لزوم ایجاد همکاری همه‌جانبه در راستای احیای زکات

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد کشور گفت: کمیته امداد با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط می تواند نهضت احیای زکات را انجام دهد، ۱۱ عضو دیگر در کنار کمیته امداد در قانون سال ۹۱ عضو شورای زکات هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب‌الله آسوده امروز _پنجشنبه بیست‌ونهم دی‌ماه_ در اختتامیه جشنواره علمی ترویج زکات، اظهار کرد: زکات زمینه‌ساز رفع مشکلات اقتصادی و مشکلات مستضعفان، تذکیه و تطهیر می‌شود.

وی درباره لزوم پرداخت زکات توسط مردم، افزود: در جامعه‌ای با مردم‌سالاری دینی زندگی می‌کنیم و مردم باید یه میدان بیایند تا شاخص مردم‌ساز شکل گیرد. در راستای تبیین و آگاه‌سازی جامعه، مسئولان باید پاسخ. گو باشند.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد کشور تصریح کرد: کمیته امداد در چهار حوزه منابع مردمی را راهبری و جمع‌آوری می‌کند، اما در تبیین و آگاه‌سازی مردم نیازمند ارتقا است. هرگاه اطلاع‌رسانی شود، آگاه‌سازی صورت گیرد و مردم بدانند چه برکاتی در زکات قرار دارد، مردم بیش از پیش پای کار می‌آیند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری همگان در راستای احیای زکات، ادامه داد: آیا کمیته امداد به تنهایی می‌تواند نهضت احیای زکات را انجام دهد؟، ۱۱ عضو دیگر در کنار کمیته امداد در قانون سال ۹۱ عضو شورای زکات هستند و داشتن مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی خود نعمت است.

آسوده گفت: درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ هزار معدی داریم و کل زکات جمع‌آوری شده در ۹ ماهه سال جاری برابر با ۱۸۰۰ میلیارد است که حدود ۲۱۴ میلیارد آن شامل زکات واجب است.

وی اضافه کرد: دو میلیون و ۳۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و خیریه‌ها هستند و ترویج و جریان‌سازی فرهنگ زکات باید مد نظر قرار گیرد. در راستای افزایش فرهنگ‌سازی پرداخت زکات جشنواره‌ای از ابتدای سال آغاز شده است و ادامه خواهد یافت.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد کشور اظهار کرد: از ۱۸۰۰ میلیارد ذکر شده، ۶۵ درصد مربوط به مراکز نیکوکاری است و از ۵۴۰ میلیارد، حدود ۲۴۰ میلیارد توسط کمیته امداد و مابقی توسط خیریه‌ها، سازمان‌ها یا مساجد در روز عید فطر جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع شده است.

وی افزود: به هیچ‌وجه از وجوهات مردمی برای پرداخت هزینه‌های جاری هزینه نمی‌شود و تمام کمک‌های پرداختی، به نیازمندان می‌رسد. هیچ وجوهی در هیچ سر فصلی از استانی به استان دیگر، از شهری به شهری دیگر و حتی از روستایی به روستای دیگر، نباید منتقل شود و منتقل نشده است.

آسوده تصریح کرد: حدود شش تا ۱۰ درصد از وجوه پرداختی، در فعالیت‌های عمرانی عام‌المنفعه و مابقی در حوزه مستضعفان مصرف می‌شود. کمیته امداد در طرح اکرام ایتام نیز وظیفه راهبری بر عهده دارد. ۲,۴۰۰ میلیارد تومان در ۹ ماهه سال جاری ارزش کمک‌های مردم به یتیمان و فرزندان زیر ۱۸ سال است که خانواده آنها بضاعت مالی کافی ندارند.

وی ادامه داد: در واقع، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نیکوکار در ۹ ماهه سال جاری، ۲,۴۰۰ میلیارد تومان کمک نقدی و کالایی به فرزندان داشته‌اند. هیچ پولی در کمیته امداد تجمیع نمی‌شود و این ارگان تنها رصدکننده و پیگیری‌کننده است تا پول درست هزینه شود، همچنین به حدود ۱۰ هزار مرکز نیکوکاری مجوز داده شده است که بیش از ۵۰ درصد آنها مسجدمحور و صددرصد محله‌محور هستند.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد کشور گفت: از جمع ۱۲ هزار میلیاد اعطا شده، حدود ۶۵۰۰ میلیارد، کمک‌های مردم به مردم در مراکز نیکوکاری است. پنج میلیون صندوق صدقه کوچک در منازل و ۳۰۰ هزار صندوق صدقه در معابر و اماکن وجود دارد و کل مبلغ صدقه‌های داده شده در ۹ ماهه امسال، برابر با ۴۱۸ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: صدقات پرداخت شده در سرفصل‌های تحصیل، سلامت و درمان، تأمین سرپناه و مسکن، مهارت و اشتغال هزینه می‌شود. کمیته امداد وظیفه خدمت‌رسانی به حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز، پرداخت بخشی از هزینه شهریه ۵۰ هزار دانشجو، تأمین هزینه‌های درمانی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار بیمار صعب‌العلاج و تأمین هزینه‌های حدود ۴۰ هزار فعالیت عمرانی مسکن و تعمیرات را بر عهده دارد.

آسوده اظهار کرد: از جمع مشارکت‌های مردمی که کمیته امداد رهبری آن را بر عهده دارد، بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد توسط خود مردم انجام می‌شود و چشم‌انداز و سیاست کمیته امداد در حوزه خیر و احسان، طراحی الگوی مردمی‌سازی خیر و احسان است.

وی خاطرنشان کرد: مردم معتقد، متدین و نیکوکار در کشور در قالب فردی و گروهی صادقانه خدمت می‌کنند و نهاد حاکمیتی کمیته امداد در کنار آنها است تا با همت مردم، پیشرفت و کمک به مستضعفان حاصل شود. معدیان باید برکات زکات را چهره به چهره به مردم ذکر، معدیان دیگری را با خود همراه کنند و انتقال تطهیر و تذکیه دهند.

کد خبر 634997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.