تاکید اسلام بر شور و مشورت / چرخ عظیم تولید با دست توانای کارگران در حرکت است

امام جمعه خوراسگان گفت: افرادی پرچم‌دار حکومت کشور هستند و کارها را در دست می‌گیرند که با نظر مردم انتخاب می‌شوند. اساس جمهوریت رای و نظر مردم و باعث آن انتخاباتی است که انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام حسین ربانی امروز _جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه_ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خوراسگان، اظهار کرد: در ابتدا خودم و همه شما را به تقوای الهی دعوت می‌کنم. شور از اهم مسائل اسلامی است و در دو سوره قرآن نیز به این موضوع اشاره شده است. شور و مشورت به قدری اهمیت دارد که سوره‌ای نیز به نام شورا در قرآن ذکر شده است و گفته می‌شود اهل ایمان کسانی هستند که دعوت خداوند را قبول می‌کنند، نماز برپا می‌دارند و کار آنها با مشورت است.

وی افزود: مشورت تأثیری اجتماعی دارد، زیرا بدون آن فعالیت‌ها ناقص خواهد بود و باید توجه داشت که چند فکر، بهتر از یک فکر است. فردی که استبداد رأی دارد و نظر، تنها نظر او است، زیان‌کار محسوب می‌شود و فردی که با مردم مشورت می‌کند، در عقل آنها شرکت داشته است.

امام جمعه خوراسگان تصریح کرد: در حدیثی نیز پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «زمانی که امرای شما، بهترین شما باشند و ثروتمندان نیز اهل بخشش باشند و کارهای آنها با مشورت باشد، در این هنگام اگر زنده باشید بهتر است، اما اگر امیران شما بدترین شما و ثروتمندان نیز بخیل باشند و کارهای خود را با مشورت انجام ندهند، اینکه نباشید بهتر از این است که در دنیا باشید.»

وی ادامه داد: جامعه نیز باید اساسی مبنی بر شور داشته باشد، در این راستا دین اسلام نیز بیشتر بر این موضوع تاکید دارد. حکومت جمهوری و اسلامی و مبنی آن نیز بر اساس شور و مشورت است. تمام انتخابات انجام شده، نشان از اهمیت شور و مشورت در کشور دارد و سالانه به طور متوسط یک انتخاب در کشور وجود داشته است.

حجت‌الاسلام ربانی گفت: افرادی پرچم‌دار حکومت کشور هستند و کارها را در دست می‌گیرند که با نظر مردم انتخاب می‌شوند. اساس جمهوریت رأی و نظر مردم و باعث آن انتخاباتی است که انجام می‌شود. افرادی که می‌خواهند کاندید شوند باید بررسی کنند که از عهده فعالیت‌ها به خوبی بر می‌آیند یا خیر، تعهد و تخصص آنها بررسی شود و مردم نیز صرف نظر از گروه و سایر معیارها، تعهد، کاردانی و تخصص کاندیداها را در نظر بگیرند.

وی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته خوراسگان، اظهار کرد: روز دوشنبه مصادف با اول ماه می میلادی و روز کار و کارگر است که به این قشر تبریک میگوییم. کارگر و کار دارای اهمیت بالایی در دین اسلام است. زیرا اسلام دین کار و تلاش و ۹ قسم عبادات، داشتن رزق حلال است. فردی که کار می‌کند و امرار معاش از راه حلال داشته باشد، حکم مجاهد در راه خدا را دارد.

امام جمعه خوراسگان افزود: بیکاری نیز در این دین بسیار مذمت شده و پیغمبر می‌فرمایند «فردی که باری بر دوش مردم باشد و تلاشی نداشته باشد، مایع لعن است». چرخ عظیم تولید با دست توانای کارگران در حرکت است و افراد حتی پس از اقامه نماز جمعه نیز سفارش به کار شده‌اند.

وی ادامه داد: اسلام راه‌هایی را که بدون کار، ثروت در آن جمع شده است را می‌بندد و این موضوع بسیار مذمت شده است. درآمد باید با کار و تلاش باشد و بنابراین کار و کارگر از دید اسلام از شأن بالایی برخوردار هستند؛ البته یکی از راه‌های تکریم جایگاه کارگران خرید داخلی است.

حجت‌الاسلام ربانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اتحاد، همدلی، پرهیز از حواشی، تقویت اراده‌ها در برابر شیطان و تأثیرگذاری آن بر اراده ملی و افزایش همکاران مسئولان کشور در حل مشکلات اجتماعی دارند. سرگرم شدن به حواشی همیشه به علت دشمنی نیست و گاهی به علت غفلت اتفاق می‌افتد.

امام جمعه خوراسگان اظهار کرد: نگاه فلسطینی‌ها در گذشته به بیرون بود اما امروز خود دست به کار شده و موفقیت‌هایی داشتند. سابقه نداشته که نخست وزیری مانند نتانیاهو اعلام کند ورود صهیونیست‌ها به مسجدالحرام ممنوع است و این موضوع نشانگر افول نظام صهیونیستی است.

وی افزود: تاکتیک‌های دشمن تغییر کرده است و امروز دشمن با اتحاد و یکپارچگی مخالف است. دشمن مایل است که مردم به علت داشتن علایق و سلایق مختلف با یکدیگر بجنگند. تفاوت سلیقه، علاقه و فکر و اندیشه طبیعی است و هیچ‌گاه دو نفر مانند یکدیگر تفکر نمی‌کنند و تضارب افکار آنها امری لازم، طبیعی و مفید است. باید با یکدیگر زندگی کنیم و مردم نسبت به یکدیگر بدبین نشوند. این شیوه دشمنان قدیمی است و باید به منظور جلوگیری از موفقیت دشمنان یکدیگر را تحمل کنیم.

حجت‌الاسلام ربانی ادامه داد: هشتم شوال، بقی تخریب شد که مصیبتی عظیم بود که امیدواریم در تعامل صورت گرفته بین ایران و عراق، این موضوع مقداری تغییر یابد. امروز، روز جنگ احد است و از شهید بزرگ اسلام، شهید حمزه یاد می‌کنیم که مصیبت شهادت ایشان برای پیامبر (ص) بسیار دردناک بود.

کد خبر 657564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.