گسترش سالک از نظر جغرافیایی / فارس رتبه نخست بیماران مبتلا را دارد

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیماری سالک به صورت ذاتی چند سال یک‌بار نوسان دارد، البته در جای جای کشور این بیماری را شاهد هستیم، اما اصفهان بیشتر با این بیماری مواجه است، این در حالی است که سالک از نظر جغرافیایی رو به گسترش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا فدایی امروز _چهارشنبه نوزدهم بهمن_ در نشست خبری بررسی وضعیت بیماری سالک، اظهار کرد: چند بعدی بودن موضوع کنترل بیماری سالک و ارتباط آن با مسائل عمرانی، محیط زیست، منابع طبیعی، استراتژی جمعیتی باعث شده است، بیش از پیش به سالک پرداخته شود، سالک بیش از اینکه جنبه پزشکی و بهداشتی داشته باشد جنبه اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: سالک ممکن است برای بسیاری از افراد ملموس نباشد، اما مردم شهرستان‌های متعدد درگیر این بیماری هستند.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: هر سال سالک سوژه جدید همان سال می‌شود و ممکن است وضعیت با سال‌های قبل‌تر متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: پشه خاکی، انواع موش صحرایی که مخزن انگل هستند، باعث بروز بیماری سالک می‌شود که اگر در صورت و قسمت‌های نمایان بدن رخ دهد، بسیار ناراحت‌کننده است.

فدایی اضافه کرد: بیماری سالک به صورت ذاتی چند سال یک‌بار نوسان دارد، البته در جای جای کشور این بیماری وجود دارد، اما اصفهان بیشتر با این بیماری مواجه است، لازم است بدانیم سالک از نظر جغرافیایی رو به گسترش است.

وی گفت: سال گذشته استان فارس با حدود ۴۵۰۰ بیمار سالک رتبه نخست و اصفهان رتبه دوم از نظر تعداد بیماری را داشت، اما استان‌هایی مانند زنجان، کردستان و گیلان با این بیماری مواجه نیستند.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: به لحاظ بروز بیماری سالک به طور تقریبی استان اصفهان رتبه نخست را دارد، اما استان ایلام به نسبت جمعیت بدترین وضعیت را دارد.

وی گفت: حوزه علوم پزشکی اصفهان به غیر از کاشان و آران و بیدگل سال گذشته ۳۱۱۳ بیمار و امسال تاکنون ۱۰۷۸ بیمار سالک داشته که به طور تقریبی یک سوم سال گذشته است، این در حالی است که برخوار، نطنز، اردستان و نائین به تازگی به کانون‌های سالک‌خیز اضافه شده‌اند.

فدایی با بیان اینکه هنوز واکسن سالک به صورت کامل ساخته نشده و در حال حاضر در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچیک از واکسن‌ها حتی واکسن کرونا کارایی صد درصد نداشته است.

وی با بیان اینکه اگر شرایط زیست محیطی که مخزن و ناقل بیماری سالک است، اصلاح نشود، منابع و اقداماتی که تاکنون انجام شده است به هدر می‌رود، افزود: از اسفندماه سال گذشته تا شهریورماه سال جاری ۸۴ کانون عملیات در ۸۸ هزار هکتار توسط بیش از ۱۳ هزار نفر روز نیرو طعمه‌گذاری و سم‌پاشی شد.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه هرچقدر زخم سالک زودتر تشخیص داده شود، بهتر درمان می‌شود و جایی بر روی بدن باقی نمی‌گذارد، گفت: در ۲۸ نقطه استان اصفهان آزمایشگاه تشخیص سالک وجود دارد که از افراد دارای زخم سالک نمونه گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: درمان بیماری سالک رایگان است و در محل زخم آمپول گلوکانتیم تزریق می‌شود، از آن جایی که این نوع درمان دردناک است به دنبال درمان‌های تزریقی هستیم.

فدایی افزود: هر آمپول سالک با هزینه‌ای بالغ بر شش دلار توسط دولت وارد کشور می‌شود، اما تزریق آن برای مردم رایگان است.

اهمیت آموزش به مردم در مناطق سالک‌خیز

وی با بیان اینکه آموزش و آگاهی مردم در مقابل بیماری سالک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: هیچ مشکل بهداشتی بدون مشارکت برطرف نمی‌شود، حتی افراد گرفتارشده باید کمک کنند.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه آموزش به مردم در مناطق سالک‌خیز رکن بسیار مهمی است، ادامه داد: نگرانی ما از آنجا است که روزی شهر اصفهان را از مناطق سالک‌خیز جدا کنیم و این شهر به کانون سالک تبدیل شود.

وی گفت: حدود ۷۰۰ هزار نفر از مردم استان اصفهان (تحت پوشش علوم پزشکی اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل) در مناطق سالک‌خیز زندگی می‌کنند.

فدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خشکی زاینده‌رود بر افزایش ابتلاء به سالک تأثیرگذار است، افزود: تعطیلی کشاورزی به دنبال آن خشکی بستر زاینده رود باعث شد، جوندگان برای یافتن غذا به مناطق مسکونی نزدیک‌تر شود که این عامل در راستای تشدید بیماری به یکی از چالش‌ها تبدیل شد.

ثبت سالانه ۲۳ هزار بیمار مبتلا به سالک در کشور

فدایی با اشاره به وضعیت بیماری سالک در کشور، گفت: بیماری سالک در بیش از ۱۸ استان، ۳۷ دانشگاه، ۱۴۳ شهرستان و ۱۹۱۶ کانون در کشور مطرح بوده و انتقال می‌یابد.

وی افزود: سالانه بالغ بر ۲۳ هزار مورد بیمار مبتلا به سالک در کشور ثبت و گزارش می‌شود که حدود ۲۱ هزار مورد از آن‌ها مربوط به استان‌های فارس، کرمان، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، سمنان، هرمزگان، خوزستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، گلستان و قم است.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: به لحاظ میزان بروز بیماری سالک (در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال گذشته به ترتیب نطنز، اردستان، برخوار و نائین بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به شهرستان‌های سالک‌خیز و تعداد کانون‌های اصلی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال جاری، اضافه کرد: اصفهان، جرقویه، ورزنه، هرند، کوهپایه، اردستان، نطنز، برخوار، شاهین‌شهر و میمه و نائین از جمله شهرستان‌های سالک خیز هستند که در مجموع ۹۱ کانون اصلی داریم.

فدایی خاطرنشان کرد: کانون‌های آندمیک سالک تحت پوششش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مناطق مهم با ابعاد سیاسی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و گردشگری در استان اصفهان از جمله بعضی مناطق زیارتی، سیاحتی و گردشگری مانند کمپ توریستی متین آباد نطنز و بوم‌گردی‌های شرق اصفهان از جمله ورزنه، تعدادی از مناطق فرهنگی و ورزشی و مناطق نظامی است.

وی افزود: مناطق بیابانی بدون پوشش گیاهی، مناطق بیابانی با پوشش گیاهی تاغ‌زاری، مناطق دارای کشت زار و مناطق دارای باغات از جمله کانون‌های آندمیک سالک تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مجاورت مناطق مسکونی است.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به نحوه تأمین منابع مالی برنامه کنترل سالک، گفت: شیوه تأمین منابع مالی موردنیاز در سال‌های مختلف متغیر بوده و همواره با تأخیر و کمبود در تأمین منابع مالی مواجه هستیم، آغاز برنامه با اعتبارات سفرهای ریاست جمهوری، اعتبارات مدیریت بحران، تخصیص اعتبار از وزارت بهداشت با دستور مستقیم وزرای وقت و بند "م ماده ۲۸" الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در این راستا است.

وی با اشاره به اصولی که در تدوین برنامه کنترل سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بیش از یک دهه اخیر در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: تدوین برنامه بر مبنای راهنمای کشوری کنترل سالک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهره‌گیری از نظرات مشورتی اساتید و صاحب نظران در تدوین هرکدام از برنامه‌ها بر اساس تخصص و تجربه هر فرد، تاکید بر تعاملات بین دانشگاه‌ها، در نظر گرفتن تمام راهبردهای موردنیاز بدون جهت‌گیری خاص، بازبینی سالانه روش‌های مورد استفاده و نتایج حاصله و در صورت لزوم اصلاح بعضی روش‌ها و تاکید بر اولویت همکاری‌های بین بخشی به ویژه در حوزه بهسازی محیط و جذب منابع است.

دوره طلایی تشخیص سالک ۱۴ روز پس از جوش اولیه

فدایی با بیان اینکه دوره طلایی تشخیص و درمان سالک ۱۴ روز پس از ایجاد جوش اولیه است، افزود: وجود زباله، نخاله، کود حیوانی و اماکن مخروبه نزدیک محل زندگی از جمله عوامل محیطی مؤثر در ابتلاء به سالک است.

وی با اشاره به نکاتی در خصوص حفاظت فردی در پیشگیری از سالک، گفت: پوشیدن لباس آستین بلند و پوشیده به ویژه در ساعت‌های پس از غروب آفتاب، استفاده از پشه بند بهداشتی، نصب توری پنجره، استفاده از مواد دفع حشرات و استفاده از حشره‌کش دور کننده در مناطق سالک خیز لازم و ضروری است.
وضعیت نامناسب ساماندهی زباله‌ها از مهم‌ترین چالش‌ها است

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: وضعیت نامناسب ساماندهی زباله، نخاله و کود در اکثر کانون‌های سالک‌خیز استان، منازل متروکه متعدد در بافت شهری، اجرای پروژه‌های مسکونی و غیرمسکونی که در عمل موجب پیشروی انسان در عمق مناطق پرخطر شده است، جاری بودن فاضلاب روباز در برخی مناطق، مجاورت تاغ‌زارها با مناطق مسکونی و ساماندهی نکردن دامداری‌ها در سطح داخل شهرهای سالک‌خیز استان اصفهان از جمله مهم‌ترین چالش‌ها در عرصه بهسازی محیط مناطق سالک‌خیز استان اصفهان است.

وی با اشاره به واکسن سالک، گفت: آزمون علمی واکسن سالک در اسفندماه سال ۹۷ در استان اصفهان و فارس انجام شد و حدود دو هزار نفر در مناطق ورزنه و چند شهرستان استان فارس این واکسن را دریافت کردند که پس از مطالعات انجام شده و چهار سال پیگیری مشخص شد این واکسن شیوع سالک در مناطق سالک‌خیز را حدود ۷۰ درصد کاهش داده است.

کد خبر 639823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.