مارکت میکر بروکر فارکس چیست + استراتژی Market Maker

مارکت میکر (بازارسازان) معامله گرانی با حجم بالا هستند که بازاری برای اوراق بهادار می سازند و همیشه آماده خرید یا فروش هستند. آنها از اسپرد (اختلاف قیمت) عرضه و تقاضا و همچنین با افزودن نقدینگی به بازار سود می برند.

به گزارش ایمنا، بازارسازی یا مارکت میکینگ در دنیای ارزهای دیجیتال با روش‌های مختلف و تحت پلتفرم‌های متفاوت انجام می‌شود، این کار یکی از فعالیت‌های مرسوم و شناخته شده در حوزه کریپتوکارنسی است و هدف اصلی این است که حجم یک دارایی را بالا ببرند تا نقدینگی آن زیاد شود و در نتیجه ارزش آن نیز بالا برود.

در این نوع از بازارسازی، دارنده یک دارایی دیجیتال خاص، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در قالب یک استراژی و برنامه معین و دقیق انجام می‌دهد تا حجم بازار این دارایی افزایش پیدا کند؛ با بالا رفتن و گسترش حجم یک دارایی در این فرایند، ارزش هر واحد آن نیز بالا می‌رود و افراد با انجام این کار می‌توانند سود خود در این بازار را افزایش دهند که ارزش این دارایی به طور کلی بالا رفته و آینده سرمایه گذاری شخص در آن نیز تا حدود زیادی تضمین خواهد شد؛ مارکت میکینگ، فعالیتی است که برای تأمین نقدینگی یک دارایی در بازار انجام می‌شود و ادامه فعالیت آن در آینده را نیز تضمین می‌کند.

مارکت میکر یک بروکر یا یک شرکت عضو صرافی است که اوراق بهادار را برای حساب خود خریداری و می‌فروشد. مارکت میکرها نقدینگی و عمق را برای بازارها فراهم می‌کنند و از تفاوت در اسپرد پیشنهاد و تقاضا سود می‌برند. آنها همچنین ممکن است برای حساب‌های خود معاملاتی انجام دهند که به عنوان معاملات اصلی شناخته می‌شوند. مارکت میکر کسی است که به طور مستمر ارزی را با قیمتی که در بازار فرابورس به فروش می‌رسد خریداری و می‌فروشد. با انجام این کار، یک مارکت میکر به عنوان یک طرف مقابل در اکثر معاملات انجام شده توسط معامله‌گران خرده فروشی عمل می‌کند. به بیان ساده‌تر، هر زمان که یک تاجر خرده فروشی ارزی را خریداری می‌کند، مارکت میکر اقدام به فروش‌می کند و بالعکس.

مارکت میکر بروکر فارکس چیست + استراتژی Market Maker

بروکرهایی مارکت میکر

بازار در تمام شبانه روز فعال است این بروکرها در سراسر جان میز معامله خود را دارند، مارکت میکرها محدود به بازار فارکس نیستند و در اکثر بازارهای سرمایه‌ای دیده می‌شوند. به طور خلاصه هر شخص یا نهاد که بین خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد در هر بازار باشد از جمله فیزیکی یا غیر فیزیکی یک مارکت میکر یا بازار ساز است، واژه کارگزار شامل مفهوم این نوع فعالیت نمی‌شود ولی از آنجایی که در همه جا مارکت میکرها را زیر مجموعه بروکرها می‌دادند ما نیز این گونه دسته بندی می‌کنیم.

بنابراین میزهای معاملاتی را می‌توان در خارج از بازار فارکس از جمله بانک‌ها و انواع شرکت‌های مالی در انجام معاملات اوراق بهادار و سایر محصولات تجاری یافت، همچنین مارمت میکر ها به یک ابزار مالی محدود نمی‌شوند و بسیاری از دارایی‌های مالی مانند سهام، ETF ، اختیار و کالاها را در بر می‌گیرند.

ربات‌های مارکت میکر

تریدرها، با انجام تحلیل‌های مختلف در بازار فعالیت می‌کنند. ربات‌های تریدر نیز این فعالیت‌ها و این تجزیه و تحلیل‌ها را در مدت زمان بسیار کمتری انجام داده و ترید می‌کنند. ربات‌ها می‌توانند با استفاده از استراتژی بازارسازی سود زیادی را کسب کنند. آن‌ها به صورت همزمان برای یک دارایی سفارشات خرید و فروش ثبت می‌کنند و از اسپرد قیمت آن‌ها سود به دست می‌آورند. این کار همانند افراد مارکت میکر انجام می‌شود، با این تفاوت که ربات‌ها می‌توانند فعالیت‌های گسترده‌تری داشته باشند و سرعت آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

مارکت میکر بروکر فارکس چیست + استراتژی Market Maker

تکنیک مارکت میکر

یکی از حیله‌های مارکت میکر تبلیغات در مورد اندازه‌های جعلی است. به این صورت که طوری وانمود کنند که تقاضای زیادی برای یک دارایی در یک قیمت وجود دارد ولی در واقعیت این‌طور نیست. متخصصان متعددی وجود دارند که نقش اصلی آنها تأمین نقدینگی برای معاملات و در عین حال کسب درآمد از این فرآیند در صورت امکان است. کسانی که خود را بازاری می‌نامند، می‌توانند چندین موقعیت در بازار سهام داشته باشند و در پایان روز کسب درآمد کنند. نقش اصلی یک مارکت میکر تأمین نقدینگی است اما تمرکز اصلی آنها این موضوع نیست. آنها معمولاً سعی می‌کنند سهام را از معامله گران بخرند و سپس به خریدار دیگری بفروشند. از طریق این فرآیند، آنها معمولاً موفق به کسب سود می‌شوند.

درست مانند ماهیگیران که از طعمه برای فریب دادن ماهی استفاده می‌کنند، مارکت میکرها نیز از دستورات جعلی برای فریب دادن تاجران استفاده می‌کنند که به آن حیله‌های مارکت میکر گفته می‌شود.

یک مارکت میکر ممکن است نرخ‌های زیر را برای خرید و فروش یک سهم ارائه دهد:

  • مبلغ خرید = ۵۰۰۰۰ سهم @ ۱۵
  • مبلغ فروش = ۷۵۰۰۰ سهم @ ۱۵.۲۵

با ارسال سفارشات معلق مانند این، یک مارکت میکر می‌تواند این تصور نادرست را ایجاد کند که تقاضای خرید زیادی برای یک دارایی خاص وجود دارد. این عمل می‌تواند یک معامله‌گر جدید یا بی‌تجربه را گیج کند و او ممکن است در نهایت آن سهم خاص را بخرد. به محض اینکه افراد کافی آن سهم را بخرند و قیمت آن به سقف فروش مورد نظر مارکت میکر برسد، او تمام سهام خود را می‌فروشد و از بازار خارج می‌شود و معامله گر کوچک یا ناآگاه معمولاً در موقعیتی با ضرر گیر می‌کند. در طی این فرآیند، هدف مارکت میکر فروش سهام به قیمت ۱۵.۲۵ دلار بود. با این حال، او پوزیشن خرید دیگری را به قیمت ۱۵ دلار قرار داد. از طریق این پوزیشن، یک مارکت میکر نه تنها سهام خرید، بلکه تصور فشار خرید جعلی را نیز ایجاد کرد. به محض اینکه قیمت بالاتر رفت، مارکت میکر تمام سهام خود را برای کسب سود فروخت.

کد خبر 642247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.