به گزارش خبرنگار ایمنا، بزرگترین رویداد گردشگری کشور لحظات پیش آغاز به کار مرد، رویدادی که در آن ۴۷ کشور از سایر نقاط دنیا حضور دارند. رویداد «شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی وابسته» که امروز_ سه شنبه هجدهم بهمنماه_ همزمان با ششمین روز از دهه فجر در نمایشگاه بین المللی تهران برپا شد روبان افتتاح آن را عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همراهی تعدادی از سفرای خارجی کشورهای مقیم در ایران برید و به این ترتیب، در شرایطی که سفر و گردشگری تخت تأثیر افزایش هزینهها، نوسانات ارزی و تحولات اخیر کشور، با رکود مواجه شده است، بیم رونق مجدد این حوزه را نوید میدهد.
در این دوره از نمایشگاه ۱۶ سالن به نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اختصاص پیدا کرده که بازدید از آنها در چهار روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ امکانپذیر است.
امسال نمایندگانی از روسیه، عراق، پاکستان، ترکیه، قطر، تاجیکستان، اندونزی، هندوستان، مالزی، گینه، ویتنان، ژاپن و ونزوئلا حضور دارند که هدف بیشتر آنها جذب گردشگران ایرانی در آستانه تعطیلات نوروز است.
در حاشیه این نمایشگاه کارگاههایی تخصصی، دورههای آموزشی و میزگردهای برگزار میشود.همچنین ۱۵۰ متر از فضای نمایشگاه به دانشجویان گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شده است.
نمایشگاه امسال مانند دورههای گذشته نیز بخشی را ویژه به گردشگری سلامت اختصاص داده است همچنین سالنهای شش، هفت، هشت، ۹ و ۲۷ نمایشگاه بینالمللی تهران به محصولات و فعالیتهای صنایع دستی اختصاص داده شده است.
بخشی از فضای نمایشگاه مثل هر سال به چادرهای عشایری اختصاص داده شده که شیوه زندگی و محصولات خود را به نمایش میگذارند همچنین کاروان خودروهای تاریخی در کنار ونهای مسافرتی نیز هر روز در محوطه نمایشگاه حضور خواهند داشت.
اردبیل که امسال به عنوان پایتخت گردشکری کشورهای عضو اکو معرفی شده نیز فعالیت خود را همزمان با افتتاح این نمایشگاه و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در غرفه این استان، آغاز کرد.
رویکرد نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی همگرا بودن است
مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در حاشیه نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایعدستی وابسته اظهار کرد: این نمایشگاه براساس راهبرد تقویتی قابل توجه سیاستگذار، تسهیلگر و تنظیمگر طراحی شده است.
وی افزود: غرفههای هفت و ۲۷ نمایشگاه گفتگوی بین نامآوران و نوآوران است و تمام کنشگران عرصه صنایع دستی اعم از شناسایی، آموزش، بسته بندی، ارسال، صادرات و مراودات بانکی در این نمایشگاه حضور دارند.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور تصریح کرد:: هدف از برگزاری نمایشگاه فوق گرفتن سهم صنایعدستی از تسهیلات، سیاستگذاری و حوزه حمایتی، سبد مصرف خانواده، صادرات و تولید ناخالص ملی است.
وی با بیان اینکه نمایشگاه با رویکرد همگرا کردن ذینفعان، ذینفوذان و ذیربطان طراحی شده است، تصریح کرد: در سالن هفت این نمایشگاه، روایتی از سند تحول صنایعدستی طراحی شده است.
جلالی در خصوص تأثیر افزایش نرخ ارز بر صنایعدستی خاطر نشان کرد: بالا رفتن نرخ ارز هم فرصت و هم تهدید است از این جهت که میتوان صادرات، ارزآوری و ارزش افزوده فوقالعادهتری در زمینه صنایع دستی ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه مواد اولیه صنایعدستی داخلی است پس چندان نیازی به ارزآوری ندارد و فقط باید مکانیسم صادرات به گونهای تنظیم شود که افزایش نرخ ارز به تولید کننده برای تولید و فروش محصولاتش کمک کند.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خاطر نشان کرد: البته رفع پیمان سپاری ارزی و تسهیلگری و ایجاد هلدینگ صنایعدستی نیز در تولید و فروش این محصولات تأثیر بسزایی دارد. وی اظهار کرد: صنایعدستی فرصتهای بالفعل فوقالعادهای در حوزه بازارهای مرزی و پلتفرمهای داخلی دارد تا بتواند در سبد خانوارها قرار گیرد. یکی دیگر از امتیازات صنایعدستی سازگاری آن با محیط زیست است که باعث استقبال کمپینها و گروههای علاقهمند به محیط زیست از صنایعدستی میشود که این نیز یک فرصت است.
وی تصریح کرد: گردشگری حوزه اجتماعی کار فرهنگی است اما صنایعدستی حوزه اقتصادی است و اگر کالاهای مورد نیاز بخصوص در صنایع خرد و زیورآلات تولید شود، میتواند در بازارهای داخلی و بینالمللی نیز به رشد اقتصاد این زمینه کمک شایان توجهی کند.
رویکرد اصفهان در نمایشگاه بینالمللی گردشگری، معرفی برند اصلی این استان است
علیرضا ایزدی، مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رویکرد اصفهان در شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی، معرفی برند اصلی اصفهان است.
وی افزود: نمایشگاه تهران هرساله با محوریت گردشگری و صنایعدستی برگزار میشود، امسال هم تمام استانها در این نمایشگاه حضور دارند اما حضور یکپارچه استان اصفهان از سمت و سوی شهرداریها، تزئین غرفهها و شیوه ارائه محصولات و معرفی آنها بسیار مطلوب است.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین تاکید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بر موضوع سرمایه گذاری است، اظهار کرد: امیدوارم حضور اصفهان در این نمایشگاه ثمرات و نتایج خوبی برای بازار کوتاه مدت نوروز و بازار بلند مدت سرمایه گذاری مفید در زمینه صنایعدستی داشته باشد.
وی ادامه داد: رویکرد اصفهان در این نمایشگاه همانند سال گذشته ادامه محور داستانهای ناگفته برای معرفی و نهادینه کردن برند اصلی اصفهان و معرفی پک سرمایه گذاری است که با همکاری شهرداریها در حال اجرا است.
ایزدی هدف از معرفی پک سرمایه گذاری را جذب سرمایه گذاران بیشتر در حوزه صنایع دستی عنوان کرد و در خصوص همکاری اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با شهرداری این شهر در حوزه گردشگری شهری گفت: اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از ظرفیت شهرداریها برای گردشگری شهری استفاده میکند؛ چرا که گردشگری در حوزه شهری هنوز آنطور که باید و شاید جا نیفتاده، ضمن اینکه متولی اصلی این حوزه شهرداری است.
جذب سرمایهگذار در حوزه گردشگری از اهداف حضور اصفهان در نمایشگاه صنایع دستی
نادر آخوندییزدی، سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هدف از حضور اصفهان در نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی، جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگر برای اصفهان است.
وی افزود: سیاست کلی استانداری اصفهان، جذب سرمایه گذار در حوز گردشگری است که گروههای مختلفی از اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتاق بازرگانی، شرکتهای خصوصی و ان جی اوها با مدیریت استانداری به این حوزه ورود کردهاند.
سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: ادامه داد: برنامههای خوبی نیز در این زمینه برگزار شده است که از آن جمله میتوان به برگزاری همایش سرمایهگذاری با حضور شهرداریها و فرمانداران استان اصفهان اشاره کرد که با هدف ارتقای بینش شهرداریها برای جذب سرمایه گذار گردشگری برگزار شد.
وی با بیان اینکه این سلسله فرایندها با حضور اصفهان در نمایشگاه گردشگری ادامه دارد، تصریح کرد: تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه سالهای گذشته در این است که در نمایشگاههای گذشته شهرداریها بصورت پراکنده در نمایشگاه شرکت میکردند و آن جذابیت و معرفی استان آنطور که باید و شاید به خوبی انجام نمیشد؛ اما امسال با هماهنگی اتاق فکر ارگانهای یاد شده قرار شد تمامی شهرستانهای استان اصفهان بصورت واحد و با شعار داستانهای ناگفته استان اصفهان به این نمایشگاه ورود کنند که مورد استقبال نیز واقع شد.
آخوندییزدی افزود: تمام برنامههای اصفهان بصورت دیجیتال و محتوای دیجیتالی در نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی برگزار میشود و سعی بر استفاده از دستاوردهای نوین موجود در تکنولوژی است تا بتوانیم برای جذب سرمایهگذار و معرفی فرصتهای ناگفته در اصفهان اقدامات مطلوبی را صورت دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در انتهای کار نمایشگاه نیز دورهها و کارگاههای آموزشی برای شهرداران در راستای ارتقای بینش آنها در این بخش برگزار میشود و این کار ادامه دارد تا سازمان همیاری شهرداریها بصورت محور به این قصه ورود میکند و آموزشهای لازم و نوشتن طرح توجیهی برای جذب سرمایه گذار را صورت میدهد.
سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: اظهار کرد: نمایشگاه بینالمللی سرمایهگذاری گردشگری در اردیبهشتماه سال آتی بهصورت مستقل با حضور شهرداران در اصفهان برگزار خواهد شد.
نظر شما