حرکت شهر در تراز خاستگاه انقلاب/شکل‌گیری حلقه‌های ترافیکی با هدف محرومیت‌زدایی

جایگاه قم به عنوان یکی از محبوب‌ترین شهرهای زیارتی و سیاحتی ایران، مدیریت شهری این کلان‌شهر را بر آن داشته است تا طی سال‌های اخیر اقداماتی را در سطوح و حوزه‌های مختلف با هدف کاهش معضلات و سرعت‌بخشی به روند توسعه انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قم یکی از محبوب‌ترین شهرهای زیارتی و سیاحتی ایران است که در نزدیکی استان تهران قرار گرفته و با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی همه‌ساله گردشگران زیادی از شهرهای مختلف ایران و کشورهای خارجی دنیا را به خود جذب کرده است.

قم دومین شهر مذهبی ایران پس از مشهد به حساب می‌آید و از این‌رو تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شهرهای زیارتی برای مسلمانان سراسر دنیا شده است.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار فعلی پس از ۱۲ سال مدیریت کلان‌شهر اصفهان، خردادماه ۱۳۹۴ شهردار قم شد. وی علاوه بر مدیریت شهر اصفهان، ریاست دانشگاه صنعتی، ریاست دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی این استان را نیز بر عهده داشت.

انتخاب او به عنوان شهردار از سوی شورای اسلامی شهر موقعیت مناسبی برای توسعه و رفع عقب‌ماندگی این شهر زیارتی سیاحتی فراهم کرد.

اجرای طرح پایش مناطق و محلات شهر با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان، توجه به توسعه و افزایش مناطق شهر قم به هشت منطقه شهری، بازنگری در ساختار سازمانی شهرداری مناطق و اقدامات و پیگیری‌های لازم برای افزایش آن و تحول در حوزه‌های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی در کلان‌شهر قم گوشه‌ای از برنامه‌های اجرا شده توسط سقائیان‌نژاد در سمت شهردار قم بوده است.

شهرداری قم طی چند سال گذشته اقدامات گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف به‌منظور سرعت‌بخشی به روند توسعه شهر انجام داده است. در گفت‌وگو با سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم مهم‌ترین این اقدامات، وضعیت آخرین پروژه‌ها و رویکرد شهرداری در روند توسعه را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری قم بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی‌شده است؟

بودجه ۱۴۰۱ شهرداری قم بر مبنای برنامه راهبردی دوم با عنوان قم ۱۴۰۴ تنظیم شد؛ این بودجه تکه‌ای از پازل حرکت پرشتاب شهرداری قم به سمت و سوی چشم‌انداز قم ۱۴۱۴ است که تحقق آن می‌تواند این شهر را از نظر توسعه به جایگاه مطلوبی برساند.

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری قم به میزان چهار هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید و نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۶.۸ درصدی داشت.

اگر می‌خواستیم بودجه را در شرایط ایده‌آل تنظیم کنیم، برای انجام برنامه‌های پیش‌ِرو به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیدیم که با اولویت‌بندی و در نظر گرفتن شرایط فعلی، این میزان بودجه در نظر گرفته شد.

در اصلاحیه بودجه عدد پنج هزار و ۵۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد که با توجه به بررسی‌های انجام شده در شورای اسلامی شهر این عدد به پنج هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مصوب شد.

این افزایش بودجه در اصلاحیه، بخشی مرتبط با تورم و افزایش هزینه اقدامات عمرانی است و بخش دیگر به افزایش هزینه‌های جاری شهر به دلیل افزایش نرخ دستمزد کارگران و به تبع آن افزایش ۳۸ درصدی هزینه‌های رفت‌وروب شهری مربوط می‌شود.

مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی در دست اجرای شهرداری کدام است؟

قم طی سال‌های اخیر روند پرشتابی را از نظر توسعه داشته است، این موضوع در حوزه‌های مختلف از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی با کارکرد ترافیکی گرفته تا بازگشایی معابری که سال‌ها به صورت نیمه‌تمام باقی مانده بود را در بر می‌گیرد.

تلاش ما طی این سال‌ها حرکت در تراز شهر قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و مهم‌ترین شهر جهان تشیع است. شهروندان قم این موضوع را متوجه شده‌اند که سرعت تحول در این شهر روز به روز در حال افزایش است.

سال ۱۳۹۹ حدود پنج هزار میلیارد تومان پروژه و سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان طرح کوچک و بزرگ را افتتاح کردیم.

سال ۱۴۰۰ به صورت کامل به میزان بودجه تعیین شده رسیدیم و از نظر هزینه‌ای ۹۰ درصد تحقق بودجه داشتیم. سال ۱۴۰۱ نیز بیشتر از شش هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در حال افتتاح داریم.

مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری در بخش عمرانی چیست؟

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و رسیدگی به وضعیت هسته مرکزی شهر قم از مهم‌ترین اولویت‌های حال حاضر است.

تقاطع غیرهمسطح نماز طی هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد؛ تونل جمهوری اسلامی نیز یک پروژه مهم ۳۳۳ میلیارد تومانی است که بازگشایی شده است.

پروژه تکمیل تونل غدیر نیز که محور فاز پنجم عمار یاسر را دوسطحی می‌کند، در مجموع ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. پروژه‌های بسیار مهم هسته مرکزی شهر قم از جمله بسط شرقی حرم مطهر از طرح‌های مهمی است که در دستور کار قرار دارد، همچنین کار ساخت چندین بوستان بزرگ و مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی در مناطق مختلف شهرداری قم به اتمام رسیده است.

در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز اقدامات زیادی انجام شده است، عمر ناوگان اتوبوس‌رانی شهر از ۱۲ سال به دو سال رسیده و مرحله ابتدایی ورود ۹۹ دستگاه اتوبوس جدید در سال جاری نیز انجام شده است.

بوستان هزار هکتاری از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه نشاط شهروندی محسوب می‌شود که تکمیل حلقه‌های آن در حال پیگیری است. امسال نیز تکمیل بوستان‌های خضر و کوثر به سرانجام رسیده است؛ زیبایی و اثرگذاری زیست‌محیطی این بوستان بزرگ در شهر قم در سال‌های آینده خود را بهتر نشان خواهد داد.

تکمیل پروژه‌هایی همچون شهربازی میدان ۷۲ تن، پل طبیعت و زیپ‌لاین نیز در حال پیگیری است.

اقدامات شهرداری برای اجرای پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی چه بوده است؟

ساخت پیاده‌راه‌های اطراف حرم مطهر در راستای نگهداشت حریم قدسی حرم و بهبود سیما و منظر شهر در قلب شهر قم رقم خورده است. طی سال‌های اخیر پیاده‌راه خیابان آیت‌الله مرعشی و خیابان انقلاب ساخته شده و در اختیار شهروندان و زائران قرار گرفته است.

در مرحله بعد محدوده مقابل بازارچه شیخان تکمیل و ادامه پیاده‌راه آیت‌الله مرعشی نجفی تا چهارراه شهدا اجرایی شده است؛ در حال حاضر این محدوده دارای فضایی زیبا برای حضور زائران و شهروندان بوده و بدنه پیاده‌راه نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال سامان‌دهی و بهسازی است، البته در قالب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم معابر دیگری نیز برای تبدیل‌شدن به پیاده‌راه از سوی مشاور پیشنهاد شده است و تکمیل زیرساخت‌های شهری از جمله رفع نواقص حمل‌ونقل عمومی برای تحقق این اهداف ضرورت دارد.

تلاش ما بر این است تا پیاده‌راه علاوه بر رونق اقتصادی برای ساکنان و وجود کمترین مزاحمت برای آنها، عبور و مرور شهری را دچار مشکل نکند.

مهم‌ترین معضل کنونی شهر چیست؟

مسئله مدیریت یکپارچه شهری یکی از نیازهای فوری شهرهای کشور است و نبود آن معضلاتی را در اداره شهرها ایجاد کرده است، در کشور ما ۲۵ ارگان به شهر فرمان می‌دهند، در صورتی که از نظر اجرایی و از نظر سیاسی یک نفر باید فرمانده باشد؛ این معضل در حوزه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، به عنوان مثال زمانی که معبری بهسازی و آسفالت می‌شود، پس از مدت کوتاهی دستگاه دیگر نسبت به حفاری اقدام می‌کند.

برای لباس نویی که با هزینه زیاد به تن معابر می‌پوشانیم، ۱۰ قیچی فعال می‌شود؛ شهرداری مسئول امور اجرایی شهر است، اما ارگان‌های دیگر برای مسئله زمین تصمیم‌گیری می‌کنند.

مسئله دیگر افزایش هزینه‌های اداره شهر است که برای شهرها معضلاتی ایجاد کرده است؛ زمانی برای هر تن قیر دو میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کردیم، اما در حال حاضر باید ۱۴ میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم، از طرفی افزایش فشار بر مردم به منظور کسب درآمدهای ساختمانی در شرایط کنونی برای ما مطلوب نیست؛ با اینکه قم نسبت به دیگر کلان‌شهرها وضعیت درآمدی مناسبی ندارد، تلاش داریم از افزایش هزینه‌های عوارض ساختمانی جلوگیری کنیم.

اقدامات شهرداری برای کسب درآمد پایدار چه بوده است؟

این موضوع به نگاه بالادستی و قانون‌گذاری نیاز دارد، یکی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها عوارض نوسازی است که در شهر قم در نهایت تا ۲۲ درصد محقق می‌شود، از طرفی قوانین جدید همواره جهت محدود کردن درآمدهای پایدار شهرداری‌ها بوده و فرصت جدیدی برای آن ایجاد نکرده است.

شهرداری قم چه اقداماتی در حوزه آزادسازی‌ها انجام داده است؟

طی سال‌های اخیر اتفاقاتی در حوزه آزادسازی معابر رخ داده است. بعضی از این پروژه‌ها مانند بلوار شهیدان برقعی ۵۰ سال نیمه‌تمام مانده بود.

آزادسازی محور فردوسی به طول ۲۵ کیلومتر به عنوان یک حلقه ترافیکی مهم در شهر قم از دیگر اقداماتی است که طی سال‌های اخیر پیگیری شده است، بلوار حکیم در ادامه بلوار فردوسی یکی از پروژه‌های شاخص شهر است که از ادامه خیابان انقلاب آغاز می‌شود و تا بزرگراه امام علی (ع) امتداد پیدا می‌کند.

در حال حاضر محور فردوسی تا میدان ارتش ادامه پیدا کرده است. این محور تا بلوار شهدای روحانیت و بلوار امام رضا (ع) نیز ادامه پیدا می‌کند و به بزرگراه امام علی (ع) منتهی می‌شود؛ تملک بخش انتهایی آن در ۲۰ متری مهدیه تا میدان پلیس هنوز باقی‌مانده است.

اقدامات لازم برای بازگشایی بلوار فردوسی از سمت خیابان یاسمن انجام شده است و به زودی این مسیر ایجاد خواهد شد؛ پیش‌بینی بودجه برای تملک بخش پایانی پروژه فردوسی حدفاصل کلهری تا میدان پلیس اتفاق افتاده است و امیدواریم تا پایان سال آینده این بخش نیز اجرایی شود.

بلوار جمهوری اسلامی در منطقه دو نیز به صورت دوسطحی از میدان امام حسین (ع) تا بلوار یادگار امام و خیابان شهید ستاری و بزرگراه امام علی (ع) امتداد پیدا می‌کند تا گره ترافیکی در بلوار شاهد و میدان امام حسین (ع) رفع شود؛ این بخش از پروژه تا یادگار امام (ره) به اتمام رسیده است و با امتداد آن به سمت بزرگراه امام علی (ع) تأثیر خود را بیشتر نشان می‌دهد.

اقدامات مدیریت شهری برای توسعه محلات کم‌برخوردار چیست؟

طی سال‌های اخیر پروژه‌های مهمی در مناطق کم‌برخوردار شهر اجرایی شده است، در حال حاضر نیز پروژه تونل جمهوری اسلامی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های شهری در این مناطق پیگیری می‌شود.

هدف از شکل‌گیری حلقه‌های ترافیکی این است که مناطق مختلف شهر را به همدیگر متصل کند و موجب کاهش نابرابری میان محله‌های شهر شود.

توجه به مشکلات مناطق محروم با اختصاص ۷۰ پروژه به میزان دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از ویژگی‌های بودجه سال جاری است؛ در این حوزه سیاست محله‌محوری در دستور کار قرار گرفته و طرح پژوهشی بررسی محلات شهر قم از منظر مشکلات شهری نیز در حال انجام است. این روزها بزرگترین افتتاحیه‌های شهری در حال برگزاری بوده و بخش عظیمی از پروژه‌ها مربوط به مناطق کم‌برخوردار است.

تدابیر شهرداری برای رفع نقاط حادثه‌خیز شهر چیست؟

ایمنی معابر شهری یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری قم و از موضوعات مهمی است که در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک قرار دارد. این موضوع در قالب بودجه‌های سالانه و مأموریت‌های مناطق شهری به‌طور مستمر در حال پیگیری است، در شناسایی این نقاط با پلیس راهور در حال همکاری هستیم و اجرای طرح‌های ترافیکی و اصلاح هندسی معابر با هدف کاهش تصادفات در دست پیگیری است.

کد خبر 633395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.