گره‌گشایی در حوزه حمل‌ونقل شهری کاشان / تحقق ۹۰ درصد بودجه شهرداری در سال گذشته

موضوع بودجه‌ریزی در شهرداری‌ها، موضوع تأمل‌برانگیزی است که چندان در تحقیقات علمی مطرح نشده است و منابع علمی اندکی در حوزه چالش‌های بودجه‌ریزی به شکل مستقیم به نهادهای محلی مانند شهرداری پرداخته‌اند، درحالی‌که این موضوع مهم باید در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه شهرداری‌ها، کارهای قانونی متفاوتی دارد؛ بدین ترتیب بودجه محلی از نظام حقوقی متفاوت پیروی می‌کند که مستقل از بودجه ملی است. بودجه و اعتبارات، تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی دولتی است و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌عنوان نهادهای اجرای محلی که از لحاظ مالی خودکفا هستند نیز از حیث منبع تأمین بودجه و هم از نظر فرایند تصویب و نحوه اجرا و نظارت از نظام بودجه‌ای متفاوت و مستقل تبعیت می‌کند.

بودجه برنامه‌ای شهرداری‌های کشور، منطبق با آخرین تغییرات نظام بودجه‌ریزی برنامه‌ای کشور ضروری است؛ نظام بودجه‌بندی مبتنی بر برنامه استراتژیک شهری به عنوان یک نظام کارآمد بودجه می‌تواند اولویت‌های استراتژیک توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی شهر را که در برنامه استراتژیک شهر اعلام شده در خود انعکاس دهد؛ نظام نوین بودجه‌بندی شهرداری به عنوان مکانیسم ارتباط دهنده سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی عمل می‌کند.

شهرداری‌ها در ایران به‌دلیل توسعه‌نیافتگی بازارهای مالی و نبود بستر مناسب نهادی و قانونی لازم در این حوزه، تاکنون قادر به بهره‌گیری مناسب از امکانات بازارهای مالی نبوده‌اند؛ لذا اداره امور محلی با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های محلی، همچنین توسعه نظام شورایی و مدیریت محلی یکی از مطمئن‌ترین راهکارهای رسیدن به اهداف، آرمان‌ها و مطلوب‌های انقلاب اسلامی قانون اساسی و سند چشم‌انداز است و تاکتیک مدیریت محلی، موفق‌ترین و برترین تاکتیک مدیریت در رسیدن به این راهبرد و برنامه‌های راهبردی کشور است.

شهرداری‌ها بر پایه درآمدهای پایدار، یکسری برنامه‌ها مدون برای شهرها پایه‌ریزی و بودجه سالانه خود را براساس آن تدوین می‌کنند و خدمات لازم برای افزایش رفاه شهروندان را ارائه می‌دهند؛ همچنین به عنوان بزرگ‌ترین نهاد مدیریت شهری انواع خدمات را به مردم ارائه می‌دهند، به‌طوری که ۴۰۰ نوع وظیفه از جمله نظافت شهری، نگهداری فضای سبز، ساماندهی ساخت‌وسازهای شهری و صدور پروانه ساخت و آسفالت معابر را به عهده دارند.

برای آگاهی هر چه بیشتر از شرایط بودجه سال جاری و سال گذشته شهرداری کاشان گفت‌وگویی را با علی هاشمی‌طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بودجه شهرداری کاشان برای سال ۱۴۰۲ چقدر تصویب شد و چند درصد نسبت به بودجه سال گذشته افزایش داشته است؟

بودجه تلفیقی شهرداری کاشان و سازمان‌های تابعه ۱.۹۲۳.۵ میلیارد تومان است که بودجه داخلی شهرداری و سازمان‌های تابعه براساس ماده ۵۴ قانون شهرداری ۱.۸۰۰ میلیارد تومان تصویب شده است.

نگاه و چشم‌انداز مدیریت شهری کاشان بلندمدت است که بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شهرداری را با ۳۵ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ تصویب و با این نگاه برنامه بلندمدت ۲۰ ساله را ترسیم کرده است.

چند درصد بودجه سال قبل محقق شده و به ترتیب اولویت در کدام حوزه‌ها هزینه شده است؟

تحقق بودجه سال گذشته بیش از ۸۵ درصد بوده که با توجه به اینکه تکمیل زیر گذر شهید سردار قاسم سلیمانی به عنوان ابر پروژه کاشان را شاهد بودیم، نزدیک به ۹۰ درصد این بودجه محقق شده است.

اولویت بودجه شهرداری در سال قبل به حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک و آسفالت معابر اختصاص یافت که با اتمام بزرگ‌ترین پروژه شهری حدود ۳۰ درصد از بار ترافیکی کاشان کاهش پیدا کرد؛ شهرداری با توجه به اینکه بالغ بر ۱۵۰ تن آسفالت در معابر شهری استفاده کرده است، نسبت به کاهش مشکلات مردم اهتمام ویژه دارد.

شهرداری کاشان در سال گذشته برای ترافیک شهر چقدر هزینه کرد؟

ترافیک و حمل‌ونقل بیشترین اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است؛ در سال ۱۴۰۱ نیز با اختصاص ۷۵ میلیارد تومان اعتبار، تعداد ۴۵ اتوبوس و ۳۲ ون برای این شهر خریداری شده است.

با افزایش تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه حمل‌ونقل، گره‌گشایی خوبی در حوزه حمل‌ونقل شهری شاهد خواهیم بود، چراکه معتقدیم استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی کاهش بار ترافیک شهری را به‌دنبال دارد.

بیشترین رقم بودجه ۱۴۰۲ به چه اموری تعلق گرفته است؟

بیشترین بودجه سال جاری با رقم ۶۵۰ میلیارد تومان مربوط به مأموریت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است که مهم‌ترین آن آسفالت و زیرسازی، آزادسازی، توسعه حمل‌ونقل عمومی اتوبوس و زیرساخت‌های ترافیکی شهر همچون پایش تصویری است، پس از آن بیشترین بودجه مربوط به مأموریت‌های خدمات شهری با ۳۷۰ میلیارد تومان شامل رفت‌وروب و تنظیف و نگهداری فضای سبز و مأموریت‌های حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی حدود ۸۰ میلیارد برای سال ۱۴۰۲ است.

ردیف‌های مصوب بودجه سال ۱۴۰۲ به ترتیب برای فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف است که دستگاه مربوطه مانند مرکز ارتباطات و سازمان فرهنگی از محل این ردیف‌ها فعالیت‌های مربوطه را انجام می‌دهند.

کد خبر 649696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.