شوراها، حکومت مشارکتی تعامل‌گرا هستند

رئیس شورای اسلامی شهرستان مهدیشهر گفت: شوراها نوعی حکومت مردم بر مردم و حکومت مشارکتی تعامل‌گرا به‌شمار می‌آیند که در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه بالایی برخوردار هستند.

سیدمرتضی متولیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی ایران در دهه‌های اخیر شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است که اعضای این نهاد با رأی مردم تعیین می‌شوند، اظهار کرد: در همین راستا با انتخاب شوراها و اداره بخشی از امور اجرایی کشور به آن‌ها، با تکیه بر روند آزاد تبادل دانش، بینش، نظارت و آرای مردم گامی مهم در واگذاری امور به سازمان‌های محلی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری زمانی می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که در چارچوب سیاست‌های شهری صحیح و برنامه‌ریزی شده حرکت کند، افزود: یکی از ویژگی‌های سیاست شهری خوب، مشارکتی بودن آن است، یعنی جایگاهی که گروه‌های مختلف شهروندان در تدوین، اجرا و ارزیابی آن نقش داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مهدیشهر ادامه داد: در ایران تنها نهاد محلی مشارکتی که توان تأثیر بر سیاست‌گذاری شهری را دارد، شورای اسلامی شهر است و بر اساس این مشارکت‌ها می‌توان به تفاوت نظام متمرکز و غیرمتمرکز در مدیریت پی برد.

وی خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی یک نهاد و پارلمان محلی هستند که از متن قانون و بطن جامعه شکل گرفته‌اند و به نوعی حکومت مردم بر مردم و حکومت مشارکتی تعامل‌گرا به‌شمار می‌آیند که در متن قانون جمهوری اسلامی ایران از جایگاه بالایی برخوردار هستند.

متولیان گفت: نقش مثبت شورا می‌تواند عامل موفقیت مدیریت شهری و روستایی در دستیابی به برنامه‌ها، رشد و توسعه شهر و روستا و در نهایت رضایتمندی اکثر شهروندان شود.

کد خبر 658460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.