تعیین تکلیف متهمان برای اجرایی کردن هرچه زودتر عفو رهبری

رئیس قوه قضائیه گفت: مسئولان ذی‌ربط قضائی برای اجرایی و نهایی کردن هرچه زودتر عفو اخیر رهبری و تعیین تکلیف تمام متهمان و محکومان و زندانیانِ مشمول این عفو و اعلام مراتب به آن‌ها و خانواده‌های‌شان، تلاش بیشتری را صرف کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، امروز دوشنبه _بیست‌وچهارم بهمن_ در نشست شورای عالی قوه قضائیه، پیشاپیش مبعث حضرت رسول اکرم (ص) را تبریک گفت و با قدردانی فراوان از مردم متدیّن، انقلابی، زمان‌شناس و بصیر ایران اسلامی به واسطه خلق حماسه در یوم‌الله ۲۲ بهمن، اظهار کرد: مردم ایران اسلامی بار دیگر حماسه‌ای کم‌نظیر آفریدند و دشمنان و بدخواهان را مأیوس کردند، حضور باعظمت و با شعور و احساسات مردم در یوم‌الله ۲۲ بهمن، توطئه‌های این سال‌ها و این ماه‌های دشمنان را در نصف روز نقش بر آب کرد و به دشمنان داخلی و خارجی به اثبات رساند که از شناخت جمهوری اسلامی و مردم متدیّن ایران عاجز هستند و با محاسبات غلط، توطئه‌چینی می‌کنند و به هزیمت می‌روند.

وی با بیان اینکه حضور حماسی مردم در یوم‌الله ۲۲ بهمن، وظایف مسئولان و کارگزاران را سنگین‌تر کرد، ادامه داد: لازم است تمام توان و وسع خود را برای خدمت به نظام و ملت و کشور به کار بگیریم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: من در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن با مشاهده حضور پرشکوه مردم با خدا بار دیگر عهد کردم که هرچه در توان دارم برای خدمت به این نظام و مردم به کار بندم، به شما مسئولان قضائی نیز توصیه می‌کنم که هرچه در توان دارید برای خدمت به نظام و مردم به کار بگیرید، باید خدمت‌رسانی هرچه مطلوب‌تر و بهتر به مردم را جزو کارهای لازم خود بدانیم، همین خدمت‌های صادقانه است که دشمنان را مأیوس و مردم را امیدوارتر می‌کند.

عفو اخیر متهمان و محکومان دشمن را مأیوس و مردم را خرسند کرد

وی نهایت قدردانی خود را از رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به سبب عفو اخیر متهمان و محکومان به عمل آورد، افزود: رهبر معظم انقلاب در این اعیاد و ایام فرخنده و مبارک، عنایت فرمودند و تعداد قابل توجهی از متهمان و محکومان را مورد عفو و رأفت اسلامی قرار دادند، نه تنها زندانیان و محکومان و خانواده‌های آن‌ها بلکه بسیاری از مردم ایران اسلامی به واسطه این عنایت معظم‌له، مسرور و خرسند شدند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در حقیقت رهبر معظم انقلاب در تمام این سه دهه، بیشترین خیرخواهی و دلسوزی را برای مردم دارند و در برابر دشمنان نیز از نهایت اقتدار بهره‌مند هستند و با اقدامات و مواضع‌شان دشمن را مأیوس و مردم را خوشحال و خرسند می‌کنند.

وی با قدردانی از مسئولان ذی‌ربط قضائی به سبب اهتمام در اجرای فرمان عفو اخیر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در قبال متهمان و محکومان و زندانیان، خطاب به آن‌ها دستور داد که برای اجرایی و نهایی کردن هرچه زودتر عفو اخیر و تعیین تکلیف تمام متهمان و محکومان و زندانیانِ مشمول این عفو و اعلام مراتب به آن‌ها و خانواده‌های‌شان، تلاش بیشتری را صرف کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به عفو اخیر و وضعیت آن دسته از محکومان و زندانیان که دارای شاکی خصوصی هستند، گفت: این بخش از زندانیان و محکومان چنانچه بتوانند تا پایان سال رضایت شاکی خصوصی خود را جلب کنند، می‌توانند از عفو اخیر بهره‌مند شوند.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: ضروری است بخش‌های ذی‌ربط قوه قضائیه از جمله مرکز توسعه حل اختلاف، رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها، برای تحصیل رضایت شکات محکومان و زندانیان، با توجه به حقوق مادی و معنوی شکات، نهایت تلاش خود را صرف کنند، امیدواریم این شکات نیز برای رضای خدا، همراهی‌های لازم را داشته باشند.

دروغ‌پراکنی‌ها و تلاش‌های مذبوحانه شیطان‌صفتان برای کاستن از شیرینی عفو اخیر رهبری

وی با اشاره به دروغ‌پراکنی‌ها و تلاش‌های مذبوحانه شیطان‌صفتان برای کاستن از شیرینی عفو اخیر رهبر معظم انقلاب در قبال تعداد قابل توجهی از متهمان و محکومان و زندانیان، مجدد خطاب به عفوشدگان، گفت: توصیه می‌کنم که با بی‌توجهی به این دروغ‌ها و تلاش‌های شیطان صفتان، مراقبت داشته باشند تا در دام شیطان قرار نگیرند.

رئیس قوه قضائیه با توجه به قرار گرفتن در هفته‌های پایانی سال، به تمام مسئولان و واحدهای قضائی در صف و ستاد دستور داد که تا جایی که مقدور است و با تلاش‌های مضاعف، به گونه‌ای امور را پیگیری کنند که کارهای سال جاری به سال آتی موکول نشود.

وی افزود: معاونت مالی و پشتیبانی نیز نهایت همکاری را در قبال همکارانی که در این ایام کارهای فوق‌العاده و شبانه‌روزی انجام می‌دهند، داشته باشد.

محسنی اژه‌ای به معاونت مالی و پشتیبانی قوه قضائیه نیز دستور داد که با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، برای کمک و همکاری بیشتر به همکاران و نیروهایی که دریافتی کمتری دارند، برآوردها و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به در پیش بودن مناسبت‌های دینی و ملی، به بخش‌های ذی‌ربط در دستگاه قضائی دستور داد همچون سال‌های گذشته برای کمک به زندانیان و خانواده‌های آن‌ها و به طور کلی تمام محرومان، مقدمات جلب و جذب کمک‌ها و مساعدت‌های مردم و خیّرین را فراهم آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی، معاون قضائی قوه قضائیه با اشاره به اقدامات گسترده و شبانه‌روزی مراجع قضائی در راستای اجرای دستور عفو اخیر رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: روند اجرای تطبیق معیارها با مصادیق در جریان دستور عفو اخیر با سرعت و دقت خوبی در حال انجام است و این فرایند همچنان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از دستگیری یک جاعل حرفه‌ای و غاصب عنوان به همراه تعدادی از مرتبطان این فرد در اصفهان خبر داد و گفت: این جاعل با مراجعه به مراکز امنیتی و قضائی، در قبال دریافت وجه کلان از افراد مبادرت به تهیه گواهی‌های پزشکی عدم تحمل حبس برای آن‌ها می‌کرد.

محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به راه‌اندازی سامانه قرعه‌کشی ارجاع به کارشناس، تصریح کرد: در راستای حل مشکلات کارشناسی و توزیع عادلانه پرونده‌ها میان کارشناسان، از دو ماه پیش سامانه قرعه‌کشی ارجاع به کارشناس از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه‌اندازی شد.

وی افزود: تا امروز دادگستری استان‌های تهران، یزد، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و البرز در استفاده از این سامانه پیشتاز بوده‌اند.

کد خبر 640987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.