ستایش‌نامه «آلن‌بدیو» از سیاست چاپ شد

کتاب «در ستایش سیاست؛ در گفت‌وگو با اُد لانسلَن» اثر آلن بدیو با ترجمه مجید وحید، توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش ایمنا، کتاب «در ستایش سیاست؛ در گفت‌وگو با اُد لانسلَن» اثر آلن بدیو به‌تازگی با ترجمه مجید وحید توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است.

«آلن بدیو» متولد ۱۹۳۷ فیلسوف، نویسنده و فعال سیاسی فرانسوی است. از بدیو و نظراتش می‌توان در پایان‌نامه‌ها یا مقالات مختلف هنری، فرهنگی و سیاسی استفاده کرد.

او را بیشتر به‌عنوان نمایش‌نامه‌نویس، رمان‌نویس و فیلسوف می‌شناسند اما به‌عنوان یک چهره چپ‌گرا، کنش‌ها و نظریه‌های سیاسی هم دارد که موجب می‌شود اندیشه‌هایش هم‌ردیف با متفکری مانند «اسلاوی ژیژک» بررسی شود.

مترجم کتاب «در ستایش سیاست»، بدیو را بازمانده کمونیسم معرفی می‌کند اما می‌گوید بازمانده‌ای از رنگ دیگر؛ چون بدیو چپ است اما نه چپ معمول یا چپی که اینجا و آنجا حکومت کرده یا می‌کند.

فیلسوف چپ فرانسوی در گفت‌وگویی که در این کتاب چاپ شده، دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست نقد سرمایه‌داری و سپس معرفی مسیر جایگزین که از نظر او کمونیسم نو است. این نوع از کمونیسم، گذری است از کمونیسم مارکس و انگلس در قرن نوزدهم و کمونیسم لنین و مائو در قرن بیستم.

بدیو در نقد سرمایه‌داری از جنبشی پیشرو و همزمان آسیب‌زننده پرده‌برداری می‌کند که بنیانش بر منافع شخصی و رقابت بی‌رحمانه گذاشته شده است. او می‌گوید که رهبران سرمایه‌داری ابایی ندارند اگر دارایی حدود ۲۶۰ نفر در جهان بیش از دارایی سه‌میلیارد نفر باشد؛ همان‌طورکه اگر میلیاردها انسان به‌دلیل اعمال و سیاست‌های آن‌ها تبدیل به کارگرهای کوچ‌کننده شده باشند و برای بقای خود ناچار باشند مهاجرت و دیار خود را ترک کنند.

گفت‌وگوی مندرج در این کتاب پنج فصل دارد: «سیاست چیست؟»، «فرضیه کمونیستی»، «انقلاب‌ها به محک تاریخ»، «چپ امروز بر چه دلالت دارد؟» و «مکرون و کودتای دموکراتیک».

سیاست‌ورزی از دید بدیو، اسباب خوشبختی خواهد بود چون با آن می‌توان از خود گذشت و به سرنوشت بشر اندیشید؛ همچنین برای بهترشدن جهان کوشش کرد و این، از نظر او اسباب جاودانگی و برخورداری انسان از حسی به غایت سعادت‌مندانه است.

ماکیاولی سیاست را هنر عالی دروغ می‌دانست اما بدیو می‌گوید سیاست را باید چیز دیگری دانست؛ توان یک جامعه در به دست گرفتن سرنوشت خود، در ابداع نظمی عادلانه و در التزام به خیر همگانی. نزد این فیلسوف، سیاست با کلبی‌مسلکی و حتی با عمل‌گرایی بی‌نسبت است. او می‌گوید سیاست، دور از اینکه به تمشیت امور عمومی تقلیل یابد، جست‌وجوی همگانی عدالت و حقیقت است.

مصاحبه پیش رو توسط اد لانسلن انجام شده که خود دانش‌آموخته فلسفه و نویسنده است. او روزنامه‌نگار و مدرس فلسفه است که سال ۲۰۱۶ کتاب «جهان آزاد» را منتشر کرد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

اگر هدف سیاست مراقبت از کسان در برابر کسان برای بازداری از خشونت نیست، چنانچه از این تفکر فلسفی برمی‌آید، پس غایت آن چیست؟

هدف بنیادین سیاست به نظر من این است که بتوان بشر را در وضعی دید که بر سرنوشت خود در وضعی اساساً صلح‌آمیز، به دلیل عادلانه بودن، حاکم است. بدین منظور باید از نظام منافعی که چون در اساس خصوصی و در نهایت دولتی است طبیعت رقابتی دارد، رهایی یابد. پس باید کار را به گونه‌ای آغاز کنیم که در شکار متداولی که این نظام‌های منافع که به طرزی حیرت‌آوری غالب هستند و تمرکز بی‌وقفه‌ای دارند، وقفه ایجاد شود.

این کتاب با ۹۰ صفحه، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان منتشر شده است.
 

کد خبر 642290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.