توسعه شهر با محوریت فرهنگی / چشمه مرغاب به قطب گردشگری غرب استان تبدیل می‌شود

مدیریت شهری عسگران طی یک سال گذشته با چالش‌هایی در حوزه‌های مختلف مواجه بوده و برای تحقق مطالبات شهروندان و دستیابی به توسعه پایدار اقداماتی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عسگران شهری در بخش کرون شهرستان تیران و کرون استان اصفهان است. شهرداری و شورای اسلامی شهر عسگران طی یک سال گذشته تمام توان و ظرفیت خود را برای خدمت به شهروندان به کار گرفته و با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های خدماتی برای رسیدن به نقطه مطلوب در مسیر توسعه پایدار حرکت کرده است.

تلاش برای تحقق بودجه در شهرهای کوچک به دلیل منابع محدود مالی شهرداری کار دشواری است، با این حال مدیران تمام توان و ظرفیت خود را به کار می‌گیرند تا به اهداف مورد نظر برسند و برنامه‌ها و طرح‌های شهری محقق شود.

مدیریت شهری عسگران نیز همانند دیگر شهرهای کوچک طی یک سال گذشته با چالش‌هایی در حوزه‌های مختلف مواجه بوده و برای تحقق مطالبات شهروندان تلاش کرده است.

برای آشنایی بیشتر با اقدامات شهرداری عسگران طی یک سال گذشته گفت‌وگویی را با داوود گودرزی، شهردار عسگران انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

کدام پروژه‌های عمرانی طی یک سال گذشته انجام شده است؟

سال ۱۴۰۱ با وجود محدودیت‌های اعتباری و تنش‌های مالی و نابسامانی‌های اقتصادی، تعدادی پروژه آغاز، بعضی از آنها تکمیل و مطالعات و مراحل اولیه اجرای بعضی دیگر آغاز شد.

احداث و ساماندهی میدان ورودی شهر یکی از پروژه‌ها بود که از سال گذشته آغاز شد و مراحل تکمیل آن سال جاری انجام می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.

زمین چمن مصنوعی به عنوان یک فضای ورزشی شهری پیش‌بینی شده آماده افتتاح و بهره‌برداری است، احداث سالن ورزشی چندمنظوره موسوم به سالن زورخانه نیز در دستور کار قرار گرفته است و در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

یک مخزن ۷۰۰ مترمکعبی آب فضای سبز در شهر احداث شد تا با مدیریت منابع آب بتوانیم طرح‌های نوین آبیاری را اجرا و در سال‌های تنش آبی از آن استفاده کنیم.

آزادسازی، اجرا و تکمیل جاده ارتباطی میان دو محور، احداث پل و دال لوله گاز نیز انجام شد و به اتمام رسید.

احداث سالن آرامستان، غسالخانه و سردخانه جدید انجام شده است، چرا که فضای قبلی زیبنده شهر و پاسخگوی نیازهای شهروندان نبود.

احداث یک باب منزل مسکونی سازمانی فرماندهی انتظامی کرون از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است تا مسئول انتظامی بخش در آن مستقر و در زمان خاص در محل مشخص حاضر شود.

خرید، بازسازی و تکمیل دفتر شورای اسلامی شهر نیز انجام شده است.

توسعه زیرساخت‌های شهری تا چه اندازه محقق شده است؟

آسفالت معابر سطح شهر، ساماندهی و آسفالت بلوار آیت‌الله مطهری و بافت فرسوده از مهمترین پروژه‌های شهر بود که بر مبنای مطالعات طرح بازآفرینی انجام شد و روند رو به رشدی دارد.

این اقدام در احیای بافت فرسوده منطقه مؤثر بوده و توانسته است مسیرهای خوبی را برای تردد و زندگی در این منطقه فراهم کند.

انجام بیش از ۶۰ مورد آزادسازی و الزام به عقب‌نشینی در سطح شهر برای تعریض معابر انجام شده و توافق و جلب مشارکت شهروندان در این راستا از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

آزادسازی زمین‌های مجاور رودخانه فصلی و اجرای دیوارچینی به منظور مدیریت بهتر بحران نیز از جمله اقدامات زیرساختی انجام شده بود که سال‌های متوالی مورد تاکید بود.

شهرداری در حوزه فرهنگی چه اقداماتی انجام داده است؟

بازسازی و تکمیل یک باب ساختمان جهت انجام امور فرهنگی در شهرداری انجام شده است که فرصتی برای اجرای طرح‌های فرهنگی خواهد بود.

گرامیداشت مناسبت‌ها و اجرای طرح‌های ترویجی فرهنگی طی یک سال اخیر پایه‌گذاری شده است و مدیریت شهری محور بسیاری از برنامه‌ها بود، البته تعامل با دیگر نهادهای فرهنگی نیز انجام و همبستگی ایجاد شده است.

بهره‌برداری از کتابخانه عسگران نیز از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری بود و طی سه سال گذشته اقدامات جهت تکمیل این طرح با جدیت بیشتری دنبال شد تا سال ۱۴۰۱ یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان محقق شود.

اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در تجهیز این مکان همکاری خوبی داشت و در حال حاضر سرانه فرهنگی شهر با اجرای چنین پروژه‌هایی در حال افزایش است.

اجرای پروژه گردشگری چشمه مرغاب به کجا رسیده است؟

ساماندهی و ساخت آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محوطه‌سازی، تأمین روشنایی و آب شرب منطقه گردشگری چشمه مرغاب انجام شده است و اقدامات براساس طرح پیشنهادی پیش می‌رود.

این مرکز در آینده به یک نقطه مهم گردشگری تبدیل خواهد شد و با توجه به بارش‌های خوب سال زراعی کنونی، شاهد جذب توریست در فصل تابستان خواهیم بود.

جذب گردشگر و سرمایه‌گذار در این حوزه برای شهرداری مهم است و می‌تواند زمینه‌ساز کسب درآمد پایدار باشد.

توسعه گردشگری و توجه به جذب توریست جزو برنامه‌های شهرداری است؛ لذا طرح مطالعاتی احداث مجموعه گردشگری چشمه مرغاب انجام و مراحل اجرایی آن آغاز شده است تا با کمک بخش خصوصی توسعه پیدا کند و به عنوان یک قطب گردشگری در غرب استان اصفهان میزبان مسافران باشد.

وضعیت فضای سبز شهر و زیرساخت‌های این حوزه چگونه است؟

تأسیسات آبیاری قطره‌ای در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای اجرا و بیش از ۲۵۰۰ اصله درخت در سطح شهر کاشته شده است که به افزایش سرانه فضای سبز کمک می‌کند.

با توجه به فضای باغی اطراف شهر عسگران، سرانه فضای سبز خوبی در سطح شهر وجود دارد و شهرداری نیز زیرساخت‌های این حوزه را در ورودی و بطن شهر توسعه داده است.

ساخت و ایمن‌سازی محوطه بازی کودکان و نصب ست اسباب بازی در پارک‌های اختریه و شهدای گمنام نیز در محدوده فضای سبز شهر و پارک بازی انجام شده است.

طی یک سال گذشته در حوزه اداری چه تحولاتی ایجاد شده است؟

برنامه شهر الکترونیک مدنظر شهرداری بوده است و ارائه خدمات دیجیتال را مدنظر داریم، طی یک سال گذشته ایجاد، تجهیز و ایمن‌سازی اتاق سرور، خرید  دستگاه سرور، خرید اتوماسیون شهرسازی و مجهز شدن به سیستم یکپارچه شهرسازی (رسا) انجام شده است.

اسکن و ثبت تمام پرونده‌های شهرسازی در سیستم و خرید و به‌روزرسانی سیستم‌های کامپیوتری شهرداری انجام شده است. هزینه‌های زیادی به شهرداری بابت این موضوع تحمیل شده، اما زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات و خدمات دیجیتال توسعه یافته است.

در حوزه حمل‌ونقل شهری و خرید تجهیزات خودرویی چه اقداماتی شده است؟

اجرا و نصب تابلوها، علائم و خط‌کشی ترافیکی در چندین مرحله انجام شده و لازم است که برنامه‌ریزی جدی در این عرصه انجام شود تا بتوانیم به نقطه مطلوب در حوزه حمل‌ونقل برسیم.

توسعه حمل‌ونقل بین شهری نیز در مذاکره با دیگر شهرداری‌ها انجام شده است و با خرید سه دستگاه تاکسی و یک دستگاه ون، به زودی خط ویژه تا مرکز شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 650343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.