اجرای برنامه «دونه‌به‌دونه عصارخانه» ویژه کودکان در موزه عصارخانه‌شاهی

مدیر موزه عصارخانه‌شاهی از برگزاری ویژه‌برنامه «یک جست‌وجوی کودکانه دونه‌به‌دونه عصارخانه» ویژه کودکان در این موزه طی نوروز ۱۴۰۲ خبر داد.

امین خیام‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برنامه ویژه نوروزی برای کودکان در موزه عصارخانه شاهی تحت عنوان «یک جست‌وجوی کودکانه دونه به‌دونه عصارخانه» تدارک دیده‌شده است.

وی افزود: در این بازی، کودک یک‌دانه بوداده را که داخل پک کوچک در فضای موزه عصارخانه مخفی‌شده، پیدا می‌کند و با دریافت نقشه گنجی که پشت آن، نقشه قدیم اصفهان و تصویری از چراغ روغن‌سوز قدیمی است، مراحل روغن‌گیری را از آوردن بار از مزرعه تا بو دادن دانه‌ها با تصویرسازی کردن و توضیح دادن آموزش می‌بیند.

مدیر موزه عصارخانه شاهی اظهار کرد: در ادامه راهنمایان موزه، کودک را تا جلوی دیواری که محل خمیرگیری دانه‌ها روغنی در قدیم برده می‌برند و او را با نحوه روغن‌گیری در گذشته آشنا می‌کنند.

اجرای برنامه «دونه به دونه عصارخانه» ویژه کودکان در موزه عصارخانه شاهی

وی اضافه کرد: سپس کودک در انبار روغن خمره‌ها را می‌بیند و از داخل دو سبد که روی‌هم هستند، یک روغن کوچک پک شده را که شفاف است پیدا می‌کند و متوجه گنج که همان روغن است می‌شود.

خیام‌باشی تصریح کرد: در این بازی کودکان سه هدیه دانه بوداده، نقشه گنج و روغن را دریافت می‌کنند و متوجه می‌شوند که روغن به‌عنوان یک گنج با چه مراحلی آماده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری بازی یادشده، تعامل موزه با کودکان، آشنا کردن کودکان با موزه و حضور کودکان در موزه است.

مدیر موزه عصارخانه شاهی ادامه داد: نقش موزه در هویت فرهنگی کودکان تأثیرگذار است و با اجرای این برنامه، کودک مسائل فرهنگی و دانش از گذشته را می‌آموزد و موزه‌گردی برای کودکان به این روش مطلوب و جذاب خواهد بود.

اجرای برنامه «دونه به دونه عصارخانه» ویژه کودکان در موزه عصارخانه شاهی

وی گفت: هدف بعدی از اجرای این بازی، ثبت خاطره‌ای دل‌چسب و تجربه خوب از حضور در موزه و ترغیب کودک برای حضور مجدد در آنجا است.

خیام‌باشی با اشاره به اینکه این بازی از دوم لغایت دوازدهم فروردین‌ماه از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ عصر در موزه عصارخانه شاهی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این برنامه را در طول سال به انضمام برنامه‌های مختلف دیگر، برای حضور و تعامل کودکان در موزه برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 650941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.