«غرب در کلاف پیچیده «اسنپ بک»

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، یکم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زنده‌رود» نوشت: زاینده‌رود قلب تپنده اصفهان است و هر بار جاری شدن رودخانه، یعنی جان گرفتن دوباره روح شهر و تزریق بذر نشاط و امید به ساکنین این دیار.

پس از بارش‌های اخیر در استان اصفهان که به میزان ۹۰ میلی‌متر بود و در ۲۵ سال گذشته سابقه نداشت، آب به بستر خشک رودخانه زاینده‌رود رسیده و این رودخانه جان تازه‌ای پیدا کرده است تا علاوه بر اینکه دوباره پاتوقی برای جمع کردن مردم به دور هم باشد ارمغان‌آور شادی برای کشاورزان نیز بشود.

آب به مدت ۱۰ روز در رودخانه زاینده‌رود جریان خواهد داشت تا کشاورزان شرق اصفهان کشت غلات داشته باشند.

«غرب در کلاف پیچیده «اسنپ بک»

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش تاریخی در خیابان صهیونیست‌ها» نوشت: نتانیاهو تلاش می‌کند با تهدید خواندن ایران و گروه‌های مقاومت فلسطین برای امنیت صهیونیست‌ها، توجهات را از بحران‌های داخلی به خارج منحرف کند، اما هرچه بیشتر تقلا می‌کند، مخالفان هم برای حضور در صحنه اعتراضی راسخ‌تر می‌شوند.

در ششمین هفته شنبه‌های اعتراضی این بار ۲۵۰ هزار نفر از صهیونیست‌ها در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با اصلاحات قضائی کابینه صهیونیستی اعلام کردند. تظاهراتی که در تاریخ جعلی اسرائیل بی‌سابقه بود و نشان می‌دهد شکاف‌های درونی گسترده‌تر شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد با کمک راست‌های افراطی کابینه منسجم و باثباتی را تشکیل خواهد داد که تا پایان دوره چهارساله به حیات خود ادامه می‌دهد، اما از همان روز اول با بحران‌های گسترده‌ای مواجه شده است.

علاوه بر تنش با گروه‌های فلسطینی که به ناامن شدن سرزمین‌های اشغالی منجر شده است، در داخل هم با موج گسترده‌ای از اعتراضات مواجه است که برای نتانیاهو حکم کابوس مرگبار را دارد.

در هفتمین هفته متوالی صدها هزار نفر از صهیونیست‌ها به خیابان آمدند تا مخالفت خود را با طرح‌های جنجالی کابینه تندرو اعلام کنند.

«غرب در کلاف پیچیده «اسنپ بک»

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غرب در کلاف پیچیده «اسنپ بک»» نوشت: کمتر از سه هفته دیگر نشست زمستانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود و طبق قطعنامه قبلی این نشست که در آبان امسال تصویب شد، اگر تا نشست آینده، ایران به سوالات آژانس درباره سه مکان ادعایی مشکوک به وجود ذرات اورانیوم غنی شده پاسخ مشخص و قانع‌کننده‌ای از نظر آژانس ندهد، این احتمال وجود دارد که آژانس با میدان‌داری آمریکا و کشورهای اروپایی، بار دیگر علیه کشورمان قطعنامه صادر کند و این خطر وجود دارد که قطعنامه آینده پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد، مسیری که یک بار در سال ۲۰۰۵ میلادی تجربه کردیم و تبعات آن نیز چندین قطعنامه تحریمی تحت فصل ۷ شورای امنیت علیه کشورمان بود.

هرچند تصویب قطعنامه‌ها باعث شد ایران در حوزه صنعت هسته‌ای به ویژه غنی‌سازی پیشرفت زیادی داشته باشد و حتی به غنی‌سازی ۲۰ درصد نیز دست یابد اما قطعنامه‌های شش‌گانه که با مذاکرات هسته‌ای در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ و بر اساس توافق برجام کنار گذاشته شده است و به نوعی با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ تا ۱۰ سال ملغی اثر شدند و در صورت پابرجا ماندن برجام کاملاً لغو می‌شوند، یک راه بازگشت خودکار یا به قول غربی‌ها مکانیسم ماشه (اسنپ‌بک) نیز دارند.

در گزارش پیش رو سعی داریم به صورت اجمالی فرایند مکانیسم ماشه را توضیح دهیم و احتمال به کار بردن آن از سوی غربی‌ها و پیامدهای استفاده طرف مقابل از اسنپ‌بک را بررسی کنیم.

مکانیسم ماشه یا «اسنپ‌بک» چیست؟ اسنپ‌بک در واقع همان سازوکار حل اختلافات در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام و مواد ۱۰ تا ۱۵ قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است.

استفاده از اسنپ‌بک از سوی طرف غربی به گفته همه حقوق‌دانان بین‌المللی و دیپلمات‌های مرتبط با مذاکرات هسته‌ای، پایان برجام و مرگ رسمی این توافق بین‌المللی خواهد بود.

«غرب در کلاف پیچیده «اسنپ بک»

کد خبر 642483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.