعش، گروه‌های تکفیری و افراطی، ظرفیت بزرگی برای تهران است تا در بازسازی سوریه و معادلات آن نقش‌آفرین اصلی باشد اما گذشته از اهداف اقتصادی و پیگیری تفاهمات انجام شده بین دو کشور، حضور آیت‌الله رئیسی در دمشق به معنای نتیجه بخش بودن حمایت ایران در دوران جنگ از دولت قانونی سوریه، پیروزی مقاومت و ادامه حمایت ایران از دمشق در دوران پساجنگ خواهد بود.

سوریه با کشورهای عراق، ترکیه، اردن و فلسطین همسایه است که هر کدام دارای ظرفیت‌هایی برای همکاری هستند از سوی دیگر قرار گرفتن در کنار مدیترانه ویژگی است که می‌تواند تجارت بین شرق و غرب را آسان کند اما به دلیل حضور برخی از گروه‌های تروریستی در برخی مناطق سوریه و نزدیک مرز عراق و ترکیه؛ هنوز امکان استفاده از این ظرفیت وجود ندارد.

اهمیت دیدار مقامات تهران و دمشق / ‏‬ تأثیر سفر آیت الله رئیسی در معادلات منطقه‌ای

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون این سفر می‌گوید: از سال ۱۳۸۸ تاکنون یعنی در طول بیش از ۱۶ سال گذشته هیچ رئیس جمهوری از ایران به سوریه سفر نکرده است اما بشار اسد در این مدت دو بار به ایران آمد.

وی با اشاره به اهمیت قابل توجه سفر آیت‌الله رئیسی به دمشق خاطرنشان کرد: پس از اقدامات مشترکی که بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه برای مقابله و سرکوب پدیده شوم داعش انجام شد و با پیروزی به اتمام رسید، این سفر به طور قطع می‌تواند پیامدهای قابل توجه و مؤثری را برای دو کشور ایران، سوریه و همچنین منطقه داشته باشد.

این کارشناس مسائل منطقه یکی از نکات اشتراک قابل توجه در روابط دو کشور را تحریم‌های ناجوانمردانه دانست و گفت: با توجه به اینکه ایران و سوریه تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا و غرب قرار دارند، این سفر می‌تواند راهگشای شکستن سدی برای موضوعی به نام تحریم باشد البته در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری، بازرگانی و انتقال فناوری‌های مختلف، تجربیات فنی و مهندسی و افزایش صادرات جمهوری اسلامی به کشور سوریه نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

وی محور اصلی این سفر را اقتصادی معرفی کرد و یادآور شد: تعدادی از وزرای مهم در حوزه مسائل اقتصادی و انرژی به همراه تعدادی از تجار و بازرگانان بخش خصوصی، رئیس جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند که این مسئله می‌تواند در رشد مراودات و تعاملات تجاری و بازرگانی دو کشور بسیار مؤثر واقع شود.

صدرالحسینی با تاکید بر اهمیت دیدار مقامات تهران و دمشق برای حفظ مسائل امنیت منطقه و گسترش آن تصریح کرد: سوریه در حال بازگشت به اتحادیه عرب است و این رابطه می‌تواند برای جمهوری اسلامی می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به بازار کشورهای عربی باشد همچنان که بازگشت به روابط ایران و عربستان نیز در این زمینه با اهمیت به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: این سفر پیامدهای مهم و قابل توجهی در حوزه گسترش و تعمیق همکاری‌های راهبردی دو کشور خواهد داشت، نباید فراموش کنیم که ایران و سوریه از سال‌های بسیار دور روابط حسنه‌ای با یکدیگر داشتند و این رابطه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شکل تنگاتنگ قابل مشاهده بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نقش ایران در کمک به سوریه در طول ۱۲ سال گذشته تاکید کرد: در این مدت که نظام سیاسی سوریه از جمهوری اسلامی برای مقابله با تروریسم درخواست کمک کرد، خون جوانان مدافع حرم از ایران به خون نیروهای مسلح و مقابله‌کنندگان با تروریسم از سوریه به هم پیوند خورد و نه تنها این پیوندها با وجود دشمن‌های فراوانی که این رابطه و این نزدیکی دو کشور با هم داشت گسسته نشد بلکه ارتباطات دو کشور در حوزه‌های مختلف همواره در حال افزایش بوده است.

وی یکی از کارکردهای سفر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به سوریه را افزایش تعاملات دو کشور دانست و گفت: پیشنهاد می‌کنم که رسانه‌ها پس از این سفر به طور نوبه‌ای و دوره‌ای از وزرای و دستگاه‌های مربوط پیشرفت کار و توافقات را دنبال کنند تا بدین وسیله موضوعی به نام پیوند تجاری، اقتصادی و بانکی دو کشور تسریع شود که به نفع ایران و سوریه خواهد بود.

صدرالحسینی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره استقبال گسترده مردمی از رئیس جمهور در دمشق افزود: با توجه به این استقبال در مسیر رئیس جمهور و مکان‌های مختلف بازدید وی و همچنین برگزاری جشن پیروزی مقاومت در سوریه، این سفر دستاوردهای قابل توجهی را برای نفوذ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه به دنبال دارد.

وی پیروزی‌های مشترک ایران و سوریه در برابر تروریست را قابل تأمل دانست و خاطرنشان کرد: این پیروزی‌ها باعث به بن‌بست رسیدن راه تروریست در منطقه غرب آسیا برای تجزیه و نابودی کشورهای مختلف شد به همین دلیل این سفر و توافقات حاصل از آن نیز می‌تواند در حفظ امنیت منطقه بسیار مؤثر باشد.

این کارشناس مسائل منطقه گسترش روابط دو کشور را زمینه‌ساز افزایش امنیت منطقه اعلام کرد و گفت: در چنین شرایطی دست کشورهای فرامنطقه‌ای کوتاه می‌شود همچنین تروریست دولتی صهیونیست که در ذات خود برای منطقه خطرناک است و مشکلات مختلف امنیتی را به دنبال دارد پس از این سفر ناگزیر به کاهش فعالیت خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر این سفر در نزدیکی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی منطقه، ادامه داد: پس از این رویداد موضوعی به نام ایران هراسی که از جانب رژیم صهیونیستی برای فروش اسلحه‌های غرب و اسرائیل بسیار فعال بود تا حدود بسیار زیادی متوقف خواهد شد و این موضوع در ایجاد امنیت و ثبات برای صلح و امنیت منطقه و بین‌الملل بسیار مؤثر است.

کد خبر 658625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.