معلم در بهبود روند آموزش و ارتباط با دانش‌آموزان نقش موثری دارد

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل آموزش‌وپرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: معلم در بهبود روند آموزش و ارتباط با دانش‌آموزان نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امین سلیمانی امروز _شنبه نوزدهم فروردین‌ماه_ در نشست کمیته گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: تعداد ۱۳۲۶ نفر از فرهنگیان در مرحله آموزشگاهی طرح شناسایی معلمان نمونه ثبت نام کردند.

وی افزود: از این تعداد معلم ۶۲۶ نفر در مدرسه تایید شدند که به دلیل تکمیل نکردن مستندات تنها تعداد ۳۳۳ نفر از همکاران به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل آموزش‌وپرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: اکنون مرحله ارزیابی منطقه‌ای تا تاریخ هجدهم فروردین‌ماه با حضور چهار داور در هر مقطع در تمامی مناطق آموزش و پرورش استان انجام شد و پس از آن مرحله ارزیابی استانی صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۵۱ نفر به مرحله استانی ورود می‌یابند و پس از ارزیابی استانی تعداد سه نفر منتخب به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

سلیمانی تصریح کرد: آموزش و پرورش زمینه‌ساز رشد فکری، اخلاقی، فرهنگی و تربیتی انسان‌های یک جامعه پویا است، معلم با توجه به نفوذ معنوی و نقش الگویی خود بین دانش‌آموزان، به عنوان رکن اصلی در پیشبرد این هدف محسوب می‌شود، معلم با محتوایی که در اختیار او قرار داده می‌شود برای رسیدن به هدف تلاش می‌کند، از جمله ملاک‌هایی که در گزینش و ارائه محتواهای تربیتی مورد توجه قرار می‌گیرد، ملاک‌های اخلاقی است، راهکارهای زمینه‌سازی تربیت اخلاقی در آموزش و پرورش، با تاکید بر روش‌های آموزش اخلاق، همراه با نمونه‌هایی از سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در سه دسته اخلاق گرایی، پاک‌سازی و زیباسازی اخلاقی ارائه شده است.

وی اظهار کرد: معلم و شاگرد رابطه دو جانبه و تفکیک‌ناپذیری با هم دارند، از عوامل موثر در این رابطه می‌توان از نقش عوامل شناختی یعنی دانش معلم و عوامل احساسی یا نحوه تشویق و ترغیب دانش‌آموزان در کلاس نام برد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل آموزش‌وپرورش چهارمحال‌وبختیاری تاکید کرد: معلم در بهبود روند آموزش و ارتباط آن با نقش دانش‌آموزان نقش موثری دارد، اهمیت اساسی نقش معلم در کلاس نسبت به تغییر نگرش شاگردان بوده است، ایجاد نگرش مثبت از جانب معلم باعث ارتقاء سطح یادگیری شاگردان می‌شود.

وی اضافه کرد: انگیزه بالای دانش آموزان، احساس نیاز آنها به یادگیری مطالب درسی، وتلاش آنها از عوامل موثر درشرکت فعال آنان در کلاس و در یادگیری مطالب درسی بوده است. نتایج نمایانگر این است که معلم در کلاس نقش حیاتی نسبت به کاهش پیچیدگی شناختی و زبانی مطالب درسی دارد و فرایند یادگیری را تسهیل می‌کند.

کد خبر 653218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.