نخستین زنی که جایزه نوبل ریاضی را دریافت کرد، کیست؟

مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. این نخبه ایرانی به عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی توانست مدال فیلدز را که به عنوان جایزه نوبل ریاضی شناخته می‌شود، به دست آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه ایران اسلامی به‌واسطه بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان نخبه، در بسیاری از علوم به خودکفایی رسیده است. خبرگزاری ایمنا همسو با دیگر نهادها، نگاه حمایتی ویژه‌ای از استعدادهای درخشان این دیار دارد؛ از طرفی باید از ظرفیت نخبگان به نحو شایسته در راستای توسعه و رفع مشکلات بهره‌مند شویم.

از این رو، این رسانه در راستای یکی از رسالت‌های خود که معرفی نخبگان ایران اسلامی است، سه‌شنبه و پنجشنبه هر هفته به معرفی یکی از نخبگان کشور خواهد پرداخت. این هفته، ایمنا به سراغ «مریم میرزاخانی» رفته و آنچه می‌خوانید، گوشه‌ای از سوابق و دستاوردهای این نخبه ایرانی است.

بیوگرافی مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. وی بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. پدرش احمد میرزاخانی مهندس برق و رئیس هیئت‌مدیره یک مجتمع آموزشی نیکوکاری بود. مریم میرزاخانی در زمان اتمام تحصیلات ابتدایی با شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد، وارد دبیرستان فرزانگان تهران شد.

میرزاخانی دوره کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد. در این دوره، میرزاخانی اثبات ساده‌ای برای قضیه «شُر» یافت که در ماهنامه انجمن ریاضی آمریکا چاپ شد. وی سپس به دانشگاه هاروارد رفت و آن‌جا بر سر کلاس‌های «کورتیس مک‌مولن» (از برندگان جایزه فیلدز) حاضر می‌شد. «مک‌مولن» میرزاخانی را در این دوران این‌طور به یاد می‌آورد که بر سر کلاس‌هایش سوال‌های زیادی می‌پرسید و با عجله به فارسی یادداشت برمی‌داشت.

فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ میلادی موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. ریاضی‌دانان مدت‌های طولانی به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.

در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولی تبعیت کند، ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد. در واقع مشکل این است که برخی از این اشکال هذلولی همچون دونات دارای ظاهری بسیار نافرم هستند که محاسبه حجم آن‌ها را به معمایی جدی برای ریاضی‌دانان مبدل کرده بود. اما میرزاخانی با یافتن راهی جدید در واقع دست به یک ابتکار عمل بزرگ زد و با ترسیم رشته‌ای از حلقه‌ها بر روی سطح این گونه اشکال پیچیده، به محاسبه حجم آن‌ها پرداخت.

دستاوردها و افتخارات مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران نشان طلا گرفت. وی نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین دانش‌آموز شرکت‌کننده از ایران بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل را کسب کرد.

وی در سال سوم و چهارم مقطع دبیرستان از مدرسه از فرزانگان تهران موفق به دریافت مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و پس از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌کنگ با امتیاز ۴۱ از ۴۲، برنده مدال طلای جهانی شد. سال بعد در المپیاد جهانی ریاضی کانادا، میرزاخانی با نمره کامل، رتبه یکم و نشان طلای جهانی را به دست آورد.

وی در سال ۲۰۱۴ برنده مدال فیلدز شد که بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات است و هر چهار سال یک‌بار به دانشمندان برگزیده زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیر می‌شود. وی نخستین زن و نخستین ایرانی بود که موفق به دریافت این جایزه شد.

درگذشت مریم میرزاخانی

در تیر ۱۳۹۶ اعلام شد میرزاخانی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری شده است. وی چهار سال پیش از آن تاریخ درگیر سرطان بود و سرانجام در بیست‌وسوم تیرماه ۱۳۹۶ در سن ۴۰ سالگی درگذشت.

کد خبر 634882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.