پولیپ رحمی باعث افزایش سقط می‌شود؟

یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه پولیپ باعث افزایش سقط می‌شود و بر نتیجه بارداری اثر منفی ندارد، گفت: مهم‌ترین و شایع‌ترین علامت پولیپ، خونریزی‌های غیرطبیعی است.

ندا مقتدری‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علائم بالینی پولیپ رحمی اظهار کرد: مهم‌ترین و شایع‌ترین علامت پولیپ، خونریزی‌های غیرطبیعی رحم است، پولیپ رحمی در ۶۸ تا ۸۸ درصد افراد مبتلا به صورت لکه‌بینی تظاهر می‌کنداما ممکن است با خونریزی شدید و سنگین نیز در این افراد همراه باشد، همچنین علت شایع خونریزی و لکه‌بینی پس از یائسگی نیز وجود دارد، پولیپ‌ها می‌توانند بدون علامت نیز باشند و طی ارزیابی ناباروری در سونوگرافی یا هیستروسکپی کشف یا حین معاینه دیده شود.

وی درباره ارزیابی و تشخیص پولیپ رحمی افزود: سونوگرافی واژینال اولین و کم‌هزینه‌ترین روش تشخیصی در زنان مبتلا به خونریزی غیرطبیعی است، اما اگر با سونوگرافی تشخیص قطعی داده نشد، بهترین روش هیستروسکپی یا هیدروسونوگرافی (سونوگرافی با مایع) است.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه پولیپ باعث افزایش سقط می‌شود و بر نتیجه بارداری اثر منفی ندارد، تصریح کرد: گاه پولیپ‌هایی که منشأ آن دهانه رحم است در معاینه مشخص می‌شود، تشخیص قطعی و تعیین خوش‌خیم یا بدخیم بودن پولیپ پس از برداشتن آن و فرستادن بافت به آزمایشگاه و بررسی پاتولوژیک داده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برداشتن پولیپ ضرورت دارد؟، افزود: پولیپ‌های علامت‌دار در هر سنی باید برداشته شود، در موارد نادر ممکن است پولیپ پس از خارج شدن عود کند، در این موارد و در مصرف‌کنندگان تاموکسیفن (که در معرض خطر بدخیمی هستند) علاوه‌بر تحت نظر بودن، درمان و اقدام مناسب توسط پزشک انجام می‌شود.

مقتدری‌اصفهانی با اشاره به درمان و جراحی پولیپ رحمی گفت: بهترین و دقیق‌ترین روش برای برداشتن پولیپ داخل حفره رحم استفاده هیستروسکپی است که تعیین محل دقیق پولیپ زیر دید مستقیم را فراهم می‌کند، همچنین پولیپ‌های دهانه رحم به‌طور معمول به‌صورت سرپایی قابل برداشتن است.

کد خبر 654346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.