عمده‌ترین دلیل گرانی ارز، تورم ساختاری است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات ارزی اخیر گفت: گرانی ارز موضوعی چندوجهی است و به دلایل مختلفی مربوط می‌شود.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نزدیک شدن به پایان سال، کاهش درآمدهای ارزی، ناامیدی از برجام و ناآرامی‌های اخیر در کنار هم قرار گرفتند و موجب نوسانات ارزی فعلی شده‌اند.

وی اضافه کرد: اما عمده‌ترین دلیل برای این شرایط، وجود تورم ساختاری در اقتصاد کشور است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در اقتصادی که دارای تورم سالانه ۴۰ درصدی است نوسانات ارزی امری کاملاً واضح است.

این اقتصاددان تصریح کرد: در این شرایط، به‌طورمعمول دولت‌ها با ابزارهای خود می‌توانند زمان افزایش قیمت ارز را به تأخیر اندازند اما وقتی تورم ساختاری بر سرجای خود باشد درنهایت دوباره پس از چند سال، با گرانی ارز روبرو خواهیم بود.

مهرپور توضیح داد: مانند اتفاقی که در دهه ۸۰ شاهد آن بودیم، دولت طی ۱۰ سال با سیاست‌های خود نرخ ارز را به‌طور تقریبی ثابت نگه داشت به‌طوری‌که فقط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

وی گفت: دلیل موفقیت دولت در آن زمان برای ثبات تقریبی نرخ ارز آن بود که ابزارهای زیادی در دسترس داشت، به‌عنوان‌مثال تحریمی وجود نداشت و نرخ نفت هم قابل‌توجه بود، ازاین‌رو توانست افزایش ارز را به تأخیر اندازد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: به‌هرحال در اقتصادی که دارای تورم ساختاری است خواه‌ناخواه پس از مدتی گرانی ارز خود را نشان خواهد داد و اگر ابزارهای دولت برای مهار گرانی کمتر باشد افزایش قیمت، زودتر اتفاق می‌افتد مانند شرایطی که در حال حاضر در کشور ما برای ارز به وجود آمده است.

وی با اشاره به نوسانات ارزی اخیر گفت: گرانی ارز، موضوعی چندوجهی است و به دلایل مختلفی مربوط می‌شود.

کد خبر 629042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.