چه محتوای آموزشی مناسب کودکستان‌ها است؟

یکی از تحولات آموزشی در سال تحصیلی جاری این است که کودکستان‌ها با مجوز سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کار خود را آغاز کنند، از این رو ساماندهی محتوا در دستور کارسازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک با تشریح روند تهیه محتوای آموزشی و تربیتی کودکستان‌ها، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا سال تحصیلی متفاوتی را آغاز کنیم، امسال اولین سال رسمی بوده که کودکستان‌ها قرار است کارشان را با مجوز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آغاز کنند.

وی یکی از اقدامات مهم در حال انجام در سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک را ساماندهی محتوا دانست و افزود: پروژه‌ای در سطح ملی تحت عنوان «یارستان کودکستان» از سال گذشته کلید خورد که فاز اول آن برگزار شد و مسئولیت شناسایی، ارزیابی و معرفی محتوای مناسب دوره پیش از دبستان را عهده‌دار بود.

رئیس سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک تصریح کرد: در تلاش هستیم از این طریق، محتوای مناسب را به کودکستان‌ها معرفی کنیم تا هر آنچه بنا به اقتضائات‌شان نیاز داشتند را به اختیار خود انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه سازوکارهای لازم فراهم شده و امیدواریم تا نیمه تابستان بتوانیم سامانه مربوط را اعلام و محتواهای مناسب را معرفی کنیم، گفت: در این صورت مربیان فرصتی برای آشنایی با محتواهای تولید شده خواهند داشت و کودکستان‌ها می‌توانند محتواهای خاصی را که انتخاب کرده‌اند، تهیه کنند و برای ابتدای سال تحصیلی آماده شوند. محتواهای موجود، ابزار کار مربی هستند و محور کار نیستند.

همتی‌فر افزود: دوره تربیت زیر هفت سالگی مبتنی بر بازی و فعالیت است و مانند دوره ابتدایی مبتنی بر کتاب درسی و کتاب کار نیست.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی مربیان و آشنایی مدیران با قوانین و ضوابط نیز در دستورکار قرار دارد و در تلاشیم تا سال تحصیلی متفاوتی را آغاز کنیم، اضافه کرد: امسال اولین سال رسمی است که کودکستان‌ها قرار است کارشان را با مجوز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آغاز کنند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: در سند تحول بنیادین تاکید شده است که آموزش و پرورش باید به سمت تولید بسته‌های تربیت و یادگیری و سیاست چند تألیفی حرکت کند.

تطبیق مجوز تأسیس ۱۳۱۴ مرکز تعلیم‌وتربیت کودک در اصفهان صادر شد

قدمعلی عیسی‌پره، رئیس اداره آموزش کودکستان و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: از اول آذرماه ۱۴۰۱ تا پایان فروردین ۱۴۰۲، از یک‌هزار و ۶۳۸ مرکز فعال، تعداد یک‌هزار و ۶۰۵ درخواست تطبیق مجوز تأسیس داشته‌اند که یک‌هزار و ۳۱۴ مجوز صادر شده است.

وی درباره فرایند صدور مجوز تأسیس مراکز تعلیم و تربیت کودک در اصفهان، خاطرنشان کرد: فرایند تطبیق مجوز از اول آذرماه ۱۴۰۱ از طریق سامانه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به نشانی smttk.gov.ir آغاز شد.

رئیس اداره آموزش کودکستان و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان افزود: در روند فرایند تطبیق مجوز تأسیس، پس از بارگذاری مدارک و مستندات توسط مؤسسان در سامانه و بررسی توسط کارشناس منطقه و گزینش، در شورای برنامه‌ریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک استان صلاحیت متقاضیان برای تأیید نهایی بررسی شده و مجوز از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت و آموزش عمومی، وظیفه ساماندهی و مدیریت یکپارچه امور تعلیم و تربیت دوره کودکی و توسعه کمی و کیفی آن را برعهده دارد، گفت: از اول آذرماه ۱۴۰۱ تا پایان فروردین ۱۴۰۲، از ۱۶۳۸ مرکز فعال، تعداد ۱۶۰۵ درخواست تطبیق مجوز تأسیس داشته‌اند که ۱۳۱۴ مجوز صادر شده و سایر موارد در انتظار صدور مجوز هستند که استان اصفهان در صدر جدول آماری تطبیق مجوز تأسیس در سازمان ملی تعلیم و تربیت قرار دارد.

عیسی‌پره با اشاره به تطبیق مجوز تأسیس بیش از ۹۸ درصد از مراکز پیش‌دبستانی در سامانه سازمان تعلیم و تربیت کودک، افزود: دو درصد باقی‌مانده شامل چند گروه از جمله برخی مؤسسان حقیقی که دارای دو مرکز مستقل یا ضمیمه بوده و در فرایند تطبیق، مجاز به تطبیق یک مجوزند، دسته دیگر مراکزی هستند که درخواست انحلال یا توقف دائم داشته‌اند که باید به صورت مکتوب درخواست خود را به کارشناس کودکستان در اداره مربوطه تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: با اتمام مهلت در نظر گرفته‌شده برای انجام فرایند تطبیق مجوز تأسیس و شروع تطبیق مجوز فعالیت در اردیبهشت‌ماه، شایسته است که آن دسته از متقاضیانی که تاکنون موفق به انجام این فرایند نشده‌اند، هرچه سریع‌تر نسبت به بارگذاری مدارک و مستندات و آغاز فرایند تطبیق اقدام کنند زیرا این مهلت قابل تمدید نیست و افرادی که در این فرایند شرکت نکرده باشند فعالیت آن‌ها غیرقانونی تلقی و مطابق با مقررات برخورد خواهد شد.

کد خبر 657003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.