درباره هویت خلیج فارس با کسی تعارف نداریم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل خلیج فارس را یکی از مسلمات وابسته به هویت کشور دانست و گفت: در موقعیت مناسب به عبارت‌هایی که از سوی برخی مقامات عراق به کار برده می‌شود و با هویت و منافع تاریخی ما مغایرت دارد، واکنش نشان می‌دهیم و اعتراض می‌کنیم اما در کنار آن روابط و منافع خود را در عراق حفظ می‌کنیم.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اظهارات ضد و نقیض برخی مقامات عراق درباره نام خلیج فارس اظهار کرد: شکی نیست که خلیج فارس یک مفهوم قطعی است و هر اظهار نظری از سوی مقامات همسایه یا کشورهای دیگر در این باره شود، در برابر آن واکنش نشان می‌دهیم.

وی خلیج فارس را یکی از مسلماتی دانست که به هویت کشور بستگی دارد و افزود: در این زمینه با کسی تعارف نداریم و این‌گونه نیست که نخست‌وزیر عراق یا هر مقام دیگری بتواند درباره این مسلمات هر مطلبی را به زبان آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه روابط ما با همسایگان بر اساس منافع و امنیت ملی به شکل کلان تنظیم می‌شود، خاطرنشان کرد: این بدان معناست که پس از بیان چنین اظهاراتی از سوی برخی مقامات عراق نه رابطه خود را با این کشور به هم می‌زنیم، نه منافع در عراق را نادیده می‌گیریم و نه این اظهارات را ناشنیده و نادیده خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: در موقعیت مناسب به عبارت‌هایی که از سوی مقامات همسایه از جمله عراق به کار برده می‌شود و با هویت و منافع تاریخی ما مغایرت دارد، واکنش نشان می‌دهیم و اعتراض می‌کنیم اما در کنار آن روابط خود و منافع خودمان را در عراق حفظ می‌کنیم.

کوشکی نوع رفتار همسایگان را در تنظیم سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آنها تأثیرگذار دانست و گفت: به این مسئله به عنوان یک سبد نگاه می‌کنیم به این معنا که هر چقدر رفتار مقامات همسایه از جمله عراق در برابر کشور ما مناسب‌تر باشد، به همان میزان رفتار ما نیز مناسب‌تر خواهد بود، این مجموعه باید به شکل کامل در نظر گرفته شود و به دلیل مجموعه‌ای از اظهارات روابط را قطع نخواهیم کرد.

وی توسعه روابط خارجی را وابسته به منافع کشور دانست و تصریح کرد: هر جا که اظهار نظر غلطی مطرح شود، واکنش نشان می‌دهیم در برابر سخن با سخن و در برابر عمل نیز با عمل رفتار خواهیم کرد، بنابراین اگرچه به خاطر یک سخن منافع خود را در عراق نادیده نمی‌گیریم اما به طرف مقابل نیز اجازه نمی‌دهیم که در مورد هویت تاریخی ما مطالبی را مطرح کند و در برابر آن ساکت نخواهیم نشست.

کد خبر 635347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.