هنگام استفاده از وسایل گرمایشی، نباید تمام روزنه‌های جریان هوا مسدود شود

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمام روزنه‌های جریان هوا در منزل به‌ویژه اتاق خواب مسدود شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عنایت‌الله راهنورد امروز _شنبه دهم دی‌ماه_ در جمع خبرنگاران، درباره رعایت نکات ایمنی در فصول سرد سال، اظهار کرد: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت‌وپز باید آبی باشد، اگر رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، به‌طورحتم نقص در سوخت‌رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که باید هر چه سریع‌تر تعمیر و رفع شود، اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد، احتمال تولید گاز منواکسیدکربن وجود دارد.

وی افزود: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمام روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود. افراد باید از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه خودداری کنند، همچنین شومینه مشترک برای چند واحد در صورت کوچک بودن سایز مجرای خروجی و لوله‌کشی آن باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل شومینه خاموش طبقات بالاتر می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد خاطرنشان کرد: انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص (به شکل H ) باشد، همچنین دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ‌گونه منفذ یا نشتی در سراسر آن باشد و به‌کارگیری لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی مجاز نیست.

وی اضافه کرد: شیب لوله‌های افقی داخل واحدها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون نیز باید حداقل سه برابر طول افقی آن باشد. قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد؛ اگر فضای خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می‌کنید درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

راهنورد تاکید کرد: درصورتی‌که از بخاری‌های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می‌کنید، لازم است تهویه از راه در یا پنجره در فضا ایجاد و باید از درزبندی و بستن کامل منافذ خودداری شود. افراد باید از قرار دادن لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب خودداری کنند، همچنین لازم است از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و دارای نقص در دودکش نیز خودداری شود.

وی اظهار کرد: آب‌گرمکن‌های دیواری گازی اگر به مدت طولانی روشن باشد، خطرناک است، به‌کارگیری آب‌گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های بدون جریان هوا، مجاز نیست، هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد.

کد خبر 630277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.