علم شیمی بستر مناسبی برای به‌کارگیری نیروی جوان است

«علم شیمی در حوزه استفاده از پتانسیل نیروی جوان بسیار حائز اهمیت است و در حال حاضر متخصصان بسیاری با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور داریم که این افراد مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف ارائه کرده‌اند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه تربیت نیروی جوان و استفاده از پتانسیل‌های داخلی برای توسعه صنایع در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای توسعه‌یافته نیز همواره به‌دنبال راه‌هایی برای بهبود زیرساخت آموزشی خود، تربیت نیروی متخصص و در نهایت استفاده هرچه بهتر از علوم مهمی مانند شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی هستند. در این راستا رویکردهای متعددی در کشورهای توسعه‌یافته مشاهده می‌شود و عملاً هر کشور برای توسعه و پیشرفت صنایع خود مسائل بسیاری را مورد توجه قرار داده است.

در این راستا علم شیمی نقش ویژه‌ای در استفاده از نیروی جوان متخصص ایفا می‌کند، بنابراین اگر در کشورهای در حال توسعه بتوانیم از علم شیمی استفاده کنیم و شرایط بهتری برای اشتغال نیروی جوان به‌وجود آوریم به توسعه کشور کمک خواهیم کرد. از دیدگاه کارشناسان در ایران نیز استفاده و توسعه دانش‌های نوین دنیا از جمله نانومتریال، هوش‌مصنوعی و زیست پزشکی می‌توان شرایط بهتری برای اشتغال جوانان ایجاد کرد تا در نهایت با استفاده از پتانسیل نیروی جوان بتوانیم به توسعه کشور کمک کنیم.

به طور کلی برای توسعه و پیشرفت کشور اقدامات متعددی وجود دارد و در این راستا نیز مسئولین هر ساله شعارهایی تعیین می‌کند که از دیدگاه کارشناسان این مسئله بسیار حائز اهمیت است. برای شناخت اقدامات لازم در راستای توسعه کشور و بررسی نقش نیروی جوان در پیشرفت با حمیدرضا یوسفی، دکترای شیمی آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر چه علومی در دنیا مورد توجه قرار دارد؟

به طور کلی امروزه سه دانش مهم زیست پزشکی، هوش‌مصنوعی و نانومتریال دنیا را به سمت خود جذب کرده است که اگر این سه رشته در کنار یکدیگر به همراه علم شیمی مورد استفاده قرار گیرد باعث پیشرفت بزرگ شرکت‌ها و متخصصان فعال در این حوزه خواهد شد.

به طور کلی حرکت به این سمت اهمیت بسیاری دارد و دانشمندان‌، برنامه‌نویسان و پژوهشگران در تمام علوم مختلف باید به این سه مسئله مهم اهمیت دهند تا بتوانیم در نهایت با پیشرفت مواجه شویم.

این سه دانش در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان چه نقشی ایفا می‌کنند؟

اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در این سه حوزه شروع به فعالیت کنند، قطعاً با پیشرفت مواجه می‌شوند، اما در این مسیر نباید ناامید شد. درواقع بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان طی چند سال اخیر به دلیل مسائلی مانند شیوع ویروس کرونا با مشکلات مواجه شدند.

آینده شرکت‌های دانش‌بنیان را در کشور چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

درصورتی که دولت از شرکت‌های فناور حمایت کند، در آینده با پیشرفت بهتری مواجه می‌شوند. درواقع با این پتانسیل و تعداد دانش‌آموز و دانشجویی که در کشور وجود دارند، قطعاً آینده روشنی پیش‌روی ایران خواهد بود، اما این پتانسیل باید در کشور مورد استفاده قرار گیرد. وجود این میزان از نیروی جوان آرزوی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا است.

نیروی جوان چه نقشی در توسعه کشور دارد؟

به طور کلی ایران بهترین پتانسیل را از نظر میزان نیروی جوان دارد و این افراد وقت بسیاری را می‌توانند صرف توسعه کشور کنند. درواقع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشور نیازمند کار هستند و از انرژی بسیاری نیز برخوردارند، بنابراین می‌توانیم از این انرژی برای توسعه کشور استفاده کنیم. در این راستا می‌توانیم برای کودکان کشور کارگاه‌های مهارت‌آموزی ایجاد کنیم تا به مرور زمان پله‌های رشد کشور چیده شود.

در راستای توسعه کشور چه برنامه‌هایی ارائه شده است؟

اگر بخواهیم پیرامون برنامه‌های کشور صحبت کنیم، باید به شعارهای سالانه توجه کرد. طی چند سال اخیر شعارهایی که برای هر سال مشخص شده بود در حیطه تولید، اقتصاد و دانش‌بنیان قرار داشت و تقریباً تمام شعارها با یک هدف یکسان برنامه‌ریزی می‌شد. شعارهایی که هر ساله برای عملکرد کشور انتخاب می‌شود از اتاق فکر بسیار قدرتمندی استخراج می‌شود و علم بسیاری پشتیبان شعارهای سالانه است.

در اتفاق فکری که برنامه‌ها و اهداف سالانه در قالب شعار بیان می‌شود، افراد بسیار مهمی حضور دارند و مسائل و پیشنهاداتی که از این اتاق فکر خارج می‌شود، نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.

برای تحقق شعارهای سالانه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

به طور کلی برنامه‌ها و پیشنهادهایی که در اتاق‌های فکر کشور خارج می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و باید به آن‌ها توجه کرد. در این راستا نیروی جوان را باید مورد استفاده قرار داد، همچنین برای تحقق برنامه‌های کشور می‌توان از علم شیمی استفاده کرد، زیرا این دانش بیشتر از سایر علوم نیروهای متخصص را به کار می‌گیرد. درواقع مواد اولیه همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نیروی جوان یکی از نیازهای کنونی جهان محسوب می‌شود و بسیار حائز اهمیت است بنابراین اگر بتوانیم چندین هزار مورد اشتغال برای استفاده از پتانسیل نیروی جوان ایجاد کنیم، قطعاً کشور رو به جلو حرکت خواهد کرد.

سخن آخر...

به طور کلی علم شیمی در حوزه استفاده از پتانسیل نیروی جوان بسیار حائز اهمیت است و در حال حاضر متخصصان بسیاری با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور داریم که این افراد مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف ارائه کرده‌اند که می‌توان از این مقاله‌ها در توسعه و بهبود زیرساخت‌های کشور استفاده کرد.

کد خبر 656419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.