اهمیت برخورداری  افراد از وکیل مستقل / وکلا باید صلاحیت علمی و اخلاقی داشته باشند

نایب‌رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: هر ساله از طریق آزمون ورودی نسبت‌به پذیرش وکلا اقدام می‌کنیم که این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام محقق دولت‌آبادی امروز _چهارشنبه سوم اسفندماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: طبق قانون اساسی مردم به منظور تحقق بخشیدن به یک دادرسی عادلانه از حق دفاع برخوردار هستند که لازمه این حق دفاع داشتن تخصص در امر دفاع است و به همین دلیل، دفاع باید توسط متخصصان این حوزه که همان وکلای دادگستری هستند، انجام شود.

وی افزود: استقلال کانون‌های وکلا نشان از ابراز رضایت برای پاسداشت از حقوق ملت و نگهبانی از حق مترقی جهانی وکالت است.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: مردم حق دارند که در امر دادرسی از وکیل مستقل که از کانون وکلای مستقلی پروانه دریافت کرده باشد، برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: وکیل مستقل وکیلی است که آزادانه از حقوق مردم در امر دادرسی دفاع کند، وکیلی که از کانون وکلای مستقل پروانه دریافت نکند، نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، به همین دلیل اگر ادعایی در این خصوص است، تنها برای رعایت حقوق شهروندان در دفاع و اجرای تحقق دادرسی عادلانه است.

محقق دولت‌آبادی درباره وظیفه کانون وکلا، گفت: وظیفه این کانون در قانون، به‌ویژه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری احصا شده است؛ در ماده ۶ این قانون به صراحت آمده است که وظیفه کانون وکلا جذب، پذیرش و آموزش و تربیت وکلای دادگستری، رسیدگی به تخلفات وکلای دادگستری، صدور پروانه وکالت و ارتقای سطح علمی و عملی وکلای دادگستری خواهد بود در راستای انجام این وظایف هر ساله از طریق آزمون ورودی نسبت به پذیرش وکلا اقدام می‌کنیم که این آزمون نیز توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی به کانون وکلا معرفی می‌شوند، تشکیل پرونده داده و استعلام‌هایی انجام می‌شود تا صلاحیت این افراد تأیید شود، وقتی پاسخ تمام استعلام‌ها آمد با صدور پرونده کارآموزی موافقت خواهد شد و در نهایت دوره کارآموزی آغاز می‌شود.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه دوران کارآموزی حدود ۱۸ ماه به طول می‌انجامد، گفت: در این مدت از اخلاق حرفه‌ای گرفته تا بحث‌های انتظامی، حقوقی و کیفری آموزش داده می‌شود؛ پس از طی دوره کارآموزی آزمونی برگزار خواهد شد و برای پذیرفته‌شدگان این آزمون، پروانه وکالت صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام این موارد برای دفاع از حقوق ملت است، ادامه داد: فردی که وکیل دادگستری می‌شود، با حقوق ملت سر و کار دارد و اهمیت این موضوع ایجاب می‌کند که آن فرد صلاحیت علمی و اخلاقی لازم را داشته باشد و حساسیت کانون وکلا در این زمینه بحق است.

محقق دولت‌آبادی با بیان اینکه کانون وکلا همیشه وظیفه نظارت خود را انجام می‌دهد، اضافه کرد: دادسرای انتظامی داریم که به تخلفات وکلا رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: برای صیانت از حقوق افراد و انجام وظایف محوله، کانون وکلا همیشه انجام وظیفه کرده است و کانون وکلای مستقلی داریم که هیچ بودجه‌ای دریافت نمی‌کند و به طور خودگردان به تمام وظایف خود عمل و تمام هزینه‌ها را از اعضا دریافت می‌کند.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با اشاره به حضور ۹۲ هزار وکیل در کشور، گفت: هر وکیل دادگستری هرسال باید سه پرونده را به صورت رایگان برای مردم برعهده داشته باشد،

وی افزود: در دادگستری شعبه‌ای به عنوان شعبه معاضدت داریم که در آن بیش از ۱۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند. در ارتباط با معاضدت قضائی تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های مختلف مانند زندان‌ها و بهزیستی داریم که به افراد بی‌بضاعت خدمات حقوقی و قضائی رایگان ارائه می‌کنیم.

محقق‌دولت‌آبادی افزود: کانون‌های وکلای دادگستری می‌گویند مردم می‌توانند آزادانه وکلای خود را برای دفاع از هر پرونده‌ای انتخاب کنند، درواقع بدون هیچ محدودیتی حق انتخاب دارند.

کد خبر 643047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.