دفاع مقدس، برگ زرین تاریخ انقلاب اسلامی ایران است

مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان گفت: دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی و کشور به عنوان برگ زرینی ثبت و ماندگار شده که برای آینده و تاریخ بسیار قابل تحسین و تقدیر خواهد بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از دفاع‌پرس، سرهنگ پاسدار محمدحسن سلامی در نخستین جلسه ستاد بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت سال ۱۴۰۲ که با حضور احمد ریواده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان و اعضای ستاد در سالن جلسات مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان برگزار شد، با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های دفاع محسوب می‌شود، اظهار کرد: دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی و کشور به عنوان برگ زرینی ثبت و ماندگار شده که برای آینده و تاریخ بسیار قابل تحسین و تقدیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس مظهر ایستادگی، مقاومت، ایثار، فداکاری و پیروی محض از امام و ولایت ملت ایران در برابر دشمنان اسلام و انقلاب است، افزود: امروز این عزت و افتخار به برکت هشت سال دفاع مقدس به دست آمده است و همه باید قدردان این امنیت و آرامش باشیم.

مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان ادامه داد: حاصل تلاش‌های هشت ستاد شهرستانی و ۱۴ کارگروه استانی در حوزه ترویج دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد شهدا در سال جاری ۱۵ هزار فعالیت و برنامه با تأثیرپذیری و عمق‌بخشی بیشتر و با رویکرد جوانان و خانواده در سطح استان پیش‌بینی شده است.

این مسئول با بیان اینکه مقام والای پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، باید همواره گرامی داشته شود، گفت: پیشکسوتان بهترین الگوهای ایستادگی و مقاومت برای ملت و نسل آینده هستند و امروز جوانان و نوجوانان باید پیشکسوتان را الگوی خود برای پیشبرد اهداف انقلاب قرار دهند.

وی اضافه کرد: به منظور تجلیل از رشادت‌ها و جانبازی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، تجلیل از ۱۵ هزار رزمنده، پیشکسوت و ایثارگر دفاع مقدس را در سال ۱۴۰۲ در برنامه داریم که با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی، ستادهای شهرستانی و کارگروه‌ها محقق خواهد شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه خاطرات رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس بسیار با ارزش و مستندی جهت مقابله با تحریف دفاع مقدس است، گفت: در سال جاری سه هزار محفل خاطره‌گویی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس با ۳۰۰ راوی دفاع مقدس در سطوح مختلف از جمله در سطح پایگاه‌ها، مساجد، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، اقشار و صنوف، نهادهای فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی در سطح استان برنامه‌ریزی شده است.

سلامی تصریح کرد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس ماندگارترین سند تاریخ جنگ تحمیلی استان سمنان خواهد بود و تبیین تاریخ و فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس در طول جنگ تحمیلی و انتقال دانش‌های مربوط به آن دوران به نسل‌های حال از مهم‌ترین اهداف تدوین دانشنامه است که در سال جاری ۳۰۰ پرونده علمی و ۳۵۰ مقاله و دو جلد دانشنامه آماده چاپ و انتشار خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه امروز عزت و اقتدار ملت ایران، مرهون رشادت‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان است، متذکر شد: باید بیش از پیش فرهنگ ایثار و شهادت در بین همه مردم به ویژه جوانان اشاعه یابد و آثار و خاطرات شهدا، جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ثبت شوند.

وی افزود: باید خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ثبت شود تا آیندگان بدانند که برای حفظ و حراست از انقلاب، چه سرمایه‌های ارزشمندی نثار شده است و به این منظور در سال جاری ۲۴۰۰ مصاحبه تاریخ شفاهی از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس استان را پیش بینی کرده‌ایم.

سلامی خاطرنشان کرد: امروز وظیفه داریم زمینه مناسب برای ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را فراهم کنیم و لذا کتاب یکی از بهترین ابزارهای انتقال این فرهنگ است و در سال جاری ۱۰۰ عنوان کتاب مکتوب و ۵۰ عنوان کتاب صوتی در دستور کار قرار گرفته شده است که ۵۰ درصد تولیدات به حوزه کودک و نوجوان اختصاص خواهد یافت.

وی برگزاری یادواره‌های شهدا را یکی از اساسی‌ترین ابزارهای ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت دانست و گفت: امنیت و آرامش کشور مدیون خون پاک این عزیزان است.

سلامی ادامه داد: نظر به اینکه دومین اجلاسیه سه هزار شهید استان در ابتدای سال آینده برنامه‌ریزی شده است، در سال جاری باید با همت همه ستادها و کارگروه‌ها شاهد برگزاری یادواره‌های قشری، صنفی، دستگاهی، شهری، روستایی، دانشگاهی، بسیج و مساجد باشیم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سمنان با بیان اینکه تدوین پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت با امتیاز کسر خدمت سربازی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تعریف شده است، گفت: دانشجویان و دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، همچنین دانشجویان نخبه می‌توانند پس از انجام طرح‌های تحقیقاتی منطبق با اولویت‌های پژوهشی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، از کسری خدمت متناسب با کیفیت طرح انجام شده بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تحقیق و پژوهش حوزه دفاع مقدس و گسترش شناخت، ترویج آرمان‌ها و ارزش‌ها و حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس است.

سلامی با بیان اینکه یادمان شهدای گمنام امروزه به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی در سراسر کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: در ۶۱ یادمان شهدای گمنام استان ۱۶۷ شهید تدفین شده‌اند که ۴۶ یادمان تکمیل شده و ۱۵ یادمان در حال ساخت است و انتظار داریم تا پایان سال تمام یادمان‌ها تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

کد خبر 653911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.