از پررنگ کردن نقش مادری زنان در زندان تا فرهنگ‌سازی در حوزه جمعیت

مدیر دفتر تخصصی بانوان آفتاب گفت: در حوزه جمعیت کارهای زیرساختی باید انجام شود؛ سیاست‌‎گذاری‌های کلان را دولت و مجلس پیش می‌برند و در مرحله بعد، فرهنگ‌سازی در این حوزه به بخش‌ها و نهادهایی مانند این دفتر ارتباط دارد.

مریم آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اهداف و برنامه‌هایی برای دفتر تخصصی بانوان شهرداری اصفهان مشخص شده که ارائه الگوی ایرانی اسلامی، ارتقای فرهنگ زیست عفیفانه، مدیریت نقش‌های بانوان و توانمندسازی زنان از آن جمله است.

وی افزود: سوم خردادماه سال جاری با برگزاری نشستی از بانوان جهادگری که در خرمشهر حضور داشتند تقدیر شد. در این رویداد ارتباط بین نسل مجاهد دیروز و نسل جوان و نوجوان امروز به‌صورت تأثیرگذاری شکل گرفت.

مدیر دفتر تخصصی بانوان آفتاب خاطرنشان کرد: «زیست عفیفانه» طرح هدفمندی است که در دستور کار این دفتر قرار دارد و آن را به صورت خاص دنبال می‌‎کند. تربیت کنشگر حجاب و عفاف در مدارس از جمله اهداف اجرای این طرح در مدارس است.

وی ادامه داد: یک اقدام مهم، سامان‌دهی گروه‌هایی است که به صورت میدانی در عرصه عفاف و حجاب فعالیت می‌کنند. در این طرح محتواهایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و دوره‌های تخصصی برای آنها برگزار می‌شود تا بتوانند بر جامعه هدف تأثیر بگذارند و هدفمند کار را پیش ببرند.

آقایی تصریح کرد: اجرای این طرح به این دلیل پیگیری شد که احساس می‌شد فعالیت‌های مشابه اما نامنسجم و پراکنده انجام می‌شود؛ در طرح زیست عفیفانه به دنبال سامان‌دهی و انسجام این بخش و فعالان آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی زنان از نظر فکری طرح دیگری است که این دفتر تخصصی با همکاری کانون مادران در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان دنبال می‌کند. همچنین موضوع مدیریت نقش‌های بانوان برنامه دیگر ما در سال جاری است.

مدیر دفتر تخصصی بانوان آفتاب گفت: معتقدیم که یک بانو فقط زن نیست و نقش‌هایی همچون مادری و همسری بر عهده دارد. به‌عنوان نمونه در موضوع همسری باید مهارت‌های ارتباطی را بیاموزد و در نقش مادری، مهارت‌های تربیت فرزند را یاد بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع جمعیت تا کنون چند برنامه با عنوان «یک لقمه تجربه» برگزار کرده‌ایم، اظهار کرد: در این رویداد از مادرانی که تجربه فرزندآوری بیشتر به‌ویژه دوقلو یا چندقلو داشته‌اند، دعوت شد.

آقایی ادامه داد: در این رابطه بانویی که فرزندآوری چندقلویی را تجربه کرده است به عنوان الگو از تجربه‌های خود می‌گوید همچنین از یک فرد موفق که چند فرزند دارد و از نظر علمی و دانشگاهی نیز شاخص است، دعوت می‌شود و او از تجارب خود سخن می‌گوید. قرار است خروجی این کار مجموعه محتوای متنی با عنوان تجربه‌نوردی در حوزه جمعیت باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه جمعیت کارهای زیرساختی باید انجام شود؛ سیاست‌گذاری‌های کلان را دولت و مجلس پیش می‌برند و در مرحله بعد، فرهنگ‌سازی در این حوزه به بخش‌ها و نهادهایی مانند این دفتر ارتباط دارد.

مدیر دفتر تخصصی بانوان آفتاب افزود: تمام فعالیت‌های ما در شهرداری باید پیوست جمعیت داشته باشد. اگر فرهنگسرا و مجموعه‌ای هستیم که تصمیم داریم برای زنان اقدامی انجام دهیم، به‌طور قطع باید زنی را در نظر بگیریم که نمی‌تواند فرزندانش را از خود جدا کند و این فرزندان در دو گروه سنی مختلف هستند که یکی از آن‌ها را باید به مهدکودک تحویل دهد و فرزند دیگرش که زیر سه سال دارد را خود نگهداری کند. ما باید فضایی را فراهم کنیم که مادر این آموزش‌ها را در کنار فرزند خود فراگیرد.

وی تاکید کرد: این زیرساخت باید در فرهنگسراها و کانون‌ها اجرا شود و ما هم در این دفتر تخصصی در حال اقدام برای آن هستیم.

آقایی در ادامه با اشاره به بازدید و برگزاری مراسم جشن در زندان اصفهان ویژه روز مادر و بانوان در بند گفت: بخشی از شهروندان به هر دلیلی در زندان به سر می‌برند که ما به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی و تخصصی در قبال این گروه هم تکالیف و وظایفی داریم.

وی افزود: زندان شرایط ویژه‌ای دارد و مادری که در بند است نباید احساس کند که زن بودن و نقش مادری او دیده نمی‌شود. از همین رو در روز مادر و ولادت حضرت زهرا (س) این گروه از زنان هم باید این زنان هم شادی و شور مادرانه روز مادر را حس کنند و شاد باشند؛ به همین دلیل برنامه‌ریزی کردیم و جشنی در یکی از زندان‌های زنان برگزار شد که تأثیر خوبی در روحیه و تخلیه هیجانی آنان داشت.

مدیر دفتر تخصصی بانوان آفتاب اظهار کرد: تشکیل کارگروه‌هایی با موضوعات مرتبط با سبک زندگی اقدام دیگری است که در موضوع ارتقای زیست عفیفانه دنبال می‌کنیم؛ یکی از خروجی‌های این اقدام برگزاری کارگاهی با عنوان «راز مستوری» با هدف بررسی ابعاد مختلف زیست عفیفانه از منظر روانشناختی، فرهنگی، مهندسی شناختی و سایکوفیزیولوژی بود که پیش از این اطلاع‌رسانی شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری «یادواره شهدای بانوی شهر اصفهان» که به مناسبت بیست‌وپنجم آبان‌ماه روز حماسه و ایثار اصفهان، با نگاهی هنرمندانه و متفاوت برگزار شد از دیگر برنامه‌های این دفتر بود. همچنین در حاشیه این کار هم سرود «ایران بانو» در حوزه حجاب و عفاف تولید شد که اکنون نیز در فضاهای مختلف اجرا می‌شود.

به گزارش ایمنا، دفتر تخصصی بانوان آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در میدان قدس، ابتدای خیابان سروش کوچه ۶۲ واقع شده است.

کد خبر 634680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.