محمدی‌پناه تأکید کرد: تولید فیلم بلند در اصفهان درگرو تغییر قطب فیلم‌سازی از پایتخت

«همیشه نباید نگاهمان به پایتخت باشد؛ اگر بتوانیم این اعتماد را در سینماگران شهر ایجاد سازیم که می‌توانیم از آن‌ها حمایت مالی کنیم و قطبی را که در تهران شکل‌گرفته، مقداری به‌سمت شهرهای دیگر بکشانیم، بخش اعظم مشکلات تولید فیلم در اصفهان حل می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، هزینه‌های فیلم‌سازی در ایران طی سالیان اخیر همواره به یکی از بحث‌های داغ در میان فعالان و رسانه‌های این جریان تبدیل شده است.

از زمانی که هزینه‌های فیلم‌سازی در اوایل دهه ۹۰ به ۳۰۰ میلیون تومان برای یک درام آپارتمانی افزایش پیدا کرد و در عرض دو سال، این رقم حرف‌وحدیث‌های میلیاردی را پشت‌سر خود شنید تا امروز که شنیده می‌شود با بالا رفتن هزینه‌های دلار و شخصی‌شدن میزان دستمزدها، به‌خصوص از جانب بازیگران، هزینه تولید یک فیلم معمولی بدون پروداکشن سنگین، به چندمیلیارد می‌رسد، این سوژه همواره مورد علاقه رسانه‌ها و حتی مخاطبان سینمایی و مردم عادی بوده است.

طی ماه‌های اخیر، شایعاتی مبنی‌بر درخواست برخی بازیگران برای دریافت دستمزد خود به دلار یا دو برابر شدن میزان دستمزد آنان به گوش می‌رسد، اما این صحبت‌ها هیچ‌گاه با آمار و مستند ارائه نشد و تنها روی کاغذ، تعجب بسیاری را برانگیخت.

از طرفی سینما از دیرباز پیشینه‌ای درخشان در شهر اصفهان دارد و فیلم‌سازان مطرحی در این شهر هستند که به تولید آثار فاخر سینمایی پرداخته‌اند؛ اما طی سال‌های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، فیلم‌سازان نیز با مشکلاتی مواجه شده‌اند که بخشی به مسائل اقتصادی و بخشی دیگر به سایر موارد مربوط می‌شود که همین امر سبب کاهش تولید فیلم و به‌ویژه فیلم‌های بلند در این شهر شده است.

خبرگزاری ایمنا در پی رسالت فرهنگی و هنری که دارد در گفت‌وگو با فعالان و متولیان حوزه سینما در استان اصفهان به بررسی معضل کاهش تولید فیلم بلند در اصفهان پرداخته و در کنار آن به معرفی پتانسیل‌های نهادها متولی در تولید فیلم بلند پرداخته است که در بخش نخست آن طی گفت‌وگویی با سعید محمدی‌پناه، مدیر دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به بررسی مشکلات و مسائل پیش روی فیلم‌سازان و برنامه‌های این دفتر برای جذب بیشتر سینماگران نسبت به تولید فیلم‌های بلند پرداخته است که در ذیل ازنظر می‌گذارنید.

دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از چه سالی و با چه هدفی دایر شده است؟

دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از سال ۹۵ دایر شده که از بدو تأسیس فعالیت‌های خوب و درخوری در این دفتر صورت گرفته است.

در شهر اصفهان ارگان‌ها، بنیادهای سینمایی، اداره کل ارشاد، حوزه هنری و انجمن سینمای جوان درزمینهٔ سینما مشغول انجام فعالیت‌هایی هستند که دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با دو مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوان همکاری و همراهی منسجمی را باهدف هم‌افزایی و دوری از موازی کاری درزمینهٔ انجام فعالیت‌های سینمایی ارتباط برقرار کرد، البته تمام این نهادها با این دفتر همسو هستند و برنامه‌هایشان را به این دفتر ارائه داده‌اند؛ پس هدف اصلی ایجاد همگرایی و دوری از موازی کاری درزمینهٔ فعالیت‌های سینمایی و رخداد اتفاقات هدفمند سینمایی در شهر اصفهان بوده است.

رسالت دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چیست؟

در این دفتر تخصصی که زیرمجموعه شهرداری است، چندین رسالت وجود دارد که شامل انجام مباحث آموزشی در قالب برگزاری کارگاه‌های تخصصی، برگزاری پاتوق نقد فیلم، برگزاری کلاس فیلم‌نامه‌نویسی و مستندسازی و برنامه حمایت از تولید فیلم است، زیرا توجه به هر یک از این مباحث رونق سینما را در اصفهان به همراه خواهد داشت، به‌طورمثال برگزاری کلاس‌های آموزشی ضمن شکوفایی استعدادها می‌تواند نسبت به جذب جوانان در زمینه فیلم‌سازی نیز کمک شایان توجهی کند.

برگزاری پاتوق‌های نقد فیلم نیز با عنایت به اینکه ذائقه‌های متفاوتی فیلم‌های مختلف را می‌پسندند، در زمینه حضور مخاطب در پاتوق‌ها و کشاندن آن‌ها به سینماها مثمرثمر خواهد بود. بررسی دغدغه‌های اهالی سینما و پیگیری موارد رفع مشکلات آن‌ها و تسهیل‌گری برای فعالیت هنرمندان این عرصه، از دیگر رسالت‌های این دفتر به شمار می‌رود.

مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید فیلم‌های بلند در اصفهان چیست؟

طی سال‌های اخیر به علت بالا رفتن هزینه‌ها تولید فیلم‌های کوتاه، فیلم مستند و بلند با مشکلاتی مواجه شده که اگر سینماگران، دغدغه‌ای داشته باشند و بخواهند درباره آن موضوع فیلمی بسازند، هزینه‌ها به‌اندازه‌ای افزایش یافته است که شاید آن سینماگر از ساخت فیلم موردنظرش منصرف و از هدفش دور شود.

مسائل اقتصادی و تورم موجود در جامعه نیز موانعی بر سر راه تولید فیلم ایجاد کرده است، زیرا تولید فیلم هزینه‌های خاص خودش را دارد و افزایش هزینه‌ها و تورم در جامعه به‌طورحتم هزینه‌های تولید فیلم را هم بالابرده است. مشکلات مالی و اقتصادی، مهم‌ترین مانع بر سر راه تولید فیلم برای تولیدکنندگان فیلم بهشمار می‌رود. در زمینه حمل‌ونقل، لوکیشن و تجهیزات نیز فیلم‌سازان دغدغه‌هایی دارند که دفتر تخصصی سینما سعی در تسهیل‌گری این امور و رفع دغدغه آن‌ها دارد.

چه سیاست‌هایی را برای حمایت از تولیدکنندگان فیلم به‌ویژه فیلم‌های بلند در این دفتر اتخاذشده است؟

امروزه اگر کارگردانی بخواهد فیلمی بسازد، با هزاران چالش مواجه است که در دفتر تخصصی سینما باید تا جایی که می‌توانیم کار تولید فیلم برای سینماگران را تسهیل و به رفع دغدغه‌های دیگر آن‌ها کمک کنیم، به همین دلیل شهرداری در نظر دارد در بحث لوکیشن، تجهیزات، اسکان و حمل‌ونقل که از دغدغه‌های سینماگران است، ورود کرده و با حمایت از تولیدکنندگان فیلم، این مشکلات را رفع و امور را برای آن‌ها تسهیل‌گری کند تا بتوانیم با حمایت شورای اسلامی شهر از تولید فیلم و کارگردانان و سینماگران جوان حمایت کنیم.

به‌طورمثال زمانی که مبحث حمل‌ونقل و لوکیشن برای سینماگران که مبحثی زیرساختی است، رفع شود تا حدودی دغدغه آن‌ها در این بحث برطرف خواهد شد. البته اصفهان گذشته درخشانی در سینمای ایران دارد، برنامه آشنایی با آموزش و پخش نقد فیلم با عنایت به اینکه هر فیلمی مخاطبان خاص خودش را دارد می‌تواند به بهبود وضعیت سینما در اصفهان کمک کند.

حمایت از تولید فیلم‌های مستند از دیگر برنامه‌های این دفتر است که با عنایت به موضوعات مغفول‌مانده در شهر، ایجاب می‌کند از این بخش نیز حمایت کنیم، همچنین با عنایت به اینکه انیمیشن و پویانمایی هم مغفول مانده است می‌توانیم در قالب کارگاه‌های آموزشی یا از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار شهرداری به معرفی این آثار بپردازیم تا در این بخش هم بتوانیم به این هنرمندان کمک کنیم.

آیا ظرفیت تولید فیلم بلند در اصفهان وجود دارد؟ استقبال تولیدکنندگان از تولید فیلم بلند چگونه است؟

درخواست تولید فیلم بلند در اصفهان وجود دارد اما به دلیل موانع و هزینه‌های بالا، این استقبال کم شده و در این مدت درخواست ساخت فیلم بلند از طرف سینماگران کم شده است.

ظرفیت تولید فیلم بلند در اصفهان وجود دارد؛ همیشه نباید نگاهمان به تهران باشد، اگر بتوانیم با حمایت مالی خودمان را به سینماگران شهر ثابت کنیم که می‌توانیم از آن‌ها حمایت مالی کنیم و قطبی که در تهران شکل‌گرفته را مقداری به سمت شهرهای دیگر بکشانیم، می‌تواند منجربه ترغیب فیلم‌سازان نسبت به تولید فیلم‌های بلند شود. البته این اتفاق با برگزاری فستیوالی چون جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان آغاز شده است و نشان داده که این فقط برگزاری فستیوال نیست و می‌تواند منافعی را برای اصفهان به ارمغان بیاورد و رونق فیلم‌سازی را در اصفهان ایجاد کند.

درباره راه‌اندازی صندوق حمایت از تولید فیلم‌های کودک‌ونوجوان چه نظری دارید؟

صندوق حمایت از تولید فیلم‌های کودک و نوجوان با عنوان «صندوق پروانه» با تعامل با سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان نیز در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان راه‌اندازی شده که برای ایده‌ها و فیلم‌نامه‌های برتر، مبالغی را در نظر گرفته است؛ برای آثار هم مبلغی به‌عنوان مشارکت در تولید در نظر گرفته خواهد شد که سینماگران فیلم‌نامه‌ها و طرح‌های خود را به این صندوق ارسال می‌کنند که بعد از ممیزی مبلغ قابل‌توجهی به آن‌ها داده می‌شود و این، می‌تواند به ترغیب سینماگران نسبت به تولید فیلم کمک کند. این، صندوقِ سرمایه‌گذاری هم است و برگشتی‌های آن به صندوق برمی‌گردد، ضمن اینکه به حوزه سینماگران ایرانی اختصاص دارد.

برنامه‌های آتی دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چیست؟

برگزاری آئین نکوداشت در شهر با توجه به مفاخر سینمایی که در اصفهان هستند، از برنامه‌های آتی این دفتر به‌شمار می‌رود، زیرا با برگزاری آئین‌های نکوداشت می‌توان پیشکسوتان این عرصه را به جوانان معرفی و از تجربیات آن‌ها نیز استفاده کنیم. معرفی پیشکسوتان عرصه سینما به جوانان ضمن انگیزه‌دادن به جوانان مستعد برای ورود به این عرصه، سبب ایجاد نشاط نیز در پیشکسوتان می‌شود و همین آئین‌های نکوداشت سبب تعامل اندیشه سینماگران پیشکسوت و جوان در زمینه تولید فیلم می‌شود.

برگزاری هفته‌های فیلم که با هم‌گرایی ایجادشده به‌خوبی می‌توان این برنامه‌ها را اجرایی کرد، از دیگر برنامه‌های در دست اقدام دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که همین امر، رونق فیلم‌سازی و رونق سینما را در اصفهان به همراه خواهد داشت.

علاقه‌مند به پیگیری کارهای حمایتی، مطالعاتی و پژوهشی که در دوره قبل صورت گرفته بود، هستم مانند انتشار کتاب سینما توگراف؛ همچنین پیگیری کارهای چاپ و نشر کتاب و نشریه نیز در دستور کار قرار دارد که درحال‌حاضر چندین درخواست انتشار در دست بررسی است.

استقبال از برنامه دیدار آوینی که توسط دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، چگونه بود؟

دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان ویژه‌برنامه دیدار آوینی با محوریت سینمای آوینی و شخصیت وی را از نوزدهم لغایت بیست‌ویکم فروردین‌ماه از ساعت ۱۶ در کتابخانه مرکزی برگزار کرد که با توجه به اینکه این برنامه در ماه مبارک رمضان برگزار شد، بسیار مورد استقبال واقع شد و نشان داد قلب سینما در اصفهان می‌تپد و سینما به‌خصوص سینمای شهیدآوینی علاقه‌مندان خودش را دارد که با توجه به دیدگاه شهید آوینی به سینما این نکته حائز اهمیت است، زیرا نگاه کلی سینما برای سینما و سینما برای حقیقت وجود دارد که همه سینماگران دارای این دو دیدگاه هستند و استقبال از این برنامه نشان داد سینما می‌تواند انگیزه‌گر باشد. در زمان کنونی باید این دیدگاه، بیان و چالش آن به‌نوعی میان قشرهای جوان‌تر به چالش کشیده شود.

کد خبر 654287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.