«بنشین در کریاس»؛ بازدید از دیدنی‌های کمتر دیده شده پل خواجو

 رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان  گفت: برنامه گردشگری «بنشین در کریاس» از دوشنبه-بیست‌وچهارم بهمن‌ماه- آغاز و تا روز یکشنبه پایان بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

علیرضا مساح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برنامه گردشگری «بنشین در کریاس» دومین برنامه نیم‌رخ با عنوان فرعی بازدید از گنجینه‌های کمتردیده شده اصفهان در سال جاری است که در کریاس پل تاریخی خواجو اجرا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: پل خواجو از جمله شاهکارهای دوره صفوی است. دو قسمت میانی این سازه ویژه خاندان دربار و سلطنت بوده است. برنامه‌های مناسبتی و جشن‌های پایتخت صفوی در کنار همین پل تاریخی برگزار می‌شده است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: آن دوره با بستن پل در قسمت غربی، دریاچه‌ای شکل می‌گرفته که در همان دریاچه قایق‌هایی را برای تفریح و خوش‌گذرانی به آب می‌انداختند.

وی با اشاره به اینکه این در نوع خود بسیار دیدنی و خاص است، اضافه کرد: پل به‌قدری زیبا بوده که کشور مالزی نمونه همین پل تاریخی و هفت پل دیگر زیبای جهان را در یکی از شهرهای خود طراحی و اجرا کرده است.

مساح تصریح کرد: برنامه گردشگری «بنشین در کریاس» از دوشنبه بیست و چهارم بهمن‌ماه آغاز و تا روز یکشنبه پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت. این رویداد روزانه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ اجرا می‌شود و شهروندان و گردشگران با انجام ثبت نام قبلی، رزرو و تهیه بلیت می‌توانند در بیگلربیگی و کریاس پل تاریخی خواجو حضور یابند.

«بنشین در کریاس»؛ بازدید از دیدنی‌های کمتر دیده شده پل خواجو

وی افزود: عموم مردم و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت www.shahrvandticket.ir برای تهیه بلیت اقدام کنند. تهیه بلیت برای برقراری نظم و محدودیت فضای تاریخی مورد بازدید است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برای بازدیدها افراد ثبت نام شده در گروه‌هایی تقسیم می‌شوند و هر کدام از گروه‌ها در ساعت مورد نظر مشخص شده در سایت و زمان ثبت نام، از محل دیدن می‌کنند.

وی اظهار کرد: این تقسیم بندی در گروه‌های ۲۰ نفره و به منظور حفاظت از پل خواهد بود چرا که اگر تعداد زیادی همزمان در محل حاضر شوند، امکان آسیب به پل وجود دارد.

مساح خاطر نشان کرد: بروشورهایی برای این رویداد گردشگری طراحی و آماده شده و افراد می‌توانند بروشور را دریافت کنند و قبل از ورود از تاریخچه محلی که بازدید می‌کنند مطلع شوند.

وی تصریح کرد: هر نوبت بازدید ۲۰ نفره به مدت نیم ساعت برنامه‌ریزی شده است. در مجموع حدود دو هزار نفر در این مدت می‌توانند از کریاس و بیگلربیگی پل تاریخی خواجو دیدن کنند.

پل خواجو در سال ۱۰۳۰ خورشیدی در دوران شاه عباسی دوم از سلسله صفوی در جای پل حسن بیگ (از زمان تیموریان) ساخته شده است، پل خواجو را پل بابا رکن‌الدین نیز می‌نامند زیرا در مسیر آرامگاه بابا رکن‌الدین یا همان تخت فولاد قراردارد، از آنجا که پل خواجو محل استراحت خانواده شاه عباس دوم نیز بوده دارای زیبائی‌ها و اسرار و عجایبی ناب است. همچنین نام اصلی آن پل شاه بوده، اما امروزه به دلیل آنکه این پل در محله خواجو قرار گرفته آن را با نام پل خواجو می‌شناسند.

کد خبر 640893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.