صنعت دارو همچنان در انتظار تسهیلات بانکی است

رئیس سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت بازار دارویی و کمبودهای این حوزه و پرداخت تسهیلات بانکی مصوب به صنعت داروسازی کشور گفت: هنوز تقاضایی که برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد داشتیم، انجام نشده است و امیدواریم در بهمن‌ماه با قول‌هایی که داده شده است، مشکلات رفع شود.

به گزارش ایمنا، سیدحیدر محمدی در حاشیه چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فراورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته با حضور در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت کمبودهای دارویی اظهار کرد: با تسریع تولید و وارداتی که انجام شد و افزایش شیفت‌های کارخانه‌های داروسازی، کمبودهای زیر یک ماه دارو رفع شده است. حدود ۱۰۰ قلم کمبود دارویی برای زیر یک ماه داریم که مشکل نقدینگی دارند. قول دادند که مشکل نقدینگی رفع شود. سایر اقلام هم موجودیشان بالای یک ماه است. بیشترین موجودی ما برای اقلام بالای شش ماه است که بیش از ۶۰ درصد است و امیدواریم موجودی اقلام زیر یک ماه را هم به محدوده سه ماه برسانیم که این امنیت در بازار دارویی ایجاد شود.

وی افزود: کمبودهای دارویی را به طور کلی اعلام می‌کنیم. بخش عمده کمبودهای دارویی برای بیماران خاص نبوده است؛ زیرا مصرفشان زیاد نیست، کمبود در اقلام عمومی بود که بعد از کرونا مصرفشان زیاد شد که مربوط به داروها و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و مسکن بود که مرتفع شد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت داروسازی کشور گفت: تسهیلات بانکی هنوز آن طور که مورد انتظار است، داده نشده است. اکثر تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، تمدید تسهیلات قبلی است. انتظارمان این است که علی‌رغم مشکلات شبکه بانکی، حوزه دارو و تجهیزات را به‌طور ویژه ببینند. هنوز تقاضایی که برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد داشتیم، انجام نشده است، البته امیدواریم در بهمن ماه با قول‌هایی که دادند، رفع شود.

وی درباره بودجه دارویاری تصریح کرد: خبرهای خوشی که از کمیسیون تلفیق می‌رسد، این است که روی محدوده پیشنهادی ما مصوب شود. پیشنهاد ما ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود که اعلام کردند در این محدوده برنامه‌ریزی می‌کنند.

محمدی در ادامه نیز با اشاره به همایش برگزار شده در حوزه آرایشی و بهداشتی گفت: از سال ۱۳۹۷ واردات این اقلام به صورت کامل قطع شده است و آنچه به صورت رسمی در بازار داریم، فراورده‌های داخلی است که با کیفیت خوب و با تکنولوژی جدید تولید می‌شود و تعدادی از این اقلام توانستند، بازار صادراتی خوبی ایجاد کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در این حوزه قاچاق اقلام آرایشی و بهداشتی خارجی است که راهکار پیشنهادی ما موضوع واردات بالک برای ایجاد رقابت است. یکی از بحث‌های مطرح این بوده است که کشورهای خارجی به صورت تحت لیسانس در کشور ما تولید کنند که این امکان فراهم شده و با هماهنگی با وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد شده، قرار است به واردات بالک فراورده‌های آرایشی و بهداشتی مجوز داده شود تا در کنار تولید داخلی، بعضی از برندهای خوب بیایند و تحت لیسانس در کشور تولید شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از اقداماتی که برای پیشگیری از قاچاق و تقلبات این حوزه پیش‌بینی شده، موضوع مربوط به شناسه‌گذاری این فراورده‌ها است که امسال هم سرعت خوبی گرفته و بیشتر فراورده‌های آرایشی و بهداشتی ما شناسه‌گذاری شده است و از این طریق رصد می‌شوند. توصیه ما به مردم این است که فقط اقلامی که شناسه‌گذاری شدند و مجاز هستند را تهیه کنند و از اماکن مجاز خریداری کنند.

وی با بیان اینکه میزان دقیق قاچاق در این حوزه مشخص نیست، اضافه کرد: میزان قاچاق در اقلام آرایشی و بهداشتی بالا است و توصیه ما این است که مردم آن‌ها را خریداری نکنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 641271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.