مدیرانی که باعث نارضایتی مردم می‌شوند مورد بازخواست قرار می‌گیرند

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: مدیرانی که باعث نارضایتی مردم می‌شوند یا منشأ هیچ خدمتی نیستند، مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

به گزارش ایمنا، احمد رحمانیان در آیین تکریم و معارفه بازرس کل استان یزد که با حضور استاندار، رئیس کل دادگستری استان، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اداری و قضایی استان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: امروز امنیت، عزت، استقلال و شرف ایران اسلامی را مدیون خون شهدا هستیم و امیدواریم امانت‌دار خوبی برای دستاوردهای شهدا باشیم.

وی با اشاره به ویژگی حکمرانی خوب افزود: یکی از مصادیق حکمرانی خوب، مدیریت و قانون خوب است.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: اگرچه در حوزه بعضی قوانین و مقررات خلأها و نواقصی داریم، ولی مجموعه قوانین و مقررات فاخر و برجسته‌ای داریم که خوب اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است که اگر خوب اجرا می‌شد، وضع کشور در حوزه‌های مختلف بهتر از وضع موجود بود.

وی با انتقاد از نبود اجرای درست قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: با وجود گذشت سال‌ها از تصویب این قانون، به‌ویژه در بخشی که به پیشگیری مربوط است، هنوز سامانه اصلی و پایه‌ای که در این قانون پیش‌بینی شده بود و ارتباط بین سامانه‌ای که بایستی در کشور محقق می‌شد، محقق نشده است و این موضوع باعث شده است معضل قاچاق کالا و ارز رفع نشود.

رحمانیان همچنین به قانون ارتقای نظام سلامت اداری اشاره کرد و گفت: با گذشت نزدیک به یک دهه از تصویب این قانون همچنان بعضی بخش‌های آن اجرایی نشده است. ماده ۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری که به درگاه‌های الکترونیکی اختصاص دارد و یکی از مصادیق پیشگیری حوزه سلامت اداری بحث شفافیت است، هنوز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: همچنین ماده ۱۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری که به ترک فعل مدیران و کارکنان اشاره دارد یا ماده ۱۵ این قانون که مدیران را مکلف به ارائه برنامه پیشگیری از فساد در بدو انتصاب می‌کند یا بحث حمایت از گزارشگران فساد است که در این قانون به آن اشاره شده، ولی مغفول واقع شده است.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: اگر قانون ارتقای سلامت نظام اداری در کشور به‌خوبی اجرا می‌شد، تا حدود زیادی جلوی ساختارهای فسادزا گرفته می‌شد.

وی با بیان اینکه مدیریت ترکیبی از علم و حرفه و هنر است، افزود: اگرچه در حوزه مدیریتی کار شبانه‌روزی خوب است، ولی کفایت نمی‌کند و باید کنار کار شبانه‌روزی اقدام عالمانه و آگاهانه صورت گیرد.

رحمانیان با تاکید بر اینکه عرصه مدیریتی عرصه آزمون و خطا نیست، گفت: در شرایط حساس و خاص کنونی، کشور به مدیرانی آزموده و باتجربه نیاز دارد.

وی راهکار حل مشکلات کشور را مدیریت جهادی دانست و افزود: اولین ویژگی یک مدیر جهادی، مردمی بودن است. مدیران باید در میان مردم باشند و مشکلات مردم در بخش‌های مختلف را درک کنند.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور افزود: مدیر جهادی خستگی‌ناپذیر و عملگرا، قانونمند و قانونمدار است. چنین مدیری فسادستیز است و به‌جای پشت میزنشینی به‌صورت میدانی به‌دنبال حل مشکلات مردم است.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های مدیران مطلوب بحث کارآمدی مدیر است، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مدیریت کارآمد، بصیرت در حوزه‌های سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی است. چنین مدیری قدرت پیش‌بینی‌کنندگی وقایع آینده و فهم درست روابط علت و معلولی در زمینه وقایع گذشته را دارد. این مدیر می‌تواند به‌خوبی پیش‌بینی کند که در آینده با چه موضوعاتی روبه‌رو خواهد شد.

رحمانیان افزود: ویژگی دیگر مدیر موفق، اشراف بر قوانین و مقررات حوزه مدیریتی و عمل به آن قوانین است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مدیر مطلوب، خلاقیت است. امروز به مدیرانی نیاز داریم که به‌دنبال خلاقیت و تحول هستند و دچار روزمرگی نباشند.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی از مدیران کارآمد و جهادی حمایت می‌کند، افزود: سازمان بازرسی نه‌تنها جرئت مدیران را نمی‌گیرد، بلکه از مدیران شجاعی که عالمانه و آگاهانه عمل می‌کنند، حمایت می‌کند.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با تشریح اقدامات و برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه و دوره مدیریت جدید سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید از نظارت و بازرسی محیط‌محور به نظارت و بازرسی مسئله‌محور حرکت کرده است.

وی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور از توجه صرف به محیط‌های بازرسی به سمت رسیدگی به موضوعات کلان و مشکلات اساسی کشور متمرکز شده است و در همین راستا، ۱۳۲ مسئله و موضوع کلان کشوری و ۲۱۱ گلوگاه فساد احصا شده که در دستورکار سازمان است.

رحمانیان خاطرنشان کرد: تشکیل شناسنامه دستگاه‌های اداری و اجرایی، تقویت نظارت الکترونیک، ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران و رسیدگی ویژه به ترک فعل مدیران، از اقدامات سازمان بازرسی در دوره جدید مدیریت سازمان بازرسی کل کشور است.

وی با اشاره به اهمیت رضایتمندی مردم از دستگاه‌ها و تکریم ارباب رجوع تاکید کرد: مدیرانی که باعث نارضایتی مردم می‌شوند و منشأ هیچ خدمت و اثری نیستند مورد بازخواست سازمان بازرسی کل کشور قرار می‌گیرند.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور ضمن تقدیر از خدمات ۹ساله حجت‌الاسلام طالبی، رضا مختاری را به‌عنوان بازرس کل استان یزد معرفی کرد.

منبع: میزان

کد خبر 634359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.