رشد درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۲ نسبت به پیش‌بینی تورم سال جاری اختلاف چندانی ندارد

رشد درآمدهای مالیاتی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، به‌صورت معناداری کمتر از نرخ تورم و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیشتر از نرخ تورم بوده است؛ ثانیاً، رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به پیش‌بینی تورم سال جاری اختلاف چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲، یکی از تکالیف سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین بودجه جاری دولت است.
درآمدهای مالیاتی مهم‌ترین جزء پایدار از منابع بودجه کشورها محسوب می‌شود. سطح پایین درآمدهای مالیات در بودجه به معنای وابستگی بیشتر به منابعی نظیر فروش نفت، واگذاری شرکت‌ها و فروش اموال، استقراض و استفاده از پایه پولی است.

درآمدهای مالیاتی (شامل درآمدهای گمرکی) از ۳۵ درصد منابع بودجه عمومی (در قانون بودجه سال ۱۴۰۰) به ۴۰ درصد منابع در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۴۲ درصد منابع در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است (نمودار ۴). البته این درآمدها همچنان با هدف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه فاصله دارد.

رشد درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۲ نسبت به پیش‌بینی تورم سال جاری اختلاف چندانی ندارد

در نمودار ۵ برای بررسی میزان افزایش حقیقی درآمدهای مالیاتی در قوانین بودجه سنواتی، نرخ تورم در مقابل درصد رشد این درآمدها ترسیم شده است (شایان ذکر است درآمد برخی از پایه‌های مالیاتی مانند ارزش‌افزوده با تورم همان سال و درآمد برخی از پایه‌های مالیاتی _مانند مالیات بر عملکرد_ با تورم سال قبل مرتبط است).

رشد درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۲ نسبت به پیش‌بینی تورم سال جاری اختلاف چندانی ندارد

همان‌طور که مشاهده می‌شود، اولاً رشد درآمدهای مالیاتی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، به‌صورت معناداری کمتر از نرخ تورم و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیشتر از نرخ تورم بوده است. ثانیاً، رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به پیش‌بینی تورم سال جاری اختلاف چندانی ندارد.

کد خبر 635958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.