نحوه طراحی و جانمایی علائم و تابلوها به خوانایی شهر کمک می‌کند

یک کارشناس شهرسازی با بیان اینکه هر علامت یا آرم می‌تواند به شناخت بهتر مناطق مختلف و رویدادهای مهم شهر کمک کند، گفت: این علائم باید قابل خواندن باشد و متناسب با مکان‌ها و کاربرد اطلاعات طراحی شود.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه کمتر از روش‌های ابتدایی ارتباطات بصری به طور دقیق و کامل استفاده می‌شود در حالی که یک شهر با نظام پیچیده خود می‌تواند بسیاری از پیام‌هایش را به بصری و به مخاطبان منتقل کند.

وی افزود: باید شهر را از ازدحام نوشته‌ها و حروف خلاص کرد و جای آن را به تصاویر داد، تصاویری که درصد زیادی از پیام‌ها را انتقال می‌دهد و تنها چند کلمه ساده و مختصر پیام رسانی آن را تکمیل می‌کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: گرافیک، نقش اصلی را در طراحی پیام‌های علائم و تابلوهای شهری دارد و هنر را به پیکر شهر و خیابان تزریق می‌کند.

علی‌اصغری تصریح کرد: به راحتی می‌توان به سازمان‌های مسئول و شرکت‌های بزرگ توصیه کرد تا یک هویت خاص را برای کنترل سبک بومی و کارکرد علائم و تابلوهای خود طراحی و تولید کنند که به وحدت و هویت اصیل شهر کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: علائم و تابلوها الزاماً نباید خودنمایی کند، چراکه اجزای بصری محیط بر وضوح و خوانایی علائم تأثیر می‌گذارد و علائم و تابلوها چنانچه به درستی جانمایی شود می‌تواند تأثیرات متفاوتی داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: تضاد پیش‌زمینه و پس‌زمینه آن‌ها را از محیط جدا یا در آن حل می‌کند؛ تابلوهای مرتفع باعث پدیده ضد نور می‌شود و این به دلیل پس زمینه آسمان و نور فراوان آن است.

علی‌اصغری ادامه داد: در محله‌های شهری به لحاظ وجود منازل مسکونی، مدارس، محل بازی کودکان و سایر تسهیلات مربوط به زندگی شهروندان، بیشترین مقررات عبور و مرور شامل آرام‌سازی ترافیک و کاهش سرعت به منظور افزایش ایمنی عابران پیاده اعمال می‌شود و این ویژگی‌ها باید در طراحی و جانمایی علائم و تابلوها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر علامت یا آرم می‌تواند به شناخت مناطق مختلف شهر کمک کند، گفت: این علائم و نشانه‌ها باید قابل خواندن باشد و متناسب با مکان‌ها و کاربرد اطلاعات طراحی شود، به علاوه باید در انتخاب و ارائه علائم جدید مانند بیشتر علائمی که در سطح بین‌المللی شناخته شده است، دقت بیشتری کرد.

کد خبر 653915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.