لزوم توزیع عدالت برای رفاه مردم/ طرح‌های هادی روستاهای کوهرنگ بازنگری شود

بی‌عدالتی در توزیع منابع در کشورهای در حال توسعه همچون ایران در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته شدت بیشتری دارد، تخصیص نامناسب، کمبود بودجه و نبود برنامه‌ریزی مناسب و بلندمدت از دلایل عمده این نابرابری‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توجه به مناطق محروم و برنامه‌ریزی جدی برای محرومیت‌زدایی، با پیروزی انقلاب اسلامی در حد چشمگیری مدنظر بوده است؛ تلاش برای رفع مشکلات مربوط به زیرساخت‌های توسعه، ایجاد مراکز شبانه‌روزی در مناطق روستایی، اولویت دادن به استخدام نیروهای بومی، اعمال سیاست‌های تشویقی از سوی دولت برای شاغلان در مناطق محروم، اختصاص اعتبارات خاص محرومیت‌زدایی از جمله سیاست‌هایی است که با هدف محرومیت‌زدایی باید اعمال شود.

توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع بشری اهمیت ویژه‌ای در توسعه زیرساخت بخش‌های مختلف جامعه دارد، هدف نهایی نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هر کشور، ارتقای سطح سلامت آحاد مردم است. دسترسی عادلانه به خدمات درمانی و توزیع برابر منابع سلامت از اهداف اصلی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران بخش سلامت در هر کشوری است.

بی‌عدالتی در توزیع منابع در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته شدت بیشتری دارد، تخصیص نامناسب و کمبود بودجه و نبود برنامه‌ریزی مناسب و بلندمدت از دلایل عمده این نابرابری‌ها است. کاهش نابرابری بین مناطق مختلف، در زمینه دسترسی به انواع منابع از مهمترین اهداف سیاست‌گذاران در ایران است.

یکی از راه‌های اصلی رسیدن به این هدف، توزیع متعادل امکانات و منابع در مناطق جغرافیایی مختلف با توجه به نیازهای مردم و سطح جمعیت است در این راستا، اولین گام آگاهی از وضعیت دسترسی به خدمات در مناطق مختلف است. در راستای برقراری عدالت در حوزه سلامت جهت گسترش خدمات درمانی در مناطق محروم اقدامات متعددی همچون تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان‌های مختلف در مناطق محروم با استفاده از امکانات روز، حضور پزشکان متخصص و ارائه خدمات تخصصی و بهبود تغذیه جامعه در این مناطق انجام شده است.

در سال‌های اخیر، سازمان‌های نظامی نیز برای افزایش خدمات درمانی در مناطق محروم نقش تأثیرگذار داشته‌اند و این تلاش‌ها برای گسترش خدمات درمانی به پایین‌ترین سطوح جامعه و قشر محروم در راستای کرامت انسانی و توجه به مناطق محروم صورت گرفته است.

با این وجود هنوز جای خالی عدالت در تمام حوزه‌ها احساس می‌شود و نیاز بیشتری به برنامه‌ریزی‌های دقیق و تلاش‌های همه‌جانبه دارد. ضمن اینکه تحقق عدالت و گسترش خدمات در مناطق محروم، عامل مؤثری برای اثبات کارآمدی نظام و امیدوار کردن مردم در مقابل القای یاس و ناامیدی از طرف معاندین در تقابل با انقلاب است؛ به منظور بررسی مشکلات شهرستان کوهرنگ گفت‌وگویی را با رسول غیبی‌حاجیور، رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

اعتبارات تخصیص یافته به شهرها و روستاها بر چه اساس بوده است؟

بازنگری طرح‌های هادی روستاهای شهرستان کوهرنگ، تکمیل زیرسازی و جدول‌بندی کوچه‌ها و تعیین تکلیف مجری رسیدگی به جاده‌های آنتنی روستا باید در دستور کار قرار گیرد؛ با توجه به اینکه اعتبارات تخصیص یافته به شهرها و روستاها بر اساس سرشماری است، سرشماری جدید نفوس و مسکن باید انجام و به مسئولان کشوری اعلام شود.

وضع قوانین نیز باید به صورت منطقه‌ای باشد به این دلیل که بسیاری از قوانین در شهرستان‌های محروم قابلیت اجرایی ندارد و منجر به مهاجرت افراد می‌شود؛ همچنین رفع موانع ساخت‌وساز و تغییر کاربری و الحاق زمین‌ها ضرورت دارد. همچنین اعتبارات در نظر گرفته شده برای زلزله شهرستان کوهرنگ و چهاربانده شدن محور ارتباطی فارسان–کوهرنگ باید پیگیری شود.

درمجموع خواستار حضور فرماندار در جلسات شوراهای اسلامی هستیم که اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در خصوص اعتبارات سیل، مراحل اجرای پروژه‌ها، افزایش زیرساخت‌های ورزشی و توجه و پیگیری سند توسعه شهرستان کوهرنگ باید در دستور کار قرار گیرد.

شوراهای اسلامی شهرها و روستاها برای رفع مشکلات مردم چه اقداماتی کردند؟

تعامل شوراهای اسلامی با دهیاران و شهرداران برای رفع مشکلات ضرورت دارد، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها ضمن آشنایی با قوانین و مقررات و شرح وظایف مندرج در قانون اساسی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، باید با دهیاران، شهرداران و مسئولان تعامل داشته باشند و در راستای رفع مشکلات مردم گام بردارند.

بخشداری مرکزی کوهرنگ در نحوه توزیع اعتبارات، مسائل مربوط به زیرساخت‌های شهرها و روستاها عملکرد ارائه داده است؛ اطلاع‌رسانی در خصوص میزان اعتبارات و نحوه تخصیص آنها به روستاها و شهرها از ضروریات است؛ لازم است شوراهای اسلامی و دهیاران با مراحل قانونی و چگونگی استفاده از اعتبارات دهیاری‌ها و برداشت از حساب آشنایی کامل داشته باشند تا تخلفی صورت نگیرد، همچنین نظارت شوراها بر فعالیت دهیاری‌ها، نظارت بر هزینه‌کرد و کارهای زیربنایی در سطح روستاها امری ضروری است.

بهبود اوضاع حوزه بهداشت و درمان شهر کوهرنگ به کجا رسید؟

این شهرستان در حوزه بهداشت و درمان با مشکلاتی همچون صدور پروانه بهره‌برداری برای بیمارستان امام سجاد (ع) کوهرنگ مواجه است، بیمارستانی که به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی است، ساختمان شبکه بهداشت شهرستان کوهرنگ پیشرفت خوبی داشته است اما به دلیل نبود بودجه کافی، شبکه بهداشت در بیمارستان امام سجاد (ع) استقرار دارد و بیش از ۶۰ درصد ساختمان بیمارستان را اشغال کرده است؛ با توجه به وسعت شهرستان کوهرنگ و پراکندگی روستاهای آن، این شهرستان نیاز مبرمی به چندین دستگاه آمبولانس دارد که باید فکری جدی به حال این وضعیت شود.

اجرای برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در کوتاه‌مدت موجب جذب پزشکان و افزایش دسترسی مردم این مناطق به خدمات سلامت شد، با این وجود، شرایط دشوار زندگی، زیرساخت‌های ضعیف، شرایط کاری نامناسب، تعداد ناکافی بیماران، نارضایتی از حقوق و مزایا، کمبود امکانات، تجهیزات و کارکنان بهداشتی و درمانی، فشار کاری زیاد، فرصت‌های آموزشی محدود و پیشرفت شغلی کم منجر به دلسردی پزشکان برای کار در مناطق محروم می‌شود؛ فرآیند ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بسیار پیچیده است و متأثر از عواملی مثل آموزش اولیه پزشکی، قوانین و مقررات ورود به بازار کار پزشکی، مشوق‌های مالی، شرایط کاری و تعادل بین کار و زندگی پزشکان است.

ایجاد محیط کاری مجهز و ایمن و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم توسعه حرفه‌ای در ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مؤثر هستند. بهبود شرایط زندگی پزشکان در مناطق محروم، حمایت اجتماعی و عاطفی از آنها، تأمین آموزش با کیفیت برای فرزندان و شرایط کاری مناسب برای همسران پزشکان و ایجاد حس تعلق به مردم منطقه در آنها نیز ضروری است.

با وجود دستاوردهایی در جذب و ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم، هر یک از سیاست‌ها با چالش‌ها و نارسایی‌هایی مواجه است بنابراین بازنگری کلی سیاست‌های تشویقی تأثیرگذار و رفع چالش برنامه‌ها با ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، تأمین منابع مالی پایدار و مدیریت هزینه‌ها و آگاهی از ترجیحات پزشکان، پرستاران و بیماران و همچنین، همسو کردن سیاست‌ها با خدمات و مطالبات آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

تأمین و نگهداشت منابع انسانی سلامت در مناطق محروم، چالشی جهانی به‌ویژه در کشورهایی است که پراکندگی جغرافیایی بالایی دارند، هدف باید شناسایی سیاست‌های تشویقی نظام سلامت ایران برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم باشد.

برای برقراری انشعابات گاز چه اقداماتی صورت گرفت؟

گازرسانی به مناطق علاوه بر خدمت به مردم، خدمت به محیط زیست، منابع طبیعی و اقتصاد است، با توجه به قوانین و ضوابط موجود در واگذاری انشعابات گاز، مردم با مشکل مواجه هستند، لذا چاره‌اندیشی برای منطقه سردسیری و سوخت‌رسانی نفت سفید نیز به صورت جدی و هرچه سریع‌تر باید در دستور کار قرار گیرد.

در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخواست مدیریت واحد دو گردنه صعب‌العبور چری و شاه‌منصوری را به بخش صمصامی، تجهیزات بیشتر جهت راهدارخانه‌های این بخش، تعمیر و آسفالت جاده‌های آنتنی از جمله جاده روستاهای کوفی، دزک سرچشمه، احمدآباد، رزگه و روستاهای بیرگان، تعمیر جاده دسترسی به روستاهای صفاآباد و سیف‌آبادخان داریم.

پیگیری برای شریانی‌شدن جاده‌های بخش دوآب صمصامی و بیرگان و انجام پروژه‌های عمرانی مربوط به راهداری به صورت امانی با استفاده از ظرفیت قرارگاه‌های سازندگی دیگر خواسته شورای شهرستان کوهرنگ است که امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود.

کد خبر 631852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.