طلافروشان محدوده میدان امام علی(ع) به مرکز تجاری کمر زرین منتقل می‌شوند

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: به‌منظور آزادسازی میدان جلوخان مسجد جامع، توافق برای انتقال طلافروشان مجتمع‌های تجاری و مغازه‌های محوطه مسجد جامع به مرکز تجاری خورشید، صورت گرفته و در مراحل پایانی احیای جلوخان هستیم.

به گزارش ایمنا، محمدباقر کلاهدوزان با بیان اینکه میدان عتیق یا سبزه میدان، امروزه با نام میدان امام علی (ع) شناخته می‌شود، اظهار کرد: این میدان در واقع مجموعه‌ای از جلوخان مسجد جامع، میدان اصلی، زیرگذرها و پارکینگ است که خیابان‌های ولی‌عصر (عج)، هاتف، عبدالرزاق و مجلسی را به هم متصل می‌کند و به دلیل موقعیت و ارزش تاریخی آن، یکی از جذابیت‌های مهم گردشگری شهر اصفهان از منظر فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه میدان امام علی (ع) جز یکی از پروژه‌های بزرگ شهری و ملی است، افزود: این پروژه دارای سه فاز بوده که فاز نخست این پروژه احداث زیرگذر، فاز دوم میدان اصلی و فاز سوم احیای میدان جلوخان مسجد جامع است که تاکنون دو فاز آن اجرایی و فاز سوم در حال انجام است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در مورد عملیات اجرایی فاز سوم این پروژه گفت: مراحل آزادسازی میدان جلوخان مسجد جامع در حال انجام است، بر این اساس قرار بوده مغازه‌های طلافروشی این میدان به مجتمع تجاری خورشید منتقل شود تا میدان جلوخان، مشابه شکل قدیمی خود احیا شود.

وی ادامه داد: سال گذشته برای واگذاری ۱۰۰ واحد در مرکز تجاری خورشید توافق صورت گرفت، در این راستا تا کنون با مالکان بیش از ۶۰ درصد مجتمع‌های تجاری الزهرا (س)، غدیر، مهدیه و سینایی توافق انجام شده است، همچنین برای واگذاری سایر واحدها قیمت گذاری جدید کارشناسی انجام شده است.

کلاهدوزان با اشاره به اینکه در تعویض مغازه‌های طلافروشی، تخریب چهار مجتمع تجاری انجام می‌شود، افزود: با تخریب مجتمع طلافروشان در اجرای طرح فاز سوم میدان امام علی (ع)، میدان جلو خان مسجد جامع، تبدیل به یک محوطه باز با منظر بسیار زیبا می‌شود و عناصر معماری ناهمگون با این میدان و مسجد تاریخی حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۵ میلیارد تومان برای آزادسازی میدان جلوخان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: این در حالی است که بودجه مصوب، نیمی از این رقم است و شهرداری در این زمینه نیاز به احصای ردیف بودجه دارد.

افتتاح پروژه مجموعه تجاری خورشید تا پایان سال

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اضافه کرد: مجتمع تجاری خورشید تاکنون حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و تکلیف معوض سایر واحدهای طلافروشی نیز مشخص شود و چهار مجتمع تجاری قدیمی فعلی، تخریب و قسمت اعظم میدان جلوخان با تخریب این مجتمع‌ها تکمیل شود.

وی در خصوص زمان اجرای فاز سوم این پروژه گفت: مساحت کل آزادسازی فاز سوم پروژه ملی میدان امام علی (ع) «میدان جلوخان» ۲۸ هزار و ۴۹۱ مترمربع است که حدود هفت هزار متر مربع از آن باقی مانده که با تکمیل مجموعه تجاری- پارکینگ کمر زرین و انتقال طلافروشان به این مکان، عملیات آزادسازی و تکمیل میدان جلوخان انجام خواهد شد.

کلاهدوزان تاکید کرد: پروژه مجموعه تجاری خورشید با استفاده از نقطه نظرات و مشورت با کسبه انجام شده و یکی از اتفاقات خوب منطقه خواهد بود، لذا تمام تلاش منطقه بر این است که تا پایان سال جاری این مرکز افتتاح شود.

وی گفت: در طرح اولیه پیشنهادی جابه‌جایی طلافروشان میدان امام علی (ع)؛ قرار بر این بود به صاحبان این مشاغل در نزدیک‌ترین نقطه یعنی بازار قیصریه منتقل شوند، اما در بررسی فرایندهای بعدی این وعده محقق نشد و برخی از طلافروشان در همان میدان امام علی (ع) مغازه خریداری و جا به جا شدند اما عمده کسبه معتقد بودند باید نزدیک به میدان جلوخان و نزدیک محل کار فعلی خود مغازه جایگزین داشته باشند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: احداث میدان امام علی (ع) و جلوخان مسجد جامع، بدنه‌سازی و فضای زیرین تا کنون بیش از ۲۹۱۹ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال هزینه داشته است، در حال حاضر این پروژه در مراحل پایانی است و تا کنون ۸۵ درصد پیشرفت داشته است.

کد خبر 628718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.