مبانی برنامه‌ریزی شهری در تهیه طرح‌ها مورد توجه قرار گیرد

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه باید با توجه به ظرفیت‌ها در تخصیص کاربری‌ها اقدام کنیم، گفت: لزوم توجه به مبانی و کلیات برنامه‌ریزی شهری، روستایی و منطقه‌ای در تهیه طرح‌های شهری، امری حیاتی است و نشان از ارائه یک طرح بهینه در سرزمین دارد.

دکتر عماد مطالبی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: توجه به پهنه‌بندی و تخصیص کارا و اصولی کاربری به زمین در پهنه‌های سرزمینی، از مهم‌ترین ارکان مدیریت خردمندانه زمین و در راستای آمایش سرزمین است.

وی با بیان اینکه باید با توجه به ظرفیت‌ها در تخصیص کاربری اقدام کنیم، گفت: لزوم توجه به مبانی و کلیات برنامه‌ریزی شهری، روستایی و منطقه‌ای در تهیه طرح‌های هادی، جامع و تفضیلی و همچنین توسعه‌ای امری حیاتی است و نشان از ارائه یک طرح بهینه در سرزمین دارد.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد: لازمه یک طرح و الگوی مناسب آمایشی برای یک شهر، شناخت و درک درست نیازها و فعالیت شهروندان است، لذا باید یک تعادل بین فعالیت، انسان و محیط ایجاد کنیم تا پاسخگوی نیازهای شهروندان باشیم.

وی با بیان اینکه باید در استفاده از زمین‌ها و بهره‌گیری از آن اقدام امکان‌سنجی و تحقق‌پذیری ارائه بهتر خدمات به شهروندان صاحبان اصلی شهر انجام شود، افزود: باید به فکر ایجاد بانک زمین در کلان‌شهرها باشیم.

مطالبی تاکید کرد: تغییر کاربری زمین بدون توجه به نیازهای عمومی و در نظر گرفتن اصول آمایشی و به بهانه‌های مختلف برای سکونت افراد می‌تواند چهره پهنه‌های زیستی را در شهرها و روستاها به شدت تغییر دهد، پدیده ساختمان‌سازی را مسلط کند، حس تعلق مکانی و تعلقات خاطر شهروندی را نابود سازد، به کار برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی برای خدمت‌رسانی و برنامه‌ریزی کلان آسیب وارد کند، طرح‌های شهری و روستایی را بی اثر سازد و ضربات مهلکی را بر پیکره سرزمین وارد کند.

وی تصریح کرد: زمانی که از پهنه‌بندی و تخصیص کاربری در سطوح شهری به‌ویژه مقیاس محله‌ای صحبت می‌کنیم، باید مجموعه‌هایی از اختلاط کاربری‌ها را ارائه دهیم و بهترین نمونه آن می‌تواند با رویکرد تجارت و خدمات «CBD»یا (CENTERAL BUSINESS DISTRICT) است.

مشاور کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت افزود: پهنه‌بندی با رویکرد کاربری مختلط فرمی از بهره‌گیری خردمندانه از فضا و مکان است که می‌تواند در راستای فرم پایدار زیستی در شهرهای کشور مورد استفاده قرار گیرد و گامی در جهت دست‌یابی به شهر زیست پذیر باشد.

وی گفت: در تبیین آسیب‌شناسی شهری از نظام مسائل در حوزه‌های روستایی، شهری و کلان‌شهری اینکه به هر بهانه‌ای همچون رشد، توسعه، اشتغال و هر چیز دیگر بخواهیم پهنه‌های سرزمینی خود را دستخوش تغییر کاربری کنیم، درخواست‌های متعدد تغییر کاربری را پاسخ دهیم و به‌طور متوالی به‌دنبال رفع مغایرت‌ها و پاسخ‌دهی به نیازهای آینده ساخت‌وساز ساکنان و حتی مهاجران مختلف در طرح‌های هادی جامع تفضیلی و توسعه شهری باشیم، دیگر پهنه‌ای برای مدیریت خردمندانه زمین باقی نمی‌ماند، لذا نباید پهنه‌های سرزمینی کشور دستخوش وسیع تغییرات کاربری شود زیرا وظیفه داریم برای نسل آینده در این پهنه‌ها، زمین ذخیره کنیم.

کد خبر 638428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.