مهار ریزگردها در اصفهان با طرح توسعه جنگل طی ۵۰ سال گذشته

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، درباره ثمره طرح توسعه جنگل طی ۵۰ سال گذشته در استان، گفت: با کاشت جنگل‌های دشت کاشت و حفاظت منابع طبیعی از آن‌ها در مناطق شرق و شمال استان، کمتر شاهد نفوذ و خیزش گردوخاک در سطح شهر از این نقاط هستیم.

سرهنگ علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۱۶۹ اصله درخت در استان توسط افراد ناآگاه و سودجو قطع شد، اظهار کرد: در ابلاغیه جدید دولت، مجازات سخت‌تری نسبت به قبل برای متخلفان و سوداگران طبیعت تدوین شده و تخلفات افراد سودجو اکنون در مراجع قضائی در حال پیگیری است.

وی حفاظت از منابع طبیعی را با فرهنگ‌سازی در جامعه میسر دانست و افزود: حمایت و جلوگیری از تخریب زیست‌محیطی انسانی و جانوری همت همگانی را طلب می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید فرهنگ نگهداری درخت در جامعه نهادینه شود، گفت: یکی از بهترین راه‌های فرهنگ‌سازی کاشت درختان، تشویق نسل آینده‌ساز به حفاظت از آن‌ها است، زیرا یک درخت به مثابه یک انسان ارزشمند تلقی می‌شود. خانواده‌ها، سازمان آموزش و پرورش و صدا و سیما نقش بسزایی در ترویج محافظت درختان از همان دوران ابتدایی در کودکان دارند.

وی درباره ثمره طرح توسعه جنگل طی ۵۰ سال گذشته در استان اصفهان، اضافه کرد: با کاشت جنگل‌های دشت کاشت و حفاظت منابع طبیعی از آن‌ها در مناطق شرق و شمال استان، کمتر شاهد نفوذ گردوغبار و خیزش گردوخاک در سطح شهر از این نقاط هستیم.

طاهری افزود: تاکنون در ترویج نگهداری و محافظت از درختان جنگلی، دست کاشت و مراتع در طبیعت نکات لازم به افراد اطلاع‌رسانی شده و پایش و نظارت بر اقدامات برخی افراد سودجو با سابقه کیفری قطع درختان نیز توسط نیروهای یگان منابع طبیعی و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه درختان از لحاظ زیست‌محیطی تثبیت‌کننده خاک هستند و از وقوع سیلاب‌ها و انتشار گردوغبار در سطح شهرها جلوگیری می‌کنند و نقش بسزایی در اکسیژن‌دهی دارند، همچنین ترسیب‌کننده کربن در طبیعت بوده و نقش مؤثری در بهبود تغذیه آب‌های زیرزمینی دارند، گفت: برخی سوداگران و سودجو بدون توجه به عواقب و آسیب‌های زیست محیطی انسانی و جانوری اقدام به قطع و نابودی درختان می‌کنند.

کد خبر 652664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.