وجود ۶۶ هزار پزشک زن در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۹ هزار و ۳۴۰ عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از بانوان دانشمند هستند.

به گزارش ایمنا، بهرام عین‌اللهی در نشست «هم‌اندیشی بانوان نظام سلامت» که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر در سالن اجتماعات شهید سردار سلیمانی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: برخلاف تبلیغات دشمنان جمهوری اسلامی، پس از انقلاب استعدادهای بانوان شکوفا شد و میزان این شکوفایی با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست. برای مثال پیش از انقلاب فقط سه هزار و ۵۰۰ پزشک زن داشتیم و هم‌اکنون ۶۶ هزار پزشک زن داریم.

وی افزود: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ۲۱ هزار و ۱۶۶ نفرند که ۹ هزار و ۳۴۰ نفر از آنان را بانوان دانشمند تشکیل می‌دهند. از این تعداد ۷۵۱ نفر استاد تمام، ۱۷۵۵ نفر دانشیار، پنج هزار و ۸۰۹ نفر استادیار و ۱۰۳۲ نفر نیز مربی هستند.

وزیر بهداشت تعداد کل دانشجویان علوم پزشکی را ۱۲۲ هزار و ۷۲۳ نفر اعلام کرد و گفت: پیش از انقلاب شش درصد از دانش‌آموختگان از بانوان بودند که این رقم پس از انقلاب به بیش از ۵۰ درصد رسید. در بین کارکنان ستاد وزارت بهداشت یک هزار و ۷۷۲ بانو حضور دارند و در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز ۳۰۲ هزار و ۸۷۹ نفر از کارکنان زن هستند.

وی افزود: مرگ مادران باردار پیش از انقلاب ۲۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار مورد بوده که الان به ۲۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار مورد رسیده است و سن امید به زندگی زنان پیش از انقلاب زیر ۶۰ سال بود که الان به بالای ۷۳ سال رسیده است.

عین‌اللهی با بیان اینکه امروزه یکی از نکات اساسی، توجه به مسئله اخلاق و امور فرهنگی در وزارت بهداشت است، گفت: استفاده از توانمندی‌های بانوان به‌ویژه بانوان دانشمند از سیاست‌های کلی وزارت بهداشت است. در همه‌گیری کرونا، شاهد نتایج کمک گرفتن از بانوان و فداکاری‌های آنان بودیم؛ به نحوی که طی سه ماه اخیر مرگ‌ومیر روزانه ناشی از کرونا در ایران تک‌رقمی بود و طی ۱۵ روز نیز مرگ‌ومیر به صفر رسید.

منبع: تسنیم

کد خبر 634356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.