مصرف گاز کشور چند برابر کشورهایی با بیش از جمعیت ایران است/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور گفت: درحال‌حاضر تولید گاز در کشور اجرایی می‌شود، اما مجموع گازی که در کشورمان مصرف می‌کنیم، به‌اندازه چند کشور اتحادیه اروپا است؛ یعنی مجموع گازی که کشور ما به تنهایی حتی در بخش خانگی مصرف می‌کند، به‌اندازه چندین کشور با چندین برابر جمعیت ایران است!

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد استاندارد مصرف انرژی زیان‌ده و زیان‌بار است و باید روش‌ها و راهکارهای نوآورانه و اساسی به کار گرفته شود، اظهار کرد: یکی از کشورهایی هستیم که حجم میزان استفاده سوخت‌های فسیلی در آن بسیار بالا است و مصرف انرژی در سطح کشور معقول نیست، یعنی واحد اقتصادی که تولید می‌کنیم با میزان انرژی مصرفی تناسب ندارد.

وی افزود: بهره‌مندی از گرمایش بخاری و موتورخانه با مصرف کمتر سوخت باید مطابق استانداردها باشد، سیستم لوله‌کشی باید ایزوله مناسب نداشته باشد تا انرژی هدر نرود و با رعایت حداقل ارتباط حرارتی درون و بیرون منازل، دیوار ساختمان‌ها استاندارد ساخته شود، با استفاده از شیشه‌های دوجداره به‌ویژه در مناطق سردسیر و تغییر الگوی زندگی می‌توانیم مصارف را به حداقل و به میزان نیاز برسانیم.

بیش از حد انرژی مصرف می‌کنیم

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور تصریح کرد: هنگامی که مصرف گاز در کشور بالا می‌رود، تولید کفاف نمی‌دهد، لذا باید گاز کمتری مصرف شود تا نیروگاه‌ها گاز بیشتری داشته باشند و نیروگاه‌ها مازوت‌سوزی نکنند، مصارف ما در استفاده از منابع انرژی گاز، نفت، زغال‌سنگ و هر منبع دیگری در بخش خانگی و صنایع به اندازه نیازمان نیست و بیش از حد نیاز و استاندارها مصرف می‌کنیم.

وی گفت: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل در کشور و تعداد جمعیتی که از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند؛ نسبت به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها دارای هوای پاک، فاصله زیادی دارد و برای کاهش آلودگی‌ها در سطح شهرها باید به‌سمت ساماندهی خودروها برویم و اینکه تنها مدارس را تعطیل کنیم، راهکار درستی نیست و پاسخ نهایی را به ما نمی‌دهد.

مصرف بنزین خودروهای ایران در ترافیک ۵ برابر خودروهای اروپایی

وظیفه اظهار کرد: خودروی که در اروپا تولید می‌شود در فاصله ۱۰۰ کیلومتر در حدود چهار تا پنج لیتر بنزین مصرف می‌کند، اما در ایران خودروها تنها در ترافیک‌ها چنانچه مشکلات فنی نداشته باشند، نزدیک به هشت تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا کمبود گاز سبب استفاده مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها در سال‌های اخیر شده است، افزود: درحال‌حاضر تولید گاز در کشور اجرایی می‌شود، اما مجموع گازی که در کشورمان مصرف می‌کنیم به اندازه چند کشور اتحادیه اروپا است، یعنی مجموع گازی که کشور ما به تنهایی حتی در بخش خانگی مصرف می‌کند؛ به اندازه چندین کشور با چندین برابر جمعیت ایران است.

کد خبر 633223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.