ارتباطات اجتماعی ضعیف از ویژگی‌ اسکیزوئیدها است

یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان گفت: ویژگی مهم افراد دارای اسکیزوئید این است که ارتباط اجتماعی آن‌ها فوق‌العاده ضعیف است و گوشه‌گیر و منزوی هستند، به عبارتی این افراد در پیله زندگی می‌کنند و با فرد دیگری ارتباطی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن لعلی در یک گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به تعریفی از اختلال شخصیت اظهار کرد: اختلال شخصیت مجموعه‌ای از الگوهای روانی و رفتاری، پایدار، مستمر و فراگیر است که به صورت ناسازگار بوده است و از دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و باعث مشکلات بین فردی، شغلی و خانوادگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اختلال شخصیت دارای دسته‌بندی‌های متعددی است، افزود: دسته نخست افرادی هستند که سوءظن دارند (اختلال پارانوئید) و دسته دوم افراد گوشه‌گیر و منزوی (اسکیزوئید) هستند.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان تصریح کرد: ویژگی مهم افراد دارای اسکیزوئید این است که ارتباط اجتماعی آن‌ها فوق‌العاده ضعیف است و گوشه‌گیر و منزوی هستند، به عبارتی این افراد در پیله زندگی می‌کنند و با فردی دیگری ارتباطی ندارند؛ به‌گونه‌ای که با بررسی دوران کودکی این افراد به روابط اجتماعی ضعیف آن‌ها پی می‌بریم.

وی با اشاره به خاص بودن ویژگی‌های دوره نوجوانی اضافه کرد: گاهی برخی از نوجوانان دچار انزواطلبی هستند، مادران شاید با این مسئله مواجه شدند که فرزند آن‌ها علاقه‌ای به صحبت کردن ندارد، اما نوجوانی که اختلال شخصیت گوشه‌گیر و منزوی دارد باید از دوران کودکی و نوجوانی این ویژگی‌ها را داشته باشد.

لعلی گفت: نمی‌توان به سرعت برچسب اختلال شخصیت به فردی زد، برچسب زدن اختلال شخصیت تجربه و تخصص خاص می‌خواهد و تشخیص آن در اختیار تمام افراد نیست و تنها با وجود علائمی در افراد نمی‌توان گفت اختلال شخصیت جزو کدام دسته است.

لذت نبردن از ارتباطات بین فردی از علائم اختلال شخصیت دوری‌گزین است

وی افزود: اگر فردی از دیگران گوشه‌گیری و انزوا پیشه می‌کند تا وی را ناراحت نکنند و این اقدام به یک روند در زندگی وی تبدیل شده باشد، از جمله علائم اختلال شخصیت دوری‌گزین است.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان تصریح کرد: اگر فردی از ارتباطات بین فردی لذت نمی‌برد و از تمام مراسم و موقعیت‌های اجتماعی کناره‌گیری می‌کند و فعالیت‌های فردی را به جمعی ترجیح می‌دهد، دارای اختلال شخصیت دوری‌گزین یا انزواطلبی است، این افراد به طور معمول شغل‌هایی را انتخاب می‌کنند که لازمه آن اقدامات انفرادی است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله تفریحات مورد علاقه نوجوانان، تفریح و گردش با دوستان خود است، این در حالی است که افراد دارای اختلال شخصیت دوری‌گزین، نه تنها علاقه‌ای به تفریح با فرد دیگری ندارند بلکه دوست صمیمی نیز ندارند، دوست صمیمی این افراد می‌تواند پدر و مادر باشد و اگر این اختلال گسترش یابد با اعضای خانواده نیز ارتباطی ندارد.

لعلی با بیان اینکه یکی دیگر از علائم اختلال شخصیت دوری‌گزین، بی‌تفاوتی است، گفت: این افراد نسبت به ستایش و انتقاد بی‌تفاوت هستند، اگر فردی اختلال شخصیت دوری‌گزین داشته باشد در مقابل تقدیر سایر افراد نسبت به خود نیز بی‌تفاوت است.

وی افزود: افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت گوشه‌گیری و انزواطلبی هستند، به طور معمول ازدواج نمی‌کنند و در صورتی که ازدواج کنند به شکست منتهی می‌شود.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه افراد دارای شخصیت دوری‌گزین نه تنها از وضعیت خود ناراحت نیستند بلکه خوشحال هستند، گفت: اختلال شخصیت نوعی سبک زندگی است و افراد دارای اختلال شخصیت از این سبک زندگی لذت می‌برند.

کد خبر 638849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.