از دوئل چین و آمریکا تا نفس‌های آخر رژیم جعلی

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

پاریس در آتش خشم مردم

شورای قانون اساسی فرانسه بی‌اعتنا به خواست مردم و اپوزیسیون این کشور، بندهای اصلی طرح جنجالی اصلاحات بازنشستگی امانوئل مکرون را به تصویب رساند تا این مصوبه با امضای فوری رئیس‌جمهور نامحبوب این کشور به قانونی اجرایی بدل شود.

ساختمان پارلمان روز جمعه و پس از سخنرانی تنش برانگیز امانوئل مکرون در کلیسای نوتردام در محاصره صدها نیروی امنیتی قرار گرفته بود و معترضان که تعداد آنها به صدها هزار نفر می‌رسید در محدوده این ساختمان تجمع کرده و خواستار لغو این طرح بودند. اما آن‌طور که مشخص بود تصمیم‌ها گرفته شده و ۹ عضو شورای قانون اساسی فرانسه قصد همراهی دولت را کرده بودند.

شاید به همین خاطر نیز مکرون پیش از این رأی‌گیری در سخنرانی‌اش گفت: «من کسی نیستم که با تظاهرات‌های خیابانی عقب بکشم. من در مسیرم خواهم ماند. این شعار من است.»

گرچه هنوز همه بندهای این طرح به تصویب نرسیده است اما بند مهم آنکه به افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال مربوط بود، تأیید شده و مکرون که ۴۸ ساعت برای تأیید این مصوبه وقت داشت، با امضای فوری آن، این قانون جدید را از اول سپتامبر قابل اجرا اعلام کرد.

در واقع آنچه مسلم بود اعضای شورای قانون اساسی در این جلسه تصمیم به مخالفت با مکرون نداشتند چراکه نه تنها طرح همه‌پرسی مردمی برای اجرای این اصلاحات از سوی چپ‌های فرانسوی را رد کردند که ۶ پیشنهاد شامل ملزم کردن شرکت‌ها به معرفی شاغلین بالای ۵۵ سال و قرارداد ویژه برای کارکنان سن بالا را نیز نپذیرفتند؛ شرایطی که تنها به مذاق مکرون و حامیانش خوش آمد.

اقدام انسان‌دوستانه یمن

عبد القادر المرتضی رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن بعد از ظهر امروز پنجشنبه از آزادی شمار دیگری از زندانیان ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی خبر داد.

شبکه خبری المسیره به نقل از المرتضی گزارش داد، کمیته ملی امور اسرا در راستای اجرای دستور عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر انقلاب یمن، ۷۷ نفر از اسرای ائتلاف سعودی را آزاد کرده است که شامل دهها نفر از افراد بیمار و سالمند است.

این مقام یمنی ابراز امیدواری کرد که این اقدام انساندوستانه با اقدام مثبتی از سوی ائتلاف سعودی در قبال اسرای یمنی پاسخ داده شود.

وی همچنین تأکید کرد که در راستای فراهم کردن بستر موفقیت مذکرات مربوط به تبادل اسرایی که بعدها صورت خواهد گرفت، دهها نفر از اسرای ائتلاف سعودی آزاد شده‌اند.

در همین ارتباط، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن بیست و هفتم فروردین ماه گذشته، در جلسه‌ای، سران این کشور را در جریان مذاکراتی قرار داد که با هیأت سعودی و با میانجیگیری عمان صورت گرفت.‌

«ضربه مغزی» ۲۳ نظامی آمریکایی در سوریه

آمریکا چندی پس از حملات انجام شده به پایگاه‌های این کشور در سوریه مجبور به اعتراف به آسیب‌های وارد آمده به نظامیان خود شد که به شکل غیرقانونی در سوریه حضور دارند. به گزارش تسنیم به نقل از اسکای‌نیوز، فرماندهی مرکزی امریکا اعلام کرد که طی ماه مارس گذشته ۲۳ سرباز امریکایی در سوریه در نتیجه حملات دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.

این فرماندهی در بیانیه‌ای تصریح کرد: ۱۱ مورد جدید از ضربات مغزی خفیف طی حملات ۲۳ و ۲۴ مارس در شرق سوریه میان نیروهای امریکایی ثبت شده است. در کل تشخیص داده شد که ۲۳ سرباز آسیب‌دیده دچار ضربه مغزی خفیف شده‌اند. این بیانیه ادامه داده که تیم‌های پزشکی در حال معاینه و بررسی شرایط سربازان جهت تشخیص این گونه آسیب‌ها هستند. افزون بر آن، در ماه مارس طی حملات متقابل در سوریه ۲۵ سرباز دیگر امریکایی زخمی شده و یک امریکایی بازنشسته نیز کشته شد.

این برای چندمین بار است که فرماندهی مرکزی امریکا از ضربه مغزی سربازان امریکایی طی حملات به آنها در منطقه خبر می‌دهد. پیش از این در سال ۲۰۲۰ نیز حدود ۱۰۰ سرباز امریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق دچار ضربه مغزی شدند.

فروپاشی اسرائیل نزدیک‌تر از همیشه

مرکز راهبردی و امنیت رژیم صهیونیستی موسوم به «جی آی اس اس» در گزارشی مفصل پس از پرداختن به اوضاع بحرانی و متزلزل این روزهای رژیم صهیونیستی به دلیل سیاست‌های کابینه راست و افراطی آن به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، درباره عوامل مشکل ساز شدن راهبردی این رژیم نوشت: به خاطر تغییر در موازنه منطقه‌ای و جهانی، فضای استراتژیک اسرائیل نسبت به دهه‌های قبل مشکل‌ساز و خطرناک‌تر می‌شود.

این مرکز صهیونیستی در گزارش خود افزود که اکنون ایران با پایان دادن به اغتشاشات داخلی و ارتباط استراتژیک با روسیه و چین و توافق با کشورهای عربی و در صدر آنها توافق با عربستان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.

گزارش مرکز راهبردی و امنیت رژیم صهیونیستی اضافه کرد: سوریه، متحد ایران و در حال نزدیک‌تر شدن به اتحادیه عرب است. تهران به برنامه خود برای ذخیره مواد رادیو اکتیو بیشتر برای- به زعم این مرکز صهیونیستی - ساخت سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد و می‌داند که امریکا سر درگم مسائل اوکراین و چین است و نقش خود را در خاورمیانه کاهش داده است.

مرکز راهبردی و امنیت رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این اتفاقات باعث شده، ایران و بازوان آن در منطقه آزادی عمل بیشتری در مقابله با اسرائیل پیدا کنند.

این گزارش درحالی منتشر شد که اخیراً مشاور اسبق امنیت رژیم صهیونیستی نیز با ابراز نگرانی از توافق‌های اخیر برای ازسرگیری روابط بین ایران و عربستان و بهبود روابط تهران با ابوظبی گفت: ایران در حال حاضر اعتماد به نفس بیشتری دارد. تهران با شماری از کشورهای عربی به توافق دست یافته و دنیا در حال تغییر نگاه به آن است. ولی با همه این اوصاف، احتمال وخامت امنیتی اوضاع بیشتر است.

وی با زیرسؤال بردن تعهد امریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی تصریح کرد: امریکا در حال حاضر امریکای سابق نیست و ایران نیز متوجه این موضوع شده است. امریکا امروز درگیر مشکلات بزرگ‌تری از خاورمیانه است. دنیا نیز به اسرائیل با دید دیگری نگاه می‌کند.

شب بخیر آقای ترودو!

هزاران کانادایی معترض به دستمزدهای پایین پس از بی‌اعتنایی دولت جاستین ترودو به ضرب الاجل تعیین شده آنان برای شروع مذاکرات، با اعتصاب‌هایی که از صبح سه شنبه آغاز شد، خبر از تداوم اعتراضات تا تحقق خواسته‌هایشان دادند.

دقایقی پس از ساعت ۹ شب سه‌شنبه به وقت کانادا و مهلت تعیین شده اتحادیه‌ها به دولت کانادا، کریس آیلوارد، رئیس اتحادیه ائتلاف خدمات دولتی کانادا در هتلی در اوتاوا مقابل خبرنگاران قرار گرفت و با اشاره به اینکه دولت توجهی به ضرب الاجل آنها نداشته است، تأکید کرد: بیش از ۱۵۵ هزار نفر از کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی وارد اعتصاب خواهند شد.

او گفت: «همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتم نگرانی‌ها از نرخ دستمزدها آن هم در شرایطی که تورم در سیر صعودی قرار گرفته، اعضا را برای اعتصاب به اجماع رسانده است. بنابراین برای نبرد تا رسیدن به یک توافق عادلانه، جامع و منسجم آماده هستیم و تا وقتی دولت بخواهد در برابر ما بایستد ما نیز مقاومت می‌کنیم.»

براساس گزارش‌ها، اعتصاب بیش از ۱۵۵ هزار کارگر و تعطیلی مشاغل در این حجم، واقعه بی‌سابقه و تاریخی برای کانادا به شمار می‌رود و نخستین تبعات آن در بخش‌های صدور گذرنامه، مالیات و همچنین زنجیره تأمین کالاهای اساسی بروز و ظهور کرده است.

تورم در کانادا پس از ماه‌ها رشد صعودی به ۸.۱ درصد رسیده و به تبع آن هزینه‌های زندگی نیز افزایش یافته است، در این شرایط اتحادیه‌های کارگری خواستار دست کم ۱۳.۵ درصد افزایش دستمزد برای سه سال (تا پایان ۲۰۲۳) شده‌اند اما دولت تاکنون با حدود ۹ درصد افزایش موافقت کرده است.

این نارضایتی سبب شده، نه تنها شمار معترضان در اعتصاب دیروز از تجمع جمعه گذشته فراتر رود بلکه با اعتصاب قانونی ۲۸ دپارتمان و آژانس دولتی و خصوصی مختلف که در بین آنها ۳۵ هزار کارمند آژانس درآمد و مالیات کانادا و همچنین ۱۲۴ هزار کارمند بخش خزانه‌داری نیز دیده می‌شوند، اوتاوا در آستانه بحرانی اساسی قرار گیرد.

جاگمیت سینگ، رئیس حزب دموکراسی جدید کانادا نیز ناکامی دولت برای توافق را ناامیدکننده خواند و حمایت حزبش از کارگران را اعلام کرد.

دیدار در دمشق پس از ۱۲ سال

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی سه‌شنبه راهی سوریه شد و با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. این اولین سفر یک مقام سعودی در سطح وزیر خارجه پس از جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ است. هفته گذشته نیز فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه به عربستان سفر و با مقامات این کشور دیدار کرده بود.

در همین باره وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز سه‌شنبه در دمشق میزبان فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی بود.

وزارت خارجه عربستان در این خصوص بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، بن فرحان در دیدار با اسد درباره تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه همچنین آمده که وزیر خارجه عربستان در این دیدار، سلام ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه رساند.

بن فرحان و اسد درباره اقدامات لازم برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع به منظور حل بحران سوریه رایزنی کردند. بشار اسد نیز گفت که روابط مسالمت‌آمیز بین سوریه و عربستان طبیعی است و روی منافع عربی و منطقه‌ای تأثیر می‌گذارد و سیاست‌های آشکار و واقع‌بینانه عربستان سعودی به نفع کشورهای عربی و منطقه است.

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: تغییرات و تحولات کنونی جهان، ضرورت همکاری عرب‌ها را در این مرحله بیشتر می‌کند. دفتر ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که بن فرحان در این دیدار ضمن تأکید بر حمایت ریاض از دمشق گفت که عربستان به توانایی سوریه در عبور از تأثیرات جنگ مطمئن است.

دوئل چین و امریکا بر سر تایوان

همزمان با آغاز آخرین روز مانور نظامی و عملیات‌های شبیه‌سازی شده هوایی چین با تسلیحات جنگی در اطراف تنگه تایوان، امریکا ناو موشک‌انداز خود را در آب‌های دریای چین و در فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری تایوان به مواضع استراتژیک دریایی پکن نزدیک کرد و واکنش دوباره چینی‌ها را برانگیخت.

چین که از ابتدای هفته جاری در پاسخ به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان در کالیفرنیا با اعزام ناوهای جنگی و ده‌ها جنگنده در اطراف این تنگه خودمختار، نمایش وحشت را به راه انداخته است، در آخرین روز این مانور با تسلیحات جنگی واقعی و در حالی که به گفته مقامات تایوانی از مرز دریایی این تنگه نیز عبور کرده بود، عملیات تصرف تایوان را شبیه‌سازی کرد و حملاتی را در اطراف منطقه رقم زد.

وزارت دفاع تایوان با تأکید بر عملیات‌های شبیه سازی، پرواز ۷۰ جنگنده نظامی و ۱۱ کشتی جنگی در اطراف این جزیره را تأیید کرد و در بیانیه‌ای نوشت: «ارتش تایوان از نزدیک منطقه را رصد کرده و پدافندهای موشکی نیز در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. از ۷۰ جنگنده چینی، ۳۵ فروند آن از خط مرزی تعیین شده تایوان عبور و حریم هوایی تنگه را نقض کرده‌اند.»

کد خبر 656157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.